مسئول کارگروه مطالبه‌گری بسیج اساتيد استان اصفهان؛

محبت اهل بیت از نتایج اجتماعی حدیث«حب علی حسنه لاتضر معها سیئه» است

مجتبی جعفری مسئول کارگروه مطالبه‌گری بسیج اساتيد استان اصفهان،در «همایش عیدانه و بزرگداشت مقام پدر» گفت: از نتایج اجتماعی حدیث«حب علی حسنه لاتضر معها سیئه» نشست و گفت و شنود با محوریت محبت اهل بیت است.
کد خبر: ۹۳۲۵۴۵۰
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجتبی جعفری مسئول کارگروه مطالبه‌گری بسیج اساتيد استان اصفهان، در همایش عیدانه و بزرگداشت مقام پدر»  که به مناسبت سیزده رجب و روز پدر به همت بسیح اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای فلاورجان، شاهین شهر و لنجان برگزار شد، در خصوص حدیث حب علی حسنه لاتضر معها سیئه،(یعنی دوستی حضرت علی حسنه‌ای است که با وجود آن گناه به انسان آسیب نمی‌زند.) به نکاتی در مورد این حدیث اشاره کرد.

محبت اهل بیت از نتایج اجتماعی حدیث«حب علی حسنه لاتضر معها سیئه» است

وی اظهار کرد: نکته اول اینکه این حدیث احتمال سوء برداشت دارد. کسانی ممکن است تصور کنند که اگر انسان حب امیرالمومنین را در دل داشته باشد دیگر هیچ گناهی برای او نوشته نمی‌شود، در حالی که سایر روایات و منابع اسلامی بسیار روی عمل و رفتار درست تاکید کرده‌اند. پس برداشت فوق با سایر آموزه‌های اسلام سازگار نیست.

جعفری ادامه داد: بنابراین، این حدیث در صدد بیان این نکته است که شروع اصلاح رفتار انسان‌ها باید از هدایت قلبی آغاز شود. قلب انسان مرکز ایمان، اعتقاد و البته محبت است. جلوه بیرونی اعتقاد درست توحیدی، محبت خدا و محبت پیامبر و اهل بیت او است.

وی افزود: اگر کسی قلب خود را هدایت کند این هدایت درونی در رفتار او هم متجلی خواهد شد. البته به میزانی که شخص درجه ایمانش و درجه محبتش به اهل بیت افزایش یابد از معاصی و گناهان دور خواهد بود.

مسئول کارگروه مطالبه‌گری بسیج اساتيد استان اصفهان، در ادامه اظهار کرد: امام خمینی (ره) در شرح این حدیث می‌نویسند حب آن امام، نورانیت و ملکه‌ای در قلب ایجاد می‌کند که موجب دوری از گناه می‌شود و اگر گاهی به گناه مبتلا شود آن را با توبه ترمیم می‌کند.

جعفری بیان کرد: تفسیر  درست این حدیث نتایج متعددی دارد. یکی از نتایجش این است که نظریه مرجئه که می‌گفتند ایمان کار قلب است و رفتارهای گناه‌آلود در آن تاثیر نمی‌گذارد باطل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ائمه ما نسبت به طرز تفکر مرجئه بسیار هشدار داده‌اند، امام صادق علیه السلام فرمودند در تربیت فرزندانتان پیشتاز باشید قبل از آنکه مرجئه آنها را دچار انحراف کنند.

جعفری گفت: یکی از آثار این حدیث چنان که بیان شد نشان دادن جهت اصلی هدایت است. هدایت باید از قلب شروع شود و به جوارح و اعضای انسان منتقل شود.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از آثار و نتایج این حدیث جلوگیری از عمل‌گرایی افراطی است که در پراگماتیسم ما شاهد آن هستیم، تصریح کرد: مکتب پراگماتیسم، آنقَدَر در عملگرایی افراط کرد که  تعریف حقیقت  را تغییر  داد. در نظر عملگرایان، حقیقت چیزی است که ثمره عملی داشته باشد.

جعفری افزود: از نتایج اجتماعی این حدیث تاکید بر نشست و گفت و شنود با محوریت محبت اهل بیت است. از همین رو هیات مذهبی که با محوریت ذکر مناقب اهل بیت شکل می‌گیرد آثار و برکات فراوانی دارد.

وی گفت: یکی دیگر از آثار این برداشت این است که مسیر تربیت فرزندان را برای والدین مشخص می‌کند. والدین باید در اثر آشنا کردن فرزندان با اهل بیت، حب ایشان را در دل فرزندان جایگزین کنند تا در پی آن رفتار فرزندان نیز اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان

ارسال نظرات