ارتش یمن از عملیات گستره موشکی و پهپادی این کشور به اهدافی در عربستان سعودی خبر داد که در مجموع ۲۲ موشک و پهپاد استفاده شده است.
کد خبر: ۹۳۲۶۴۶۰
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری که از رسانه‌های این کشور پخش شد، گفت که یگان پهپادی و موشکی یمن در عملیاتی مشترک و ترکیبی ۲۲ موشک و پهپاد به سمت عربستان سعودی شلیک و ارسال کرده‌اند.

او گفت که در این عملیات که « معادله بازدارنده 6» نامگذاری شده، هشت موشک بالستیک و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات مهم گفت که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان سعودی (آرامکو) در بندر نفتی «رأس التنورة» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته است.

او همچنین گفت که با چهار پهپاد از نوع «قاصف ۲ کی» و هفت موشک از نوع «بدر» نیز مناطقی در «عسیر و جیزان» در غرب عربستان سعودی هدف قرار گرفته است.

سریع در چرایی این عملیات گفت: «این عملیات در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخ به اقدامات ائتلاف متجاوز [سعودی] در تشدید حملات و محاصره کامل علیه کشور ما انجام شد».

این مقام نظامی یمنی به «رژیم سعودی» وعده داد که تا زمانی که به حملات و محاصره علیه یمن ادامه می‌دهد، انتظار عملیات‌های دردآور بیشتری داشته باشد. او این عملیات را دقیق دانست.

ساعتی پیش ائتلاف سعودی مدعی شده بود که دو فروند موشک بالستیک یمن را بر فراز آسمان جیزان (جنوب غربی) رهگیری و منهدم کرده اشت. همزمان با این ادعا، شهروندان سعودی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از شهرهای الدمام و الخبر، از وقوع چند انفجار شدید خبر داده بودند.

خبرگزاری رویترز دقایقی بعد از اعلام عملیات یمن علیه عربستان سعودی گزارش داد که هیئت دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی به شهروندان آمریکایی توصیه کرده که احتیاط کنند. شبکه قطری الجزیره نیز گزارش داد که سفارت ایالات متحده آمریکا در ریاض به شهروندان این کشور توصیه کرده که احتیاط کنند.

ساعتی بعد ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد که علاوه بر دو موشک، ۱۲ پهپاد « انتحاری» را رهگیری و منهدم کرده است و هدف این عملیات «غیرنظامیان» بوده است.

اهمیت راهبردی بندر رأس التنوره

بندر رأس التنوره در شمال شرقی عربستان و در ساحل خلیج فارس واقع شده است و یکی از نقاط استراتژیک شرکت آرامکو به شمار می رود. فاصله این بندر از شهر دمام که پایتخت اداری شرق عربستان به شمار می آید، 70 کیلومتر است. این بندر پیش از این که برای صادرات نفت در نظر گرفته شود بندر ماهیگری بوده اما با سرمایه گذاری کلان آرامکو طی چند دهه اخیر و ایجاد جزایر مصنوعی به منظور توسعه آن، به یکی از قطب های صادراتی نفت جهان تبدیل شده است و بیش از 90 درصد صادرات نفت و مشتقات نفتی عربستان از این بندر انجام می شود.

بندر راس التوره بزرگترین بندر نفتی جهان محسوب می شود و بزرگترین نیروگاه بخار خاور میانه نیز در آن واقع شده است.

نزدیکی سکوهای نفتی به این منطقه کار انتقال نفت را به این بندر آسان کرده است؛ بخش مهمی از مهندسی این بندر توسط دو غول نفتی شلمبرژه و هالی برتون انجام شده است. این بندر دارای دو اسکله شمالی و جنوبی است که طول آنها به 670 و 360 متر می رسد و جمعا 10 لنگرگاه برای پهلو گرفتن همزمان نفتکش ها در آن وجود دارد.

موشک‌های یمنی به بزرگ‌ترین بندر نفتی جهان رسید / مشخصات و اهمیت راهبردی رأس التنوره

این بندر که آغاز فعالیتش از دهه 1940 میلادی به شکل ابتدایی بوده است هم اینک با تاسیسات به روز و مدرن مهم ترین پایگاه نفتی عربستان محسوب می شود. خانه های سازمانی مدرن این بندر برای کارکنان امریکایی همواره یکی از انتقادهای مردم محلی این بندر بوده است لذا مدیران آرامکو طی چند دهه اخیر سعی در کوچ دادن مردم بومی به سایر نقاط کشور عربستان بوده اند.

جالب اینجاست که ساکنان این منطقه به زبان انگلیسی صحبت می کنند که نشات گرفته از زندگی مردمانی از چند کشور جهان در این منطقه از ظهران است. ظهران به عنوان پایتخت نفتی عربستان شناخته می شود.

ارسال نظرات