معرفی کتاب؛

خداباوری و دانشمندان معاصر غربی؛ چالش‌ها و تبیین‌ها

کتاب « خداباوری و دانشمندان معاصر غربی؛ چالش‌ها و تبیین‌ها» نوشته مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف، توسط کانون اندیشه جوان در سال 95 منتشر شده است.
کد خبر: ۹۳۲۴۵۹۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی؛ چالش‌ها و تبیین‌ها » نوشته مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است که به کوشش کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

خداباوری و دانشمندان معاصر غربی؛ چالش‌ها و تبیین‌ها

این کتاب در سه فصل شامل  خداباوری از منظر دانشمندان معاصر غربی، علم جدید و بعضی چالش‌ها در برابر ادیان توحیدی و اسلوب جدید برهان نظم تنظیم شده است و مولف آن در بخشی از پیشگفتار کتاب، و در  تبیین فصول مختلف این کتاب چنین می نویسد:

« در این رساله ما سه مطلب زیر را در سه فصل مطرح کرده ‌ایم:

۱. در فصل اول به نظرات مختلف درباره رابطه علم و دین در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته ‌ایم. این فصل قبلاً به‌ نحو خلاصه ‌تر در کتاب  فیزیک ‌دانان غربی و مسئله خداباوری، آمده و در اینجا توسعه داده شده است.

۲. در فصل دوم، شبهات مطرح‌ شده از طرف ملحدان و عالمان دین‌ ستیز را مطرح کرده و عمدتاً پاسخ‌ های داده‌ شده به آنها در غرب را مطرح کرده‌ ایم. بخشی از این فصل قبلاً به ‌نحو مختصرتر در مقاله ((استاد مطهری و نقش بنیادی فلسفه در ربط علم به دین)) چاپ شده بود و اکنون بسط داده شده و موضوعات جدیدی در آن مطرح شده است.

۳. در فصل سوم، اسلوب جدید برهان نظم بر وجود خداوند را که در چند دهه اخیر مطرح شده، آورده ‌ایم و شبهات مخالفان ادیان الهی درخصوص این استدلال و راه‌ های گریز آنها از آن را مطرح کرده و پاسخ عالمان و فیلسوفان خداباور غربی به این شبهات را ذکر کرده ‌ایم.

متأسفانه در دو دهه اخیر شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان به ‌شدت در میهن اسلامی ما مطرح شده است و این درحالی است که حتی پاسخ‌‌هایی که در خود غرب به این شبهات داده شده نیز ترجمه نشده است.»

در بخشی از این کتاب از زبان اینشتین چنین آمده است:

« اینشتین می‌گفت: ما در وضعیت یک طفل خردسال هستیم که وارد یک کتابخانه بزرگ می‌شود که تمامی دیوارهای آن از زمین تا سقف با کتاب‌هایی که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند، ‌ پوشیده است. کودک می‌داند که باید کسانی آن کتاب‌ها را نوشته باشند، ‌اما نمی‌داند که چه کسانی یا چگونه آن‌ها را نوشته‌اند، و نیز زبان‌هایی را که در نوشتن آن کتاب‌ها به کار رفته‌اند نمی فهمد. کودک یک طرح مشخص در ترتیب کتاب‌ها می‌بیند، یک نظم اسرار آمیز، که آن را درک نمی‌کند، ولی به طور مبهم حدس می‌زند. این به نظر من وضعیت عقل انسانی به خداست.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار