مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی:

رسانه‌ها سیره امیرالمومنین را در جامعه رواج دهند

مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی تأکید کرد: وظیفه رسانه ها این است که مدارا را به عنوان سیره امیر‌المؤمنین در جامعه رواج دهند.
کد خبر: ۹۳۲۴۳۴۷
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا کلان فریبایی، مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی، در ویژه برنامه «انعکاس» یکی از سیره‌های حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه را مدارای اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: این الگو برای جهان اسلام نیز صدق کرده و ما را در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی هدایت می‌کند.

او ضمن اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در بعد فردی و اجتماعی و در رأس قدرت اهل مداراست تصریح کرد: در سطح فردی و مدیریتی باید محرومیت اجتماعی و خشونت را از جامعه کاهش و مدارا را افزایش دهیم تا ارزشهای اسلامی حفظ شوند.

کلان فریبایی نهج‌البلاغه را یک سرمایه برای جهان و شخصیت امام علی(ع) را فراتر از نهج‌البلاغه عنوان کرد و ادامه داد: اگر مسئولان همانند حضرت علی(ع) جامعه‌ای بسازند که آرزوهای مردم تحقق یابد در این صورت در راه حضرت قدم برمی‌دارند.

وی بیان کرد: جامعه مطلوب آن است که عدالت اجتماعی را بر اساس الگوی اجتماعی نهج‌البلاغه به صورت گسترده عملی کند، اما در این زمینه سرمایه گذاری صورت نگرفته و اساتید و متولیان، چاره اندیشی نکردند.

به گفته کلان فریبایی ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که نیازهای فرهنگی خود را شناسایی نکرده که این ناشی از توسعه نیافتگی و عدم احساس وجود نیازهای فرهنگی است.

او با بیان اینکه حضرت علی(ع) توسعه علمی را تشویق می‌کرد، ادامه داد: ام الامراض در جامعه توسعه نیافتگی است، اما با حل آن بسیاری از مشکلات برطرف شده و شکاف طبقاتی نیز کاهش می‌یابد.

مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی، عدالت اجتماعی را نتیجه توسعه یافتگی عنوان کرد و اظهار کرد: هدف توسعه یافتگی ایجاد توسعه در نیازهای اولیه شهر و روستاست که این الگوی امام علی(ع) است و وظیفه مسئولان هم پیاده سازی آن است.

او با بیان اینکه مدارای اجتماعی به معنای تولید محتوایی است که جامعه را به سمت تخصص ببرد، گفت: آسیب های اجتماعی حتی در جامعه علوی به فقدان مدارای اجتماعی برمی‌گردد.

کلان فریبایی ضمن گلایه از رسانه ها گفت: مدارا یعنی جامعه طوری تربیت شود که اهل گذشت باشد و این وظیفه رسانه است که مدارا را به عنوان سیره امیر‌المؤمنین رواج دهد و صرفاً پخش قرآن قبل از خبر ملاک نیست.

او در پایان این برنامه دولتمردان، بازاریان و مردم را به مدارا دعوت کرد و اظهار کرد: اگر همه افراد در حق هم مدارا کنند جامعه به سوی بهبودی پیش خواهد رفت.

**مسئولان فرهنگ نهج البلاغه را احیا کنند

محمد مهدی علیقلی محقق، نویسنده، استاد دانشگاه و مدیر مسئول مؤسسه احیای نهج البلاغه در ویژه برنامه «انعکاس»، احیای نهج البلاغه را در گرو پاسخ به سه سؤال چیستی، چرایی و چگونگی آن دانست و تصریح کرد: نهج البلاغه کتابی است که اندیشه و استعداد را رشد می دهد تا انسان به کمال برسد.

او مشکل بشر امروز را گم کردن مسیر درست به کمال رسیدن معرفی کرد و ادامه داد: نهج البلاغه در همه تاریخ اثرگذار بوده و با زنده کردن فرهنگ نهج البلاغه جامعه به کمال خواهد رسید.

علیقلی دولتمردان را به استفاده از روش امیرالمؤمنین در برخورد با مسائل روز دعوت کرد و اظهار کرد: امروزه صدا و سیما باید اصول اساسی را که امیرالمؤمنین فرموده، به تناسب قرن بیست و یکم بیان کند تا بتواند با بی عدالتی، فقر و ظلم مبازه کند.

وی تضاد فرهنگی در جامعه را نتیجه دوری از فرهنگ حضرت علی(ع) دانست و بیان کرد: نهج البلاغه به بیش از چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده و در بعضی کشورها نیز بلافاصله پس از ترجمه، بسیاری از مردم مسلمان شدند.

مدیر مؤسسه احیای نهج‌ البلاغه، از علاقه دانشمندان در سراسر جهان به نهج‌ البلاغه سخن گفت و افزود: در حالی که نهج البلاغه در دانشگاههای خودمان مهجور مانده اما در کشورهای دیگر مورد بررسی و تدریس قرار می گیرد.

علیقلی تنها راه نجات را احیای فرهنگ حضرت علی (ع) عنوان کرد و بیان کرد: سازمان ملل رسماً اعلام کرده اگر دولتمردان و پادشاهان می خواهند بر مردم خوب حکومت کنند، نامه امام علی به مالک اشتر را به عنوان یک الگوی حکومتی انتخاب کنند.

او مسئولان، حوزه های علمیه، آموزش پرورش و دانشگاه را در این قضیه مقصر دانست و اضافه کرد: صداسیما باید پاسخگو باشد؛ باید علاوه بر پخش برنامه های شادی، مدیریت و تربیت علوی را نیز مطرح کند.

مدیر مؤسسه احیای نهج البلاغه ضمن اشاره به اینکه فرهنگ علوی باید از مدرسه، دانشگاه و صدا و سیما شروع شود، ادامه داد: وظیفه دولتمردان این است اعتقادات ضعیف مردم را درست کنند و مدیریت و تربیت درست را در کشور اجرایی کنند تا معضلات برطرف شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار