دومین جلسه دستمزد شورای عالی کار به منظور مذاکره و چانه زنی در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران از صبح امروز آغاز شد.
کد خبر: ۹۳۲۶۵۵۳
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج در جلسه نخست وزارت کار در دو بخش گزارشی از چگونگی تعیین سبد معیشت خانوارهای کارگری در کمیته دستمزد و تورم کالاهای مصرفی و خوراکی و هزینه های کارفرمایان و بنگاههای تولیدی ارائه کرد.

این گزارش علیرغم آنکه نشان می داد هزینه های سبد معیشت خانوارهای کارگری نسبت به پارسال روند افزایشی داشته اما از کاهش هزینه های تولید کارفرمایان در مقایسه با سال قبل حکایت داشت.

در اولین جلسه دستمزد شورای عالی کار نمایندگان کارفرمایی بحث تعیین مزد منطقه ای را مجدد پیش کشیدند که با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال و عدم امکان بررسی، مورد پذیرش قرار نگرفت و مقرر شد کمیته ای راهبردی برای بررسی موضوع تشکیل و مرکز پژوهشهای سازمان تامین اجتماعی مامور تهیه گزارشی در این زمینه شود و نماینده کارگر و کارفرما دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در کارگروه مذکور مطرح کنند.

دومین جلسه دستمزد شورای عالی کار برای بررسی و تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ امروز در حالی آغاز شد که بسیاری از کارشناسان، فعالان حوزه کار و مقامات کارگری با توجه به هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری بر لزوم کاهش شکاف بین حداقل دستمزد و معیشت کارگران برای سال آینده تاکید دارند.

به زعم آنها با توجه به اعلام رقم هزینه سبد معیشت کارگران، افزایش قیمت اقلام خوراکی و کالاهای اساسی، نوسان نرخ ارز و اعلام رقم ۱۰ میلیون تومانی خط معیشت از سوی بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی آمار، دستمزد سال آینده کارگران باید منطبق با واقعیتهای روز جامعه تعیین شود و بخش اعظمی از هزینه های زندگی آنها را پوشش دهد.

کمیته دستمزد در آخرین نشست خود هزینه ماهانه معیشت خانوارهای کارگری را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرد که این رقم تنها منحصر به بخش خوراکی ها و مواد غذایی است و با احتساب هزینه های درمان، مسکن و اجاره بها به بیش از ده میلیون تومان می رسد.

سال گذشته کمیته دستمزد رقم هزینه سبد معیشت کارگران را ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین کرد که بر این اساس نمایندگان گروههای کارگری در تلاشند تا اختلاف دو میلیون تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در تعیین دستمزد سال آینده جبران شود.

 
ارسال نظرات