رضا باقری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از اجرای طرح نسخه الکترونیکی پزشکی در اردیبهشت ماه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۵۱۲۱
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این نشست خبری با اشاره به نحوه ارزیابی سامانه‌ها اظهار کرد: سامانه‌ها در ۲۳ پروژه ارزیابی می‌شوند و ۴۵ روز پیش سازمان فناوری اطلاعات، سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه این بخش را ارزیابی کردند.وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها مانند، نظام مالیاتی پیشرفتی در زمینه دولت الکترونیکی نداشتند و به نظر می‌آید نظر مردم نیز متفاوت از این بررسی نیست.

باقری اصل گفت: سامانه جامع تجارت به صورت ویژه پیگیری و گزارش آن به صورت هفتگی برای رئیس جمهور ارسال می‌شود. اما اشکالی که وجود داشت این است که، قرار بر این بود که در مرحله ثبت سفارش، صدور پروانه و اجازه حمل کالا، شناسه کالا صادر شود، اما فقط در مرحله صدور پروانه به طور کامل اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه همه انبار‌های سازمان بنادر به سیستم دولت الکترونیک متصل شده است، افزود: در تلاش هستیم تا انبار‌ها قبل از تشریفات گمرکی به ویژه در حوزه کشاورزی نیز به دولت الکترونیک متصل شوند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سعی کرده ایم تا شروع تشریفات گمرکی فقط با شماره یکتای قبض انبار انجام و محل کالا مشخص شود، گفت: این طرح در گمرک تهران به صورت پایلوت انجام شده است.
اردیبهشت ماه نسخه‌ها الکترونیکی می‌شوند

باقری اصل با بیان اینکه حوزه سلامت الکترونیک دارای پیچیدگی است و ۴۰ میلیون نفر کاربر بیمه تامین اجتماعی و حدود ۴۰ میلیون کاربر کمیته امداد در بیمه سلامت هستند درباره طرح نسخه الکترونیکی تصریح کرد: اجرای طرح نسخه الکترونیکی به صورت پایلوت اجرا شده است و بیش از ۲۰ هزار مرکز غیردولتی به این سامانه وصل شده اند و برای اتصال کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها مراکز سلامت دولتی به سامانه نسخه الکترونیک تلاش می‌کنیم تا بیمه‌ها از اردیبهشت ماه هیچ پرداختی بدون نسخه الکترونیک به مراکز سلامت نداشه باشند.

باقری اصل با تاکید بر اینکه بیمه تکمیلی تا اخر سال به سرویس‌های پایه درمان متصل می‌شود و موضوع کپی اسناد رفع می‌شود، به نقش بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: وقتی بخش غیردولتی مشارکت نداشته باشد کیفیت کم می‌شود دو در تلاش هستیم اپراتور‌های دولت هوشمند را به رسمیت بشناسیم تا همه احراز هویت‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

باقری اصل درباره نحوه اتصال سیستم‌های مالیاتی به دولت الکترونیک تصریح کرد: بخشی از سرویس‌هایی که رییس جمهوری در اردیبهشت سال جاری دستور دادند الکترونیک شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مالیات برای نقل و انتقالات اماکن مسکونی به صورت الکترونیکی اجرایی می‌شود، ادامه داد: دولت الکترونیک در حوزه اماکن غیرمسکونی اجرا نشده است و قسمت فنی اظهارنامه ارث انجام شده، اما هنوز در کل کشور اجرایی نشده است.
دستورالعمل بانک‌ها سد راه دولت الکترونیک

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره اتصال بانک‌ها به دولت الکترونیک گفت: اجرای دولت الکترونیک از سوی رییس جمهور سه بار به بانک مرکزی در سه مصوبه ابلاغ و در جلسه نوزدهم شورا نیز به این موضوع تاکید شده است.
باقری اصل ادامه داد: مهمترین موضوع الکترونیکی شدن اسناد و دریافت نکردن کپی مدارک است و عین بخشنامه را رییس کل بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است در حالی که دستورالعمل‌های داخلی بانک‌ها باید اصلاح شود و امیدواریم بانک مرکزی دستورالعمل‌ها را اصلاح کند.
اصلاح تبصره مبارزه با پولشویی

وی افزود: اصلاح تبصره ذیل ماده ۹۱ آیین نامه مقابله با پولشویی اصلاح شده است و احراز هویت غیرحضوری به رسمیت شناخته شده است. البته قرار بود پوز‌ها شناسه دقیق داشته باشند و ۸.۵ میلیون پوز به مراحل آخر رسیده اند تا هیچ پوز ناشناسی نباشد و امکان اخذ مالیات وجود داشته باشد.
باقری اصل تاکید کرد: سرویس تضامین بانکی، تطبیق کدملی با شماره شبا که کمکی به کسب کار‌ها است، فرآیند انسداد، آزادسازی حساب‌ها و تطبیق تعداد حساب‌های افراد الکترونیک شده است و قوه قضاییه کار‌های خوبی انجام داده است.

وی پاسخ به سوالی مبنی بر انتخابات شورا‌های کلان شهر‌ها خاطرنشان کرد: انتخابات الکترونیک ۲۵ حوزه دارد و یک فرایند رای الکترونیک است که باید شورای نگهبان تایید کند در این دوره در هشت کلان شهر مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا انتخابات دوره‌های بعدی امکان ورود را داشته باشیم.

باقری اصل درباره شعبی که قرار است خدمات آنلاین ارائه دهند، ولی انجام نمی‌دهند، گفت: علاوه بر اینکه شهروندان می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، تعرفه کارگزاران و شعبه صفر می‌شود.
استعلام سوءپیشینه به صورت الکترونیکی

در ادامه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در این جلسه با اشاره به نحوه همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی گفت: یک ماه پیش با قوه قضاییه توافق شد استعلام سوء پیشینه به صورت الکترونیکی انجام شود و در قوه قضاییه نیز عزم جدی برای انجام آن وجو دارد. در چند ماه گذشته از جلسات آنلاین دادگاه‌ها رونمایی کردیم و آیین نامه مربوط به آن تهیه شده است.

رییس سازمان فناوری با بیان اینکه بخشی از خدمات قوه قضاییه قرار شده است با اپلیکیشن دولت همراه انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از سرویس‌ها با سازمان‌های دولتی الکترونیکی رد و بدل می‌شود به عنوان مثال حوزه ثبت شرکت‌ها که اطلاعات شرکت داران، سهامداران و هیات مدیره بر اساس شناسه شرکت‌ها اجرا می‌شود که سازمان امور مالیاتی را مشمول می‌شود.

ناظمی افزود: بخش عمده‌ای از اطلاعات املاک الکترونیکی شده است که شامل کدپستی و متراژ ملک را شامل می‌شود و اطلاعات مالک بین دولت و قوه قضاییه رد و بدل می‌شود که ۳۰ درصد املاک آن واجد سند تک برگ است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته هر روز یک خدمت دولتی به الکترونیکی تبدیل شده است، ولی این خدمات بین دستگاه‌های حاکمیتی الکترونیکی است و سرویس دریافتی برای شهروندان بسیار پایین است، افزود: هم اکنون در شبکه ملی تبادل اطلاعات بیش از ۹۸۰ خدمت دولتی الکترونیکی شده است و تا الکترونیکی شدن ۱۴۰۰ خدمت فاصله زیادی نداریم و بیش از ۷۰ درصد راه را طی کرده ایم.

ناظمی با بیان اینکه روند الکترونیکی شدن بیمه‌ها بسیار سریع بود، اظهار کرد: این سرعت به صورتی بود که تا امروز حتی یک جلسه هم با رییس بیمه مرکزی جلسه نداشتیم. تعداد زیادی استارتاپ واسط برای بیمه وجود دارد.

 
 
ارسال نظرات