معرفی برگزیدگان یادواره سرداران بزرگ مقاومت

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت دهم گفت: مکتب سلیمانی به جهت ویژگی منحصر به فردش آگاهی‌بخش است و برنامه‌ای مبتنی بر علم و در میدان بودن است. این مکتب در سیر خود از تفکرات جعلی پیشگیری می‌کند.
کد خبر: ۹۳۲۷۶۰۵
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم اختتامیه یادواره سرداران بزرگ مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جمعه شب به صورت وبینار و به صورت همزمان در دانشگاه الزهرای تهران، جامعةالزهرای عراق، دانشگاه شهید باهنر کرمان، مزار شهدای کرمان و با حضور مجازی روسای سه دانشگاه، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

ابتدای این مراسم، مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرای تهران که میزبان این یادواره نیز بود، در جملاتی به میهمانان و دنبال کنندگان مجازی این برنامه خیر مقدم گفت و افزود: افتخار میزبانی این یادواره برای دانشگاه الزهرا افتخار بزرگی است. من به عنوان میزبان این یادواره ضمن خیر مقدم خوشحالی خود را از برگزاری این مراسم اعلام کنم.

وی افزود: باید بگویم این فرصت و فرصت‌های مشابه ادای احترام به کسانی است که همه ما به آنها مدیون هستیم. امیدواریم در این نشست ادای دینی در روز شهید به روح این بزرگواران داشته باشیم.

*غفاری: شهدا سرمایه‌های ما هستند

سپس غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم و فناوری دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: وظیفه خود می‌دانم تشکر کنم از ریاست دانشگاه، همکاران گرانقدرشان در حوزه پژوهش که امروز این فرصت را فراهم کردند و میزبان چنین یادواره ارزشمندی در سطح بین المللی برای امر مهمی شدند.

وی بیان داشت: ۲۲ اسفند روز شهدا در ایران است که وظیفه خود می‌‌دانم احترام خود را نسبت به یکایک خانواده شهدا ابراز کنم و همچنین سلام و درود خود را نثار روح همه شهیدان داشته باشم.

غفاری فزود: وقتی صحبت از شهادت و ایثار و مقاومت هست همه اینها به نوعی یکی هستند که برای ما دارایی‌هایی فراهم می‌سازند.

وی با بیان اینکه شهیدان یک به یک سرمایه نمادینی برای این منطقه هستند، اظهار داشت: آنها آموزه‌هایی داشتند که به ما منتقل کردند و سیره و عمل‌شان ظرفیت و دارایی بزرگی برای ما شد که همواره می‌توانند در زندگی و جامعه ما اثرگذار باشند آنچنان که بوده‌اند.

معاون فرهنگی وزارت علوم و فناوری ادامه داد: وقتی صحبت از مقاومت می‌شود، مقاومت در برابر استکبار و مبتنی بر ظلم‌ناپذیری، امری ارزشمند است که همگان آن را تکریم می‌کنند. ما هم بنا بر آموزه‌های منابع دینی و فرهنگ دینی، ارزش‌هایی مثل مقاومت و عدالت دوستی را همواره تکریم کردیم.

وی گفت: این مهم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کسانی فراتر از نگاه‌های قبیله‌ای و قومی و تعلقات دیگر انسان‌ها به چنین ارزش‌های مهمی اقدام می‌کنند و همه وجودشان را در طبق اخلاص می‌گذارند تا این ارزش‌ها ارتقاء بگیرند.

غفاری با بیان اینکه سردار شهید قاسم سلیمانی با چنین نگاهی امر مقاومت و ارزش‌های برآمده از آن را پیگیری کرد، افزود: امثال او بسیار فراتر از قلمروهای محدود و نگاه‌های خاص گروهی و مذهبی و قبیله‌ای، درصدد احیا چنین امور مبارکی کوشیده‌اند و جان خود را بر آن نهاده‌اند.

وی اظهار داشت: آنها با عمل و رفتارشان آموزه‌هایی داشتند و کردار و نگاهشان و فعالیت‌شان به گونه‌ای بوده است که امروزه همه مجموعه‌ها و گروه‌هایی که از یک تنوع وسیعی برخوردار هستند، خود را در شهید سلیمانی بازنمایی و پیدا می‌کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه چنین شخصیتی تبدیل به منظومه‌ای می‌شود و فراتر از یک فرد قرار می‌گیرد، گفت: بی‌دلیل نیست که ما در تشییع او و مراسم‌های مربوط به او و همرزمانش از سوی مجامع علمی اقبالی همه جانبه دیدیم و این نشان می‌دهد این مجموعه‌ها به رغم داشتن نگاه‌های مختلف می‌توانند خود را پیدا کنند. این حاصل وسعت نظر و داشتن یک نگاه فراخ هست که در شخصیت شهید سلیمانی وجود داشت.

وی ادامه داد: در هفته‌های نخستین، کسانی که اعلام موضع می‌کردند، فراتر از مرزهای ملی در خارج از کشور، شاهد نگاه‌هایی بودیم که به نوعی این شخصیت و راه و منشش را و کاری که عمرش را در آن گذاشته بود تکریم می‌کردند و پذیرای آن بودند.

غفاری خاطرنشان کرد: توجه به شهیدان ما را فراتر از نگاه‌های نقطه‌ای می‌برد. آنها هرکدام یک جریان و منظومه هستند و برای همین مورد اقبال همه هستند. وظیفه ما حفظ چنین سرمایه‌هایی است که همواره جامعه و نسل جدید ما به آنها احتیاج دارند.

وی در پایان با بیان اینکه به چنین نگاهی که در آن وسعت نظر است، نیاز داریم، گفت: بر این مبناست که شهیدان همیشه حلقه اتصال و موجب وحدت بوده‌اند و مجموعه‌های مختلف را بر سر سفره ارزش‌های دینی و انسانی فرا خواندند و وحدت‌بخش بودند.

*حجت‌الاسلام خان بیگی: زنان مسلمان شهادت را افتخار می‌دانند

پس از سخنان غلامرضا غفاری حجت الاسلام خان بیگی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه الزهرا به سخنرانی پرداخت و گفت: محور اصلی این وبینار یاد و پاسداشت شهدا است.

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی و یاران شهیدشان، شهدایی بودند که سینه به سینه طاغوت زمان ایستادند و برای ملت‌های مسلمانان افتخار و برای دشمنان خواری و ذلت آفریدند و سرانجام به دست دشمنان شقی به شهادت رسیدند.

خان بیگی بیان داشت: آنچه این وبینار را ارزشمندتر می‌کند این است که این وبینار و این پاسداشت توسط بانوان مسلمان اجرا می‌شود؛ هرچند بزرگداشت نام شهید بر مرد و زن لازم و واجب است، اما وقتی زنان در این عرصه می‌آیند بسیار اثرگذارتر و قدرتمند‌تر کار انجام می‌دهند نسبت به آنچه مردان انجام می‌دهند و این درسی است که حضرت زهرا (س) به بانوان مسلمان داده است.

وی افزود: نام و یاد شهید و و افتخار به او درسی است که زنان از زهرای مرضیه (س) گرفتند. همان کسی که این دانشگاه افتخار هم نامی با او را دارد.

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌ الزهرا گفت: وقتی حمزه سیدالشهدا به شهادت رسید، زهرای مرضیه (س) از خاک مزار او تسبیح درست کرد و ذکر خدا را می‌گفت. این یعنی خاک مزار او مقدس و پیام آور افتخار یک ملت است.

وی ادامه داد: پیروان زهرای مرضیه (س) چنان از او درس گرفتند که ورق جنگ احد را به نفع پیامبر (ص) تغییر دادند. شاید خیلی‌ها گمان می‌‌کردند در جنگ احد پیروز شدند، اما وقتی تاریخ نویسان بعد از جنگ برای ابوسفیان گزارش بردند، هم او فهمید و هم دشمنان که همانطور که در جنگ بدر شکست خوردند در جنگ احد هم شکست خوردند.

خان بیگی بیان داشت: این گزارش از دو زن بود که سه شهید دادند. اول عمه جابر عبدالله انصاری که جنازه همسر و پسر و برادرش را روی شتر گذاشته و به طرف مدینه می‌کشاند. وقتی پرسیدند چه خبر؟ گفت: خبر خیر دارم. وقتی خبر سلامتی پیامبر را دادند، آیه‌ای خواند و کفار دست خالی برگشتند.

وی ادامه داد: گزارش دیگری توسط یک بانو که جنازه پدر و برادر و همسرش را روی شتر گذاشته بود و به طرف مدینه می‌آورد، برده شد. وقتی زنان برای او عزاداری کردند او فقط دوست داشت پیامبر (ص) را ببیند و وقتی ایشان را دید رو به زنان لبخندی زد و به پیامبر (ص) گفت: هر مصیبتی بعد از دیدار تو تحملش آسان است.

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌ الزهرا گفت: این وبینار هم چنین پیامی برای جهان دارد که به خصوص زنان مسلمان شهادت را که در معرض مبارزه با طاغوت به عزیزانشان می‌رسد، افتخار می‌دانند. آنان هم مثل زنان صدر اسلام شهدای خود را تمجید می‌کنند، برای رفتن به میدان نبرد آماده می‌کنند که تا وقتی این چنین است جامعه مسلمان شکست پذیر نخواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: ما با این وبینار به جهان اعلام می‌کنیم زنان جامعه اسلامی امروز ما پیرو زنان صدر اسلام در مدینه هستند، پیرو زهرا (س) و زینب (س) هستند نه پیرو زنان کوفه که به مردانشان می‌گفتند دیگران هستند تو چرا خودت را به کشتن دهی؟ تا وقتی اینگونه است ما پیروز هستیم.

*الشامی: امیدواریم خون شهدا برکتی برای فرج باشد

الشامی، معاون علمی و فرهنگی دانشگاه الزهرای عراق نیز در پیامی کوتاه گفت: در یادبود دو تن از شهیدان قدرت‌مدار، از خدا خواستاریم خون آنها را برای برکت در تعجیل فرج قرار دهد و برای حفظ این دو ملت و همه ملت‌های مسلمان در جهان قرار دهد. این دو شهید در سن میانسالی به جهاد رفتند تا وقتی خدا مدال شهادت را به آنها داد آن هم توسط شقی‌ترین دشمنان خدا. از خدا خواستاریم به این راه ما را هم هدایت کند.

*کاشت سه سرو به یاد سه سردار

محمدعلی طاهر، رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز از دیگر میهمانان این مراسم بود که به صورت مجازی صحبت کرد و گفت: من از دانشگاه کرمان با شما صحبت می‌کنم. روزی جوانی در این دانشگاه درس می‌خواند که تازه از جنگ برگشته بود. آن دانشجوی متین و آرام کسی نبود جز حاج قاسم سلیمانی که بعدها ناجی ملت‌های مسلمان و الگوی حق طلبان جهان شد.

وی افزود: من افتخار می‌کنم ریاست دانشگاهی را بر عهده دارم که یکی از دانشجویانش به بهترین، شجاع‌ترین و باایمان‌ترین ژنرال‌های دنیا تبدیل شد و در کنار مبارزان عراقی و یمنی و افغانستانی و ... مبارزه کرد.

طاهر با بیان اینکه حاج قاسم پرچم آزادی و مقاومت را برافراشت، گفت: خون این دو شهید تا ابد درخت دوستی عراق و ایران را آبیاری خواهد کرد.

وی افزود: مردان محور مقاومت در هجوم داعش مثل سروهای بلند همواره استوار و مقاوم ایستادند و خواهند ایستاد. به همین منظور ما در دانشگاه شهید باهنر در کنار کلاس درسی که حاج قاسم درس می‌خواند، سه سرو بلند را به یاد شهیدان پورجعفری و ابومهدی و حاج قاسم کاشته‌ایم تا دانشجویان از بزرگواری آنها بیاموزند.

*ملاسلطانی: صحبت از شهادت، صحبت از وفاداری است

زینب ملاسلطانی، رییس جامعةالزهرای عراق که در جوار مزار ابومهدی ایستاده بود به صورت مجازی گفت: وقتی صحبت از شهادت می‌کنیم، صحبت از وفاداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی اسم شهدای مقاومت می‌آید در مقابل بزرگان مذهبمان قرار می‌گیریم، افزود: من هم احساس اندوه دارم که چنین بزرگانی را در بدترین شرایط از دست داده‌ایم و هم احساس غرور می‌کنم که چنین بزرگانی در مکتب اسلام پرورش پیدا کردند.

ملاسلطانی ادامه داد: من در جوار مزار مهندس پیروزی‌ها با شما صحبت می‌کنم. شهیدی که به دور از تبلیغ سوء رسانه‌ها ایستاد. می‌خواهم بگویم وقتی از آنها صحبت می‌کنم، بحث بی‌طرفی نیست. اینجاست که سخن از غم و درد خواهم داشت.

وی گفت: ما حق را شناختیم و فهمیدیم این دو نفر به دنبال حق بودند. ما سر دو راهی هستیم. راه سومی نیست! یا راه امام حسین (ع) را باید ادامه دهیم یا به دنبال راه یزید باشیم. ما امروز در کنار شهید عهد می‌بندیم که اگر زمانی کنار امام حسین (ع) نبودیم اما می‌خواهیم بگوییم امام حسین (ع)! وجود و روح ما الان کنار فرزندان شماست.

رییس جامعةالزهرای عراق افزود: ما عهد می‌بندیم به خون این دو شهید و مرجعیت آگاهمان آیت الله سیستانی که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی این امانت را به دوش بکشیم و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

*مجتهدزاده: مکتب سلیمانی از تفکر جعلی پیشگیری می‌کند

مریم مجتهد زاده، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت دهم دیگر میهمان مجازی این وبینار بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: جامعیت برآمده از عقلانیت برگرفته از مکتب حاج قاسم است. ولایتمداری، اخلاص، مقاومت مقابل دشمنان و فروتنی در برابر ضعفا ارکان مکتب سلیمانی را تشکل می‌دهد.

وی افزود: این مکتب به جهت ویژگی منحصر به فردش آگاهی‌بخش است و برنامه‌ای مبتنی بر علم و در میدان بودن است. این گفتمان بی‌انتها، قدرت ایجاد جریانی را در حیات اجتماعی دارد.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: در این گفتمان چند ویژگی و درس آموزی نهفته است. مکتب سلیمانی در سیر خود از تفکرات جعلی پیشگیری می‌کند. این تفکر یک برنامه از ابتدا تا انتهای راه است.

وی خاطرنشان کرد: این مکتب جامعیت و عقلانیت با مسایل خانواده را توصیه می‌کند. تنها نقشه راه این مکتب حرکت در مسیر ولایت است. دشمن ستیز بودن از نکات اصلی مکتب حاج قاسم است.

مجتهدزاده ادامه داد: خود را خادم محض دانستن، در مکتب حاج قاسم برجستگی ویژه‌ای دارد. توجه به خطوط قرمز و زیر بار نرفتن برای استفاده از هر وسیله برای رسیدن به هدف از مکتب اوست.

وی افزود: نقش حاج قاسم در بیداری زنان در مقاومت و جهان قابل چشم پوشی نیست. محوریت خانواده و مسایل مربوط به آن به خصوص در عصر حاضر را باید مورد بررسی قرار دهیم.

این فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه آنچه از مکتب حاج قاسم می‌توانیم اقتباس کنیم صبر و مقاومت است، گفت: شان خانواده و لزوم رعایت این شان در مکتب حاج قاسم جایگاه زیادی دارد. حاج قاسم به حفظ حریم و محبت بین خانواده بسیار تاکید داشتند. محبت‌ورزی او به فرزندان شهدا و ارتباط مستمر با خانواده آنها نشان می‌دهد این کوه صلابت در محیط خانواده چقدر مهربان و عشق ورز است.

وی در پایان اظهار داشت: توجهی که حاج قاسم به نظم عمومی و توجه به الویت‌ها داشت از شاخص‌های روش مدیریتی در خانواده بود که به ما می‌آموزد برای عمل باید بسیار فعال و منسجم باشیم. اگر قرار است هویت زنان و کرامت خانواده حفظ شود راهش تحمل و صبر و ایثار است.

خانواده امروز تشنه نجابت و فهم است.

در پایان این مراسم اسامی برترین‌های جشنواره اولین یادواره بین‌المللی سرداران بزرگ مقاومت که از میان ۳۴۹ اثر فارسی و عربی توسط ۱۸ داور انتخاب شده بود، اعلام شد. منتخبین آثار خود را ۱۸ آبان ۹۹ برای دبیرخانه ارسال کرده بودند. افرادی چون جواد محقق، حسین یکتا، مهرداد رایانی مخصوص، فاطمه محروق، میترا معنوی راد و ... از جمله داورانی بودند که آثار را داوری کرده بودند.

ارسال نظرات