با وجود ظرفیت‌های زیادی که لرستان در حوزه سنگ دارد، پژوهشکده سنگ به دلیل شاخص‌هایی که باید فراهم می‌شد و مشکلاتی که در این زمینه وجودداشته، هنوز به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۹۳۲۳۶۴۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، خسرو عزیزی در نشست مجازی با خبرنگاران بیان کرد: اکنون هشت هزار و ۳۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ نسبت دانشجو به استاد دانشگاه لرستان ۳۴ به یک بود، افزود: در سال ۹۹ حدود ۱۱۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه جذب شده است و نسبت به ۲۴.۴ رسیده است و این در حالی است که ایده آل ترین نسبت در یک دانشگاه استاندارد ۱۸ به یک است که فاصله کمی با شرایط ایده ال داریم.

عزیزی ادامه داد: اکنون ۱۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه لرستان تحصیل می کنند که اگر بیماری کووید ۱۹ شیوع نداشت این تعداد به ۳۰۰ نفر می رسید.

وی عنوان کرد:مدیریت همکاری های علمی و بین المللی در دانشگاه لرستان ایجاد شده و در راستای تبادلات علمی، تحقیقات و پژوهش های مشترک تفاهم نامه هایی منعقد شده و توسعه دیپلماسی علمی بین المللی از اهداف این دانشگاه است.

رییس دانشگاه لرستان گفت: دانشجویان خارجی دانشگاه لرستان سفیران فرهنگی استان لرستان هستند و در این راستا بستر و امکانات لازم برای جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه فراهم شده است.

وی افزود: رتبه دانشگاه لرستان در رتبه بندی پایگاه علوم جهان اسلام در سال ۹۷-۹۷ حدود ۱۰ پله ارتقا داشته و به رتبه ۳۳ رسیده است و با توجه به رشد تولید علم ۴۰۰ درصدی دانشگاه لرستان در سالهای اینده به ۲۱ تا ۳۰ خواهد رسید.

عزیزی اظهار داشت: بسیاری از پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی دانشگاه لرستان در مرکز تحقیقات و کشاورزی استان استفاده می شود و سیاست های دانشگاه استفاده از طرح های دانشگاه در راستای کاربردی و تقاضا محور شدن است.

رییس دانشگاه لرستان گفت: در وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا سلامت دانشجویان خط قرمز است و بر اساس ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه امکان پذیر نیست اما به سرعت بسترفعالیت دانشجویان در فضای مجازی مهیا شد و حتی کرسی های آزاد اندیشی در این فضا برگزار شد.

وی افزود: در بحث تولید علم کارهای علمی شیوع کرونا هیچ خللی به این مورد وارد نکرده است و اساتید دانشگاه در زمینه تولیدمقالات و چاپ کتاب فعال هستند و در مرکز نوآوری بسیاری از دانشجویان و اساتید مشغول فعالیت هستند و در دولت تدبیر و امید تعداد شرکت های دانش بنیان دانشگاه ۲ برابر شده است.

رییس دانشگاه لرستان گفت: در دولت تدبیر و امید ۴۰ هزار مترمربع به سرانه فضای آموزشی، پژوهشی، رفاهی، ورزشی دانشگاه لرستان افزوده شد که برابر با میزان کل فضای دانشگاهی ایجاد شده در این دانشگاه بود.

وی  اظهار داشت: راه اندازی این مراکز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و ساختمان فیزیکی با مالکیت دانشگاه نقدهایی برآنها وارد است که پیگیری لازم برای برطرف شدن این مشکل صورت گرفته است.

وی افزود: در این راستا بارها از طریق کمیسیون ماده ۲۱۵ قدیم که به تازگی به ماده ۲۳ تبدیل شده پیگیری هایی صورت گرفت اما در بدو شروع دولت تدبیر و امید سیاست ها در بحث سازمان مدیریت بر مبنای تکمیل پروژه های نیمه تمام بود.

رییس دانشگاه لرستان بیان کرد: براین اساس علی رغم پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته برای تامین بودجه جهت خریداری ساختمان یا اعمال ردیف اعتباری احداث ساختمان برای این مراکز اما احداث پروژه های جدید پذیرفته نمی شد.

وی با اشاره به پژوهشکده سنگ دانشگاه لرستان که مصوبه سفر هیئت دولت بوده است اظهار داشت: سیاست‌های وزارت علوم در راستای توسعه پژوهشکده و مراکز آموزش عالی، بر مبنای یک سری شاخص‌ها است.

وی عنوان کرد: پژوهشکده سنگ دانشگاه لرستان هم مصوبه مقدماتی داشته است.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه پژوهشکده‌ها دو نوع هستند، یک نوع پژوهشکده‌ها تقاضا محور بوده و معمولاً با حمایت‌های بخش خصوصی می‌توانند فعالیت داشته باشند افزود: ما هم پیگیر ایجاد این پژوهشکده سنگ و هم سایر پژوهشکده‌ها بوده‌ایم.

عزیزی بیان داشت: بر مبنای یک سری شاخص‌ها و همکاری‌هایی که باید سازمان زمین شناسی می‌داشت، و با وجود ظرفیت‌های زیادی که لرستان در حوزه سنگ دارد، پژوهشکده سنگ به دلیل شاخص‌هایی که باید فراهم می‌شد و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به پتانسیل‌هایی که از نظر علمی وجود دارد و شاخص‌هایی که در استان هست، پژوهشکده زنبور عسل و فرآورده‌های و همچنین مرکز تحقیقات بلوط در دانشگاه لرستان ایجاد شد.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: در رابطه با پژوهشکده سنگ، وزارت علوم اعلام کرده که باید بخش خصوصی در این رابطه ورود پیدا کند و ما امکانات در اختیار آن قرار دهیم.

عزیزی در ادامه با اشاره به پژوهشکده زنبور عسل دانشگاه لرستان ادامه داد: این پژوهشکده نیز، از نوع تقاضا محور است، ما برای این پژوهشکده فضا را ایجاد کرده‌ایم و مجهز ترین تجهیزات آزمایشگاهی را نیز در این رابطه اختصاص داده‌ایم تا بهره برداران از آنها استفاده کنند و چالش‌های خود را رفع کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون با اتحادیه زنبور داران نشست‌های علمی زیادی داشته‌ایم افزود: در مهرماه امسال یک کارگاه آموزشی را با بهره گیری از اساتید و زنبور داران مجرب در راستای ارتقای دانش زنبور داران و کسب مهارت برگزار کردیم.

رئیس دانشگاه لرستان گفت: با توجه شیوع بیماری کرونا، وبیناری با موضوع مدیریت کندوهای عسل با حضور ۵۰ نفر از زنبورداران برگزار کردیم.

عزیزی با اشاره به آمادگی این دانشگاه و همچنین متخصصان، برای شناسایی و معرفی گیاهان مهم تولید شهد و گرده برای تغذیه زنبور عسل بیان داشت: همچنین لیستی از نژادهای زنبور عسل موجود در استان احصا خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه، به خصوص جهاد کشاورزی، اتحادیه و همچنین متخصصان در این رابطه باید کمک کنند افزود: در کل کشور، پژوهشکده زنبور عسل و فرآورده‌های آن را نداریم و همه باید کمک کنند که این پژوهشکده پا بگیرد و به پژوهشکده‌ای با ردیف اعتباری از طریق سازمان مدیریت تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات