وزیر کشور با بیان اینکه روابط ایران و عراق فراتر از توافق نامه ها و تفاهم نامه ها است، گفت: وزارت کشور عراق و وزارت کشور ایران می تواند نقش بسیار مهمی در تقویت دو کشور داشته باشد.
کد خبر: ۹۳۲۵۵۳۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالحلیم فاهم الفرهود مشاور عالی وزیر کشور عراق که به کشورمان سفر کرده است با حضور در وزارت کشور با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیدار و گفتگو کرد.

رحمانی فضلی در این دیدار ضمن خیر مقدم به هیات عراقی، با تاکید بر اینکه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در چهارچوب توافق نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها نمی‌ گنجد، گفت: روابط دو کشور بر مبنای اعتقادات، اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی است؛ مردم عراق را مثل مردم خودمان دوست داریم، همینطور مردم ما نسبت به مردم عراق علاقه وافری دارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در این چند سال که در وزارت کشور بودم، روابط بین دو کشور را گسترش دهیم، افزود: وزارت کشور عراق و وزارت کشور ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت دو کشور داشته باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه با دو وزیر کشور قبلی عراق، همکاری بسیار خوب و موثری داشتیم؛ ادامه داد: امیدواریم در امتداد همکاری‌های قبلی، روابطمان را بیشتر تقویت کنیم و توسعه و امتداد دهیم.

وی به حوزه‌های مقابله با تروریسم اشاره کرد و گفت: در این حوزه دو کشور فعالیت بسیار زیادی داشتند، بنا به درخواست دولت عراق، هر زمان کمک درخواست پشتیبانی و مستشاری داشتند، ایران همه توان را در اختیار کمک به ملت و دولت عراق قرار داد.

وزیر کشور تاکید کرد: دوست و دشمن معترف هستند به اینکه همکاری‌های دو کشور ایران و عراق باعث شد داعش و دیگر نیروهای تروریستی در آنجا شکست بخورند. خون شهدای ایران و عراق در مبارزه با تروریسم در هم آمیخته شده است؛ خون به ناحق ریخته شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، گواه بسیار بزرگی بود بر حقانیت مبارزه ملت عراق و کمک ایران در مبارزه با تروریسم و باطل بودن رژیم آمریکا و کسانی که از تروریست حمایت می‌کردند.

وی افزود: حفظ ارزش‌های دینی و امانتی که از خون شهدا به ما رسیده است که صلح، امنیت و پایداری عراق و بهبودی وضع مردم است، هم وظیفه دولت عراق و هم وظیفه ما به عنوان دوست شما است.

رحمانی فضلی به نشست‌های این سه روزی که هیات عراقی در ایران حضور دارند، اشاره و این نشست‌ها را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حوزه همکاری‌های پلیس دو کشور، مقابله با تروریسم، امنیت، ترددهای مرزی، قاچاق مواد مخدر و اتباع می‌توانیم همکاری‌های موثرتر از قبل داشته باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از همکاری‌های بسیار مهم بین دو وزارتخانه، مسئله اربعین حسینی (ع) است. اربعین برای مردم ایران و عراق یک موضوع کاملاً اعتقادی، قلبی و فرهنگی است که می‌تواند موجب گسترش روابط هر چه بیشتر بین دو کشور شود.

وزیر کشور تاکید کرد: همکاری در خصوص اربعین را فقط یک کار معمولی اداری بین دو کشور نمی‌دانیم، بلکه یک وظیفه شرعی و حرکت در جهت کسب ثواب در بارگاه خداوند متعال میدانیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: امیدواریم خداوند متعال، به برکت خون امام حسین (ع) و ائمه اطهار نتیجه این فعالیت و زحماتی که برای زائرین امام حسین و ابوالفضل العباس کشیده می‌شود را موجب برکت، رفاه، توسعه، امنیت و آبادنی برای ملت دو کشور قرار دهد.

وی با بیان اینکه در آخرین سال اعزام زائر برای اربعین از ایران، حدود ۳ میلیون زائر برای مراسم اربعین از ایران به عراق رفتند، گفت: مطمئن هستیم اگر شرایط مناسب باشد و ظرفیت‌ها را بیشتر فعال کنیم و امکانات را توسعه دهیم، از جمله راه آهن مورد توافق که به زودی کار اجرایی آن انجام خواهد شد به نتیجه برسد و جاده‌های در مسیر از مهران، کرمانشاه، خوزستان تا شهرهای عراق، گسترش پیدا کند تعداد زوار تا ۵ میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

وزیر کشور اظهار داشت: انتظار ما این است که همکاری‌ها بین دو وزارتخانه در حوزه اربعین افزایش پیدا کند.

رحمانی فضلی در ادامه به موضوع مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: این موضوع می‌تواند مورد دیگری بین همکاری دو وزارتخانه باشد. در ایران فرماندهی قرارگاه مقابله با کرونا با وزارت کشور است، با کارهایی که وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ها و همکاری مردم صورت گرفت، در مسیر مقابله با کرونا موفقیت‌های خوبی کسب کردیم.

وزیر کشور با بیان اینکه روزهای اول پیدایش بیماری تمام دنیا با مشکلات مواجه بودند از جمله کمبود ماسک، دستکش، تخت، ونتیلاتور و بیمارستان که در همه جای دنیا بود؛ گفت: در حال حاضر ما به جایی رسیدیم که تمام این تجهیزات را می‌توانیم صادر کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در ایران سه واکسن در حال ساخت است و تمام مراحل انجام شده است و امیدواریم در سه ماه آینده به عرضه عمومی برسد. همچنین آمادگی کامل داریم در حوزه مقابله با کرونا هم وزارت کشور و هم وزارت بهداشت ایران با عراق همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند. چرا که اگر بیماری در هر کدام از کشورهای ایران و عراق زیاد شود به دلیل داشتن مرز مشترک و حمل و نقل روزانه، برای هر دو کشور خطرناک است.

وزیر کشور در خاتمه با بیان اینکه دعا کنیم دنیای اسلام در سرافرازی و سربلندی باشد، ملت مسلمان در شرایط صلح و امنیت زندگی کند و صلح و امنیت مردم مسلمان باید توسط خود مردم مسلمان تامین شود نه نیروهای غیر و خارج از منطقه. آنها به دنبال منافع خودشان هستند و نباید انتظار کمک از آنها داشته باشیم و باید با هوشیاری و دقت آنها را کنترل کنیم و ان شاالله حفظ استقلال، آزادی و کرامت و سربلندی ما را خداوند متعال تضمین کرده است.

عبدالحلیم فاهم الفرهود مشاور عالی وزیر کشور عراق در این دیدار ابتدا سلام وزیر کشور عراق را ابلاغ کرد و ضمن تشکر از وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران به خاطر حسن استقبال و مهمان نوازی و نشست‌هایی که در آن شرکت داشتند، گفت: هیئت عراقی برای انجام مذاکرات برای رسیدن به تفاهم نامه و بحث همکاری‌های امنیتی بین دو کشور به ایران آمده است که این هیئت شامل بیشتر روسای بخش‌های مختلف وزارت کشور هستند که مرتبط با تفاهم نامه مذکور می‌باشند و در طی روزهای گذشته با توجه به گفت و گوهایی که داشتیم به متن نهایی رسیدیم و به محض بازگشت به عراق، پیگیر امضای این تفاهم نامه خواهم بود.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه تشریفاتی و پروتکلی است چرا که همکاری بین ایران و عراق از مدت‌ها پیش در حال انجام است. و این موضوع را در میدان عمل مشاهده کردیم هنگامی که گروهک‌های تروریستی از جمله داعش به عراق حمله ور شدند، شاهد این بودیم که ایران به سرعت به عراق کمک کرد و شخصاً شاهد تفام نامه‌هایی بودم که بین دو کشور بسته شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس درخواست کمک و پشتیبانی در بخش‌های مختلف داشتیم که اجابت شد و این مسئله صحبت من را تایید می‌کند که روابط بین ایران و عراق بسیار قوی هست و ناظر بر خطر مشترکی است که هر دو کشور با آن روبرو هستند.

مشاور عالی وزیر کشور عراق تاکید کرد: امنیت عراق امنیت ایران است و روابط مشترک و منافع مشترک بین دو کشور وجود دارد و فکر می‌کنم مسیر ما هم یکی است.

وی افزود: این یادداشت تفاهم بندهای مختلفی دارد که در ارتباط با آن به یک رویه واحد رسیدیم و راهنمایی‌ها و ارشادهای شما و معاون امنیتی در این تفاهم نامه کاملاً مشهود است.

همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به هیات وزارت کشور عراقی گفت: هیئت عراقی از صبح یکشنبه در تهران هستند در این مدت بازدیدهایی از مجموعه‌های نیروی انتظامی دیدار با مسئولین نیروی انتظامی، دیدار با وزیر دفاع، یک نشست هم در ستاد کل نیروهای مسلح و معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و یک تیم کارشناسی برای تدوین تفاهم نامه نشست داشتند.

وی ادامه داد: بین وزارت کشور ایران و عراق در سال ۱۳۸۴ تفام نامه به مدت ۵ سال بوده و نیاز هست تفاهم نامه تمدید شود.

معاون امنیتی و انتظامی افزود: در این تفاهم نامه موضوعات مربوط به تروریسم، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، رفع مشکلات اقامت و تردد اتباع دو کشور و تسهیلات اقامت و تابعیت بانوان ایرانی و عراقی که با اتباع طرف مقابل ازدواج می‌کنند، پیش بینی شده و تفاهم نامه مبتنی بر نیازها و ضرورت‌های بین دو کشور حاصل شده است و توافق کلی بر روی تفاهم نامه وجود دارد.

ذوالفقاری اظهار کرد: ان شاالله نتایج این سفر منجر به روابط بیشتر دو کشور می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها