مقابله با تحریم ها با نگاه به توانمندی های داخلی؛
علی رغم تحریم ها با نگاه به توانمندی های داخلی، اولین دهکده مالت کشور در استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۹۳۲۲۹۴۳
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از چهارمحال و بختیاری به نقل از صدا و سیمای استان؛ تحریم‌ها و نگاه به توانمندی‌های داخلی فرصت استفاده از محصول مالت کارخانه مالت هفشجان در استان چهارمراه اندازی دهکده مالت در چهارمحال و بختیاریحال و بختیاری را فراهم کرد.

از شهرکرد تا هفشجان شهری که کارخانه مالت را در دل خود جای داده است ۱۵ کیلومتر بیش نیست. به درب کارخانه که رسیدیم، «محمد رستمی» مدیر عامل کارخانه، از ما خواست که مستقیم به سمت واحد تولید عصاره مالت برویم کارخانه‌ای که حدود چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا دارد.

مالت چیست؟

مالت، دانه جو جوانه زده فراوری شده است که بر اثر حرارت، رست(برشته) و به رنگ تیره تبدیل می شود؛ از دانه مالت در تولید ماءالشعیر، بیسکوئیت، شکلات، داروهای تقویتی و مواد آرایشی استفاده می شود.

مدیرعامل کارخانه مالت هفشجان گفت: سالانه حدود ۲۰ هزار تن فرآورده‌های مالت شامل پودر مالت، عصاره مالت، مالت تیره، پودر عصاره مالت، پودر جوانه گندم و دم نوش در بزرگ‌ترین کارخانه مالت سازی خاورمیانه در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

تولید مالت

سال ۱۳۹۶ با اعمال تحریم ها و با پا پَس کشیدن فروشندگان خارجی و گران شدن ارز، مالت اولین کارخانه ایران دیده شد؛ محصولی که با داشتن کیفیت و رنگ و بوی مطلوب با استانداردهای جهانی عملا برابری می کند.

  اولین دهکده مالت کشور در چهارمحال و بختیاری راه اندازی می‌شود

به گفته مسئولان این کارخانه، سال 1391 بود که پس از دو سال راه اندازی نخستین کارخانه مالت سازی صنعتی کشور به دلیل استقبال نکردن از محصول مالت این کارخانه، قراردادهای توسعه محصول با مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و دانشگاه علوم همگی متوقف و موجب بیکاری نیروهای متخصص این حوزه شد.

اما محمد رستمی مدیرعامل کارخانه مالت دست بردار نبود؛ فارغ از همه این مشکلات با تولید فراورده های مالت برای سوپر مارکت ها مانند: پودر مالت، پودر جوانه گندم، عصاره مالت، پودر عصاره مالت، دمنوش جو، پودر رست مالت و دانه رست مالت، کارخانه را زنده نگه داشت.

موارد استفاده از مالت

در صنایع بهداشتی، دارویی و مواد غذایی به ویژه کارخانه های نوشابه سازی کشور هر ساله بیش از صد هزار تن دانه مالت نیاز دارند و کارخانه مالت چهارمحال و بختیاری قادر است 25درصد از نیاز بازار داخلی را تأمین کند.

اشتغالزایی

۵۳۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کارند و سالانه از خروج بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارز جلوگیری می‌شود.

یکی از رمزهای موفقیت محمد رستمی نگاه به توانمندی های داخل کشور بود؛ که توانست 16واحد این کارخانه را به دست مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی و راه اندازی کند.

این محصول به واسطه خواص تغذیه و مواد مغذی که در آن وجود دارد؛ بهبود ضریب تبدیل و کاهش بیماری های کلیوی و افزایش وزن گله های دام را به دنبال را دارد.

با راه اندازی این واحد‌ها زمینه اشتغال ۴۰ نفر مستقیم و ۱۶۰ نفر غیر مستقیم فراهم می‌شود.

محمد رستمی مدیرعامل تنها کارخانه تولید مالت در کشور گفت: بومی سازی صنعت مالت از سال ۱۳۸۶ با طراحی، راه‌اندازی و بازاریابی محصولات مالت به دست مهندسان و متخصصان ایرانی برای اولین بار در کشور در چهارمحال و بختیاری انجام شد.

او افزود: تمام ماشین آلات خط تولید مالت در کشور با دانش متخصصان داخلی ساخته شده است.

