رئیس صنایع دفاعی ترکیه:

ترکیه لزوماً به دنبال بازگشت به پروژه F-35 نیست

رئیس صنایع دفاعی ترکیه روز چهارشنبه گفت: ترکیه لزوماً قصد بازگشت به برنامه جت جنگنده F-35 ایالات متحده که بخاطر خرید سیستم های دفاعی روسیه از آن خارج شده است، را ندارد.
کد خبر: ۹۳۲۵۴۷۷
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت: ترکیه لزوماً قصد بازگشت به برنامه جت جنگنده F-35 ایالات متحده که بخاطر خرید سیستم های دفاعی روسیه از آن خارج شده است، را ندارد.

وی افزود: هدف اصلی این است که ترکیه ضررهای خود را جبران کند.

آنکارا بیش از 100 فروند هواپیمای F-35 سفارش داده بود و در حال ساخت قطعات آن نیز بود اما پس از دستیابی به سیستم های دفاع موشکی S-400 روسی که به گفته واشنگتن هواپیماهای جت را تهدید می کند ، در سال 2019 از برنامه حذف شد.

آنکارا نگرانی های آمریکا را رد می کند و می گوید حذف آن از برنامه ناعادلانه بود.

در ماه دسامبر ، آمریکا و متحدینش در ناتو ، ترکیه و صنایع دفاعی و مقامات عالی ترک را مورد هدف تحریم قرار داد. آنکارا شرکت حقوقی Arnold & Porter آمریکا را استخدام کرد تا برای پذیرش مجدد در این برنامه لابی کند.

 

علی رغم حذف ترکیه از برنامه و تحریم های اعمال شده علیه صنعت دفاعی این کشور ، پنتاگون گفته است که وابستگی قطعات اصلی F-35 به پیمانکاران ترکیه را ادامه خواهد داد.

طی سالهای اخیر ترکیه وآمریکا در مورد موضوعات مختلفی از S-400 و پیامدهای آن گرفته تا اختلاف در سیاست سوریه با یکدیگر اختلاف داشتند. آنکارا می گوید امیدوار است که روابط بهتری با آمریکا و جو بایدن داشته باشد.

ارسال نظرات