خبرهای داغ:
عملیات خیبر، فتحی به بلندای تاریخ:

گلوگاه اقتصادی عراق در دست فاتحان خیبر/بمباران شیمیایی هم مجنون را نجات نداد

دشمن در خواب هم نمی دید با عبور از گذرگاه هورالعظیم جزایر مجنون را تصرف کنیم. ایران تا عمق ۸۰ کیلومتری خاک عراق نفوذ کرد و به سواحل دجله رسید.
کد خبر: ۹۳۲۳۶۱۹
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از آزاد سازی خرمشهر، ایران چندین عملیات در شرق بصره برای قطع راه های مواصلاتی و رسیدن به چاه ههای نفتی مجنون، تهدید بندر استراتژیک بصره، انجام داد، از جمله عملیات محرم، رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ برای تسلط ایران بر مناطق راهبردی صورت گرفت. عراق با دریافت منابع اطلاعاتی از آواکس های آمریکایی به یک باره دو سوم ارتش خود را به شرق بصره منتقل کرد، با نیروهای بسیجی و داوطلب بنام جیش الشعبی ۸۰ تیپ پیاده تشکیل و در سه خط دفاعی با ایران صف ارایی کرد. پشت سر این نیروها لشکر ۴،۵،۶ و چندین تیپ پیاده مکانیزه و زرهی آماده بودند تا نیروهای ایرانی پس از نبرد با ۸۰ تیپ که خسته و تحلیل می روند وارد عمل شوند.

از طرفی وجود باتلاق و آب در شلمچه، جزیره مجنون کارشناسان نطامی غرب و مستشاران عربی را به این باور رساندند که تقریبا امکان حمله از این نقطه غیر ممکن است. شرق بصره با مهندسی مستشاران فرانسوی مصری با سیم های خاردار، میدان مین گسترده، باتلاق با رها سازی آب ، سنگرهای بتونی و نونی، تقویت نیروهای کمین و گشتی خویش از شرق تا شما بصره و فکه شرهانی در کمتر از شش ماه طراحی کردند ازطرفی ایران تا عمق ۸۰ کیلومتری و رسیدن به چاه های نفتی و ساحل دجله پیشروی کرد. که پل خیبر را بر روی اروند به طول ۱۳ کیلومتر نصب کردند و از شاهکار مهندسی در تاریخ جنگ های بشر است.

جزایر مجنون و رزمندگانی از جنس عاشورا

فرج الله فصیحی رامنده فرمانده گردان حضرت رسول (ص) در باره عملیات خیبر به خبر نگار بسیج می گوید:گردان حضرت رسول بعد از شکستن خط در منتهی الیه جزیره جنوبی مجنون وارد می شدیم تا پدافند کنیم، خیبر بزرگترین و اولین عملیات آبی خاکی با گستره جغرافیایی بود که نیروهای ایرانی ۸۰ کیلومتر در خاک دشمن پیشروی کردند و با عبور از هورالعظیم،به دجله رسیدند.

عدم پشتیبان، عدم دسترسی راه های زمینی برای کمک به رزمندگان، حجم سنگین اتش دشمن،سبب شد که دشمن بعثی بتواند متصرفات نیروهای ایرانی را پس بگیرد. ما توانستیم ۲شب و ۳روز در برابر دشمن مقاومت کنیم،در جزایر جنوبی مجنون توقف داشتیم، گردان ما محاصره شد،برخی از دوستان شهید و بنده مجروح و به اسارت درآمدم.

سردار حسن پور فاتح خیبر بود

شهید حمیدباکری در جزیره بود،و هدایت لشکرعاشورا را به عهده داشت، سردار شهید حسن پور جانشین لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب، مهدی شالباف،اصغر فتاحی در خیبر به شهادت رسیدند. در این عملیات که به تمام اهداف دست نیافتیم اگر در جبهه طلاییه خط شکسته می شد و ما راه دسترسی به خشکی پیدا می کردیم، سرنوشت عملیات تغییر می کرد.

نقل و انتقالات انبوه نیرو، تجهیزات، امکانات و خطوط مستحکم پدافندی، دسترسی به اطلاعات آواکس آمریکایی، نتوانستیم به همه اهداف تعیین شده برسیم. دشمن با حجم انبوه آتش و بمباران شیمیایی نتوانست جزایر را پس بگیرد و رزمندگان با حفظ جزایر نفتی مجنون جایگاه خود را در خاک عراق تثبیت کردند.

بزرگترین و اولین عملیات آبی خاکی ایران

محمد رضا صدیقی از دیگر رزمندگان عملیات خیبر که پس از مجروح شدن به پشت جبهه منتقل می شود می گوید: زمانی که ایران خرمشهر را آزاد کرد فشارهای تحریمی در همه حوزه ها خصوصا اقتصاد و مایحتاج جنگ بسیار شدید شد تا جلوی پیشروی ایران را در میدان عمل و دیپلماسی بگیرند. خیبر بزرگترین و اولین عملیات آبی خاکی بود که با گستره جغرافیایی عظیم برای تسلط ایران بر شرق بصره و مناطق نفتی عراق طراحی شد. فراهم کردن زیر ساخت ها و امکانات برای حجم عظیم امکانات و نیروی رزمی از شاخصه های این عملیات بود که احداث پل خیبر به طول ده کیلومتر در کمترین زمان نمونه بارز آن است.

گلوگاه اقتصادی عراق در دستان فاتحان خیبر

دومین موضوع که حائز اهمیت بود رسیدن ایران به چاه های نفتی عراق بود تا بدین وسیله علاوه بر قطع گلوگاه اقتصادی و شریان حیاتی دشمن با تهدید بصره به عنوان تنها بندر استراتژیک بتوانیم خط امنی برای جنوب کشور و مناطق حیاتی احیا کنیم. انبوهی از ادوات زرهی، مهندسی و مکانیزه منهدم یا به تصرف نیروهای اسلام در آمد. دشمن در خواب هم نمی دید با عبور از گذرگاه هورالعظیم جزایر مجنون را تصرف کنیم. ایران تا عمق ۸۰ کیلومتری خاک عراق نفوذ کرد و به سواحل دجله رسید.

اما برای نگهداشتن خط نیاز به پشتیبانی و ادوات و دسترسی بود تا بتوان در برابر بمباران سهمگین هواپیماهها توپخانه ها و سلاح های شیمیایی مقاومت کرد.جزایر مجنون که در محاصره آب بود در تصرف رزمندگان اسلام ماند.از نظر دسترسی به تغذیه و پشتیبانی در تنگنا بودیم. با یک بیسکویت ویفر ۴۸ساعت مقاومت کردیم.خدا کند جنگ از ادبیات و همه کتابها حذف شود اما زمانی که دفاع می کنید مقدس می شود، انسان ساز می شود.سختی ها برای همه شیرین می شود، شهادت آرزو می شود،برای رسیدن به خدا به خط می شوند. مرگ سرخ افتخار می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار