یدالله رضایی معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک از فرسوده شدن تاسیسات و سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تصویری این مجموعه و نیاز مبرم به تامین آنها خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۸۱۰۸
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با مروری بر چالش های آسایشگاه کهریزک بویژه از زمان شیوع ویروس کرونا، به وسعت این مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: آسایشگاه کهریزک در زمینی به وسعت 42 هکتار با 180 هزار متر مربع زیربنا بیش از 50 سال قدمت دارد که به طور طبیعی بسیاری از ابنیه و تاسیسات آن به مرور زمان مستهلک شده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

وی اظهار داشت: 326 اتاق داریم که 250 اتاق نیاز مبرم به تلویزیون و 250 دستگاه یخچال 12 فوت داریم. البته تعدادی یخچال و تلویزیون مستعمل به آسایشگاه هدیه شده بود که قابلیت استفاده برای مددجویان را نداشت و پس از تعمیر و بهسازی آنها را فروخته و برای آسایشگاه هزینه کردیم.

وی افزود: در ابتدای فعالیت آسایشگاه خیریه کهریزک برای تردد در سطح این مجموعه از گاری هایی استفاده می شد که در آن زمان 7 میلیون تومان برای خرید آنها هزینه شده بود اما این وسایل بر اثر مرور زمان دچار استهلاک و از رده خارج شده است که برای جایگزینی آنها 80 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

رضایی، ایزوگام و ایمن سازی پشت بام آسایشگاه ها را یکی از اولویت های مدیریت آسایشگاه برشمرد و گفت: سقف برخی از سالن ها به دلیل فرسودگی ایزوگام دچار آبریزی شده و گچ بخشی از آنها ریخته و برای ترمیم و بازسازی آن ها علاوه بر عایق کاری بام،هزینه گچ کاری و نقاشی این واحد ها هم به سایر هزینه ها اضافه شده است.

معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک خاطرنشان کرد: بسیاری از مددجویان این مرکز قطع نخاع هستند و از گردن به پایین هیچ تحرکی ندارند و به طور دائم به تخت وابسته هستند و تنها سرگرمی آنها تلویزیون است و گاهی اوقات به خاطر نقص فنی سیستم های تصویری اتاق شان از اینکه نمی توانند اذان را از طریق تلویزیون بشنوند و ببینند گلایه دارند.

رضایی تاکید کرد که سیستم های گرمایشی و سرمایشی، صوتی و تصویری و تجهیزات فنی و مربوط به چند دهه گذشته بوده و مستعمل شده است که با توجه به افزایش نرخ خدمات فنی، هم تعمیرات آنها مقرون به صرفه نیست و هم عمر مفید آنها پایان یافته است.  

 

 

وی اظهار داشت: لوازم آشپزخانه، یخچال و تلویزیون اتاق ها و سالن ها، تجهیزات آشپزخانه، تخت های بستری، تجهیزات و سیستم های توانبخشی فرسوده شده و کلیه بخش ها نیاز به خانه تکانی دارند.  

معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک با باین اینکه مرکز نگهداری سالمندان با واحدهای مسکونی و شخصی متفاوت است، تصریح کرد: میزان کارکرد تجهیزات و سیستم های مختلف در آسایشگاه بسیار بالاست و طول عمر آنها هم به خاطر فعالیت مستمر کم است. رضایی ادامه داد: در هر اتاق دو سیستم هواکش به طور دائم روشن است و هرگز خاموش نمی شود. همچنین چراغ های اکثر اتاق ها و سالن ها به صورت شبانه روزی روشن است و برای همین طول عمر وسایل برقی، سیستم های روشنایی و... کمتر از وسال خانگی است.

یدالله رضایی گفت: هزینه نگهداری از سالمندان و معلولان نسبت به افراد سالم بسیار بالاست و با توجه به کهولت سن و انواع امراض و بیماری ها، بسیاری از آنها به دلیل اینکه کنترل ندارند نیاز به پوشینه دارند که با توجه به افزایش سرسام آور وسایل بهداشتی هزینه ماهانه برای تامین پوشینه آنها بسیار بالاست و این مشکل را خانواده هایی که یک کودک در خانه دارند متوجه می شوند همچنین با شیوع ویروس کرونا هزینه های مضاعفی برای تهیه ماسک، روپوش، گان، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و... در طول یک سال گذشته بر آسایشگاه کهریزک تحمیل شده است.

معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک افزود: روزانه 6000 پرس غذا در سه وعده پخت می کنیم و سالانه 80 تن برنج نیاز داریم که اگر کمک و مساعدت مردم نیکوکار و خیرین نباشد اداره کردن این مرکز دچار مشکل خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه ویلچر پای معلولان است گفت: اگر مددجویان این وسیله را نداشته باشند تردد آنها مشکل و غیر ممکن خواهد شد و با توجه به اینکه 1200 معلول با ویلچر در سطح اسایشگاه تردد می کنند و عمر مفید بسیاری از این دستگاه ها به سر رسیده است، و روزانه سه – چهار ویلچر را تعمیر می کنیم اما عیب این سیستم ها به طور قطعی برطرف نمی شود.

تعمیر ویلچر ها هم مقرون به صرفه نیست و دائم خراب می شود که مشکلاتی را  برای مددجویان و کارکنان ایجاد کرده است.

 

 

ارسال نظرات