گمرک شهرستان اصلاندوز چندین سال است که به حال خود رها شده و پیشرفت گمرک اصلاندوز روی نقشه بوده است.
کد خبر: ۹۳۲۳۳۵۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
 گمرک شهرستان اصلاندوز به حال خود رها شده/ پیشرفت گمرک اصلاندوز روی نقشه بوده است
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل شهرستان اصلاندوز یکی از چندین مرز هایی است که با جمهوری آذربایجان هم مرز است اما سوال اینجا است که چرا اصلاندوز برای راه اندازی گمرک بین دو کشور مناسب است ؟ جواب این است که شهرستان اصلاندوز کوتاه ترین مرز را با این کشور دارا است و همچنین سابقه رفت و آمد نیز از این شهرستان بوده است اما تقریبا ۳ دهه قبل که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف پیدا کردند که این موضوع باعث شد این دو کشور وارد مناقشه شوند.
 
چند ماه پیش آتش بس بین جمهوري آذربایجان و ارمنستان نقض شد که این جرقه ای شد تا تنش بین این دو کشور شدت یابد تا جایی که جمهوري ارمنستان مناطق مسکونی جمهوري آذربایجان را هدف گرفت که این عمل زشت و غیر قابل قبول است که افراد غیر نظامی آن هم در شب توسط یک کشور قتل عام شوند‌.

نتیجه این جنگ باعث شد که جمهوري آذربایجان در طول ۴۴ روز جنگ بشتر مناطق اشغالی خود را از دست اشغال گران آزاد کند اما ارمنستان توان این پیروزی ها را نداشت که مجبور شد وارد یک توافق سه جانبه بین کشور های روسیه ،آذربایجان و خود ارمنستان شود تا بیش از این تلفات ندهد که با این توافق نامه ارمنستان مجبور به باز پس دادن اراضی جمهوري آذربایجان شد.

حال دیگر جمهوري آذربایجان تمام تلاش خود را به کار گرفته است که تا مناطق جنگ زده خود را بازسازی کند که برای این کار با چندین شرکت های کشور خارجی که یکی از این کشور ها ایران است قرار داد بسته است تا در این امر به جمهوري آذربایجان کمک کنند که برای این کار شرکت های ایرانی به یک نقطه و مرزی نیاز دارند که کوتاه ترین مرز را با این کشور را داشته باشد که این نقطه اصلاندوز است اما اصلاندوز علاوه بر این که کوتاه مرز را دارا است با مناطقی که باید بازسازی شود همجوار و فاصله خیلی کوتاهی دارد و تنها عملی که باعث شد این گمرک بسته شود جنگ قره باغ بود.

اما دیگر وقت این است که دولت ما و مسئولان کشوری و استانی ما دست به کار شوند تا این گمرک به دلایل منحصر به فردی که در اصلاندوز وجود دارد این گمرک را بازگشایی کنند اما سوال اینجا است که علاوه بر این دلایل سود دیگری برای منطقه دارد؟جواب بله هست چرا چون از این منطقه تمام محصولات کشاورزی، لبنیات وسایر محصولات منطقه از این طریق صادر شوند که باعث تحول منطقه مغان و استان اردبیل خواهد شد که به این دلایل بازگشایی گمرک شهرستان اصلاندوز خواسته اصلی مردم و مرزنشینان اصلاندوز است.

امیدواریم دولت محترم تلاش کند در سال ۱۴۰۰ سال شاهد از سرگیری فعالیت گمرک اصلاندوز و بدنبال آن توسعه اقتصادی شمال استان اردبیل،دشت مغان و منطقه باشیم
 
خبرنگــــــــار حســـــین ذالــــــــــی
ارسال نظرات