رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: در کمیسیون‌های مختلف مجلس اعلام شده که مستمری مددجویان در سال آینده نسبت به امسال بیش از ۵٠ درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۹۳۲۶۵۴۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

  به گزارش خبرگزاری بسیج سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری خود اظهار کرد: یکی از ماموریت‌هایی که اصحاب رسانه به خوبی انجام می‌دهند نهادینه کردن فرهنگ خیر احسان و نیکوکاری است.

او با بیان اینکه براساس روایات جامعه‌ای که به سلاح خیر و احسان مسلح باشد شکست ناپذیر است، گفت: در شرایط سخت اقتصادی و تورم و اتفاقات کرونایی بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و فراخوان همدلی و مواسات مقام معظم رهبری ایران را سربلند کرد.

بختیاری گفت: ورود ما به سال ٩٩ در شرایطی بود که کرونا گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرد.

او افزود: کرونا هزینه‌هایی را به وجود آورد که در بودجه پیش بینی نشده بود، اما در عین حال کمیته امداد به دلیل مسئولیتی که دارد با کمک بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیریه‌ها و مراکز نیکوکاری توانست با موفقیت نسبی از مشکلات عبور کند.

رئیس کمیته امداد گفت: در بودجه دولتی و کمک‌های مردمی در سال ٩٩ برنامه ریزی کرده بودیم با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری، توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات را اولویت قرار دادیم.

او با بیان اینکه کمیته امداد بیش از ۴٠ سال است که اقدامات حمایتی انجام می‌دهد،گفت: از سالمندان و بیماران صعب العلاج و ایتام حمایت می‌کند و اشتغال در برنامه اصلی امداد است.

او با بیان اینکه با دستور رهبری از حوزه حمایت عبور کردیم و وارد حوزه توانمندسازی شدیم، افزود: کمیته امداد در موضوع ساخت مسکن، اشتغال و تامین نیاز‌های مددجویان توفیقات خوبی داشت.

بختیاری ادامه داد: در سال ٩٩ موضوع اشتغال، مسکن سازی و کار فرهنگی برای خودباوری را در صدر کار‌های خود قرار دادیم.

افزایش ۳۰ درصدی ایجاد اشتغال در سال جاری

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه موضوع ویروس کرونا در سراسر دنیا موجب شد بیش از ١٠ درصد اشتغال‌ها از دست برود و ۴٠٠ میلیون شغل از بین رفت، تصریح کرد: با همکاری‌ها و برنامه ریزی‌ها نه تنها کاهش اشتغال نداشتیم بلکه در مقایسه با سال ٩٨، ٣٠ درصد در این زمینه رشد داشتیم.

او با بیان اینکه ١٧۵ هزار و ٩٠٠ شغل در سال ٩٨ با ۴ هزار و ٧١٠ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ایجاد شد، بیان کرد: امسال ٢٢٠ هزار شغل با بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ایجاد شده است.

رئیس کمیته امداد امام گفت: در ماه مبارک رمضان بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع اطعام مهدوی را آغاز کردیم.

او با بیان اینکه در سی سال گذشته ٣ جشن عاطفه ها، نیکوکاری، رمضان نهادینه شده است، افزود: در ورود سال ٩٩ و جشن رمضان موضوع اطعام مهدوی برگزار شد و ٣١٣ آشپزخانه در سراسر کشور با مجوز وزارت بهداشت و درمان راه اندازی شد و نماینده دانشگاه علوم پزشکی در آن‌ها حضور داشت.

بختیاری با بیان اینکه ١٠٠ هزار نفر در ماه رمضان امسال با رعایت دستورالعمل‌ها و تکریم به صورت رایگان خدمت گذاری کردند، گفت: ۵۴٠ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی در اطعام مهدوی مشارکت مردمی داشتیم.

او با بیان اینکه بیش از ۵٣ هزار پایگاه بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و خیریه‌ها در این امر آماده باش بودند تا به نیازمندان کمک کنند، گفت: حدود ١٠ هزار بسته غذایی توسط گروه‌های جهادی در ماه مبارک رمضان به نیازمندان اهدا شد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بسته غذایی در این امر کمک شد که ۵٠٠ هزار بسته غذایی آن کمک بنیاد مستضعفان بود، افزود: ٨٢ هزار بیمار صعب العلاج داریم که در ایام کرونا باید مراقب آن ها باشیم، ٢۵ هزار بسته کامل بهداشتی درب خانه افراد مستاصل اهدا شد که ۴۵ میلیارد تومان در این امر بنیاد مستضعفان کمک کرد و در این راستا ٩٧ میلیارد تومان کمک‌های مردمی را داشتیم.

او بیان کرد:در کرونا تعداد زیادی مشاغل از دست دادیم و تا جایی که مقدور بود مساعدت به آن‌هایی که شغل خود را ازدست دادند انجام شد و مشاغل آن‌ها احیا شد.

تبدیل خط تولید تعداد زیادی از مددجویان کمیته امداد به تولیدی ماسک

بختیاری با بیان اینکه در کنار همراهی‌های خوب، کمیته امداد خط تولید تعداد زیادی از مددجویان را در ابتدای کرونا تبدیل به تولید ماسک، گان و سایر ملزومات کرد، گفت: طی شش ماه ٢٠ میلیون ماسک در کارگاه‌های کوچک کمیته امداد تولید شد و با کمک نهاد‌های انقلابی در حال حاضر ایران صادر کننده ماسک است.

او با بیان اینکه در سال ٩٨ افزایش اجاره مسکن چند برابر شد و ما به شدت وحشت زده شدیم چرا که نگران بودیم عزت مددجویان زیر سوال رود، گفت: با دولت و قوه قضاییه مکاتباتی انجام شد و تصمیم‌های خوبی گرفته شد و رقم یک میلیون تومان به نیازمندان به صورت قرض الحسنه طی دفعات مکرر پرداخت شد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ۵٠ میلیارد تومان بلاعوض و ۵٠ میلیارد تومان قرض‌الحسنه از بنیاد مستضعفان دریافت کردیم و ۵٠ میلیون تومان هم کمیته امداد تامین کرد تا ودیعه مسکن مددجویان پرداخت شود، گفت: وزارت راه ٣٠٠ میلیارد تومان به کمیته امداد ابلاغ کرد، اما وام آن‌ها با ١٢ درصد سود ابلاغ شد و مددجویان از آن استقبال نکردند و رقم کمی از ٣٠٠ میلیارد تومان جذب شد.

بختیاری گفت: به دلیل مشکلات ودیعه مسکن و اجاره، همت جدی‌ای انجام شد تا ساخت مسکن مددجویان در اولویت قرار گیرد.

مسکن پر هزینه‌ترین امور مددجویان است

او با بیان اینکه موضوع مسکن پر هزینه‌ترین امور مددجویان است، ولی در عین حال آرامش بخش‌ترین امر برای خانواده‌های نیازمندان است، ادامه داد: با اولویت کمیته امداد و سازمان بهزیستی مسکن نیازمندان مورد توجه رییس سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن قرار گرفت.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه این هفته ۵ هزار واحد مسکونی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی افتتاح خواهد شد، گفت: ٢٢ هزار واحد مسکونی تا شهریور ١۴٠٠ تحویل نیازمندان خواهد شد.

او با بیان اینکه تامین نیاز‌های حوادث نیز مورد توجه است و در موضوع سیل ٩ هزار و ۶٠٠ واحد مسکن ساخته شد و ١۵ هزار واحد مسکونی هم تعمیر شد، گفت: تفاهم نامه ساخت ده هزار واحد مسکونی بین کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن امضا شده است و مقرر است در طول ١٨ ماه ساخته شود.

بختیاری گفت: در بودجه سال ١۴٠٠، ٣ هزار میلیارد تومان برای مسکن در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با اولویت خانواده‌های بالای سه نفر روستایی، شهر‌های زیر ٢۵ هزار نفر و ایتام حرکت خوبی برای مسکن سازی این افراد انجام شود، گفت: تلاش شده است یتیم‌هایی که در روستا‌ها فاقد مسکن هستند تا پایان دولت دارای مسکن شوند و ساخت ٣٢ هزار مسکن در دستور کار است و در این خصوص می‌خواهیم اعلام کنیم هیچ یتیمی در روستا‌ها بدون مسکن نیست.

او ادامه داد: صندوق امداد ولایت تا ۵ میلیون تومان وام یک ریال کارمزد دریافت نمی‌کند و از ۵ میلیون تومان به بالا سه درصد کارمزد در نظر گرفته می‌شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه سال٩٨، ٣۴٠ هزار نفر وام گرفتند که شامل وام اشتغال، مسکن، کارگشایی و... است، گفت: سال گذشته ١٠٠ هزار نفر وام ۵ میلیون تومانی از کمیته امداد دریافت کردند.

بختیاری با بیان اینکه اعطای وام امسال از مرز ٣ هزار میلیارد تومان گذشته است، افزود: از یک بهمن امسال تصویب شد تا سقف ١٠ میلیون تومان وام، کارمزد دریافت نشود و بنیاد مستضعفان اعلام کرد این کارمزد را تقبل می‌کند.

او با بیان اینکه در موضوع حمایت ایتام طرح اکرام را چند سالی است داریم و پولی که برای حمایت ایتام و محسنین واریز می‌شود مستقیما به حساب این افراد واریز خواهد شد.

رئیس کمیته امداد بیان مرد: ایتام تحت حمایت ١۴٨ هزار نفر هستند و تعداد فرزندان محسنین ٢٢۵ هزار نفر هستند.

او با بیان اینکه دنبال افزایش حامی هستیم تا سرانه پرداختی به این افراد افزایش یابد و در اولین قدم طرح ایران مهربان را راه اندازی کردیم و در حال افزایش تعداد حامی هستیم، گفت: ٨۵٠ هزار حامی در حال حاضر به ایتام کمک می‌کنند و امیدواریم سال ١۴٠٠ اعلام کنیم هیچ یتیمی بدون حامی در کشور وجود ندارد.

بختیاری گفت: در موضوع پرداخت زکات رشد خوبی داشتیم و تفاهم نامه‌ای منعقد شد که۴ هزار طلبه تشویق پرداخت زکات را مورد توجه قرار دهند.

او گفت: با توجه به اینکه سال قبل اردو‌ها فعال بود و زیارت امام رضا و اربعین را داشتیم سال گذشته ٨۵ هزار مددجوی کمیته امداد به سفر اربعین رفتند.

بختیاری گفت: در برنامه پنج ساله ششم امداد اعلام شده است باید نسبت به جمع آوری صندوق های صدقات و پرداخت الکترونیک صدقات کار هایی صورت گیرد.

او با بیان اینکه ٢ هزار و ۵٠٠ دستگاه پز تامین شد و روش‌های دستوری مثل #۸۸۷۷* را برای پرداخت صدقه داریم، گفت: تلاش داریم که در راستای پرداخت، مشارکت‌های فناورانه داشته باشیم.

بختیاری گفت: پرداخت صدقات در برخی از استان ها رشد داشته و ٢۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

جزئیات پرداخت حقوق و عیدی

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه عیدی و مستمری مددجویان امسال با حقوق ماه بهمن پرداخت شد و یک بسته معیشتی نیز برای عید این افراد در نظر گرفته شده است، گفت: افزایش ٢۵ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد رقم قابل توجهی نیست و در کمیسیون‌های مختلف مجلس اعلام شده که مستمری مددجویان در سال آینده نسبت به امسال بیش از ۵٠ درصد افزایش یابد.

او گفت: باید تکریم مناسبی نسبت به مددجویان صورت گیرد و با بی حرمتی ها قاطعانه برخورد می شود.

بختیاری با بیان اینکه امداد الکترونیک در سال ٩٩ به طور کامل اجرایی نشد و کارگروه‌هایی برای اجرای آن تشکیل شده است، گفت: این امر در ۶ ماهه دوم سال ١۴٠٠ به طور کامل محقق می‌شود.

 
ارسال نظرات