تحریم‌ها تولید مالت در کشور را رونق داد/ ورود به بازار‌های جهانی به زودی محقق می‌شود

سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در سفر به چهارمحال و بختیاری و بازدید از کارخانه مالت هفشجان گفت: میزان نیاز کشور به مالت سالانه ۱۵۰ هزار تن است که این کارخانه به عنوان تنها تولید کننده مالت در کشور، ۲۰ هزار تن در سال تولید دارد.

او با اشاره به کمبود ۱۳۰ هزار تنی مالت در کشور، بر توسعه این واحد صنعتی تاکید کرد.

احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز از حمایت‌های لازم جهت توسعه این واحد صنعتی خبر داد و اضافه کرد: تفاهمنامه ارتقای این مجموعه به اولین دهکده مالت کشور، با معاون رئیس جمهور منعقد شده است.

او افزود: این طرح دانش بنیان به عنوان یک پروژه ملی در بحث تولید عصاره مالت پشتیبانی می‌شود.

تولید مواد خام مالت در کشور

مدیرعامل کارخانه مالت می‌گوید: سالانه هشت هزار تن دانه جو به عنوان مواد خام مالت از روسیه وارد می‌کردیم، اما در سال ۱۳۹۵ از آلمان چهار تن بذر برای کشت وارد کشور شد که در ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق آلونی، شهرضا و اطراف شهرکرد کشت شد.

محمد رستمی می‌افزاید: نمونه‌هایی از جو کشت شده (مالتینگ)، برداشت و به دانشگاه مالت آلمان ارسال شد که پس از بررسی مورد تایید قرار گرفت، به گونه‌ای که کارشناسان اعلام کردند جو تولید شده با جو درجه یک کشور آلمان برابری می‌کند و این نشان می‌دهد ایران می‌تواند به عنوان قطب تولید جو مالتینگ مطرح باشد.

تولید جو مالتینگ یک و نیم برابر ارزش افزوده بیشتر از جو دامی دارد.

کارخانه مالت هفشجان در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید مالت برای کارخانه‌های ماءالشعیر در شهر هفشجان از توابع استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد.

تحریم‌ها تولید مالت در کشور را رونق داد/ ورود به بازار‌های جهانی به زودی محقق می‌شود

محمد رستمی مدیرعامل کارخانه مالت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با چشم انداز ۱۰ ساله و مطالعات انجام شده در صنعت مالت و استقرار ۵ طرح عملیاتی همگام افزایش تولید دانه مالت در کشور بتوانیم در ارز اوری، صادرات غیر نفتی و اشتغال زایی نقش مهمی را ایفا کنیم.

او افزود: تنها تولید کننده مالت ایران تنها یک سوم از نیاز کشور به این بندر تأمین می‌کند و مابقی واردات است.

رستمی ادامه داد: در حال حاضر این کارخانه تخصصی با تمام ظرفیت در حال فعالیت است ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کارند و سالانه از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.

رستمی ادامه داد: راه‌اندازی دهکده مالت در کشور علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی در پاسخ به نیاز‌های کشور‌های منطقه حائز اهمیت است.

مالت جو اصلی‌ترین محصولی که از جو گرفته می‌شود. بر اساس استاندارد پایه تولید ماء الشعیر باید همین عصاره مالت باشد. هم اکنون ۸۰ شرکت و کارخانه تولید کننده انواع ماءالشعیر و مالت در کشور فعال است و نیاز کشور به مالت واقعی ۱۰۰ هزار تن است، در کارخانه‌های مالت ایران بیش از ۲۴ هزارتن مالت تولید می‌شود

ایران یکی از کشورهای فعال در زمینه تولید مالت و ماء الشعیر در خاورمیانه است. روسیه، آلمان و فرانسه بزرگترین تولیدکنندگان جو و انگلستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مالت است.

سالانه ۳.۳ میلیون تن جو در کشور تولید می‌شود، با این حال آمار‌های فائو نشان می‌دهد ایران سومین وارد کننده بزرگ جو جهان در سال ۲۰۱۷ بوده و ۱.۳ میلیون تن از این محصول را وارد کرده است.

ایران امکان و ظرفیت تولید جو در حد نیاز را دارد. در اقلیم ایران جو مناسب ترین محصول است که می تواند کشت شود و میزان مصرف آب در تولید جو هم کم است.

ارسال نظرات