خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین

اجرای طرح آرامش بهاری همزمان با حلول سال جدید در ۱۵ بقعه متبرکه استان

حجت الاسلام مجیدی گفت: با توجه به شرایط زرد کرونایی استان، برگزاری برنامه های بقاع با رعایت دستورالعمل ها در ۱۵ بقعه شاخص استان اجرا می شود
کد خبر: ۹۳۲۸۵۰۹
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست هم اندیشی تبلیغات و اطلاع رسانی با حضور مدیرکل و معاونین اوقاف و امور خیریه و اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و همزمانی این اعیاد با سال جدید بیان کرد: هر آنچه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا بر ما گذشت، لطمه های زیادی بر معیشت مردم وارد کرد اما امیدواریم این روزهای پایانی سال که با ایام شعبانیه همزمان شده مایه برکت برای همه ملت ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه آنچه در جامعه داریم مرهون تلاش شهدا و امام راحل است گفت: سال ۹۹ به دلیل همزمانی با کرونا به نام سال جهش تولید نام گرفت اما آنچه در عمل به این سال نام داد، همدلی و مواسات بود که مردم در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری پا در میدان نهادند و در بحث مواسات و همدلی کشور را به رزمگاهی تبدیل کردند و این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: مجموعه اوقاف نیز در بحث همدلی و مواسات نقش آفرین بود و این مودت و همدلی قابل تقدیر است اما مودت در جامعه نهادینه نمی شود مگر اینکه اهالی رسانه کسانی باشند که خود معتقد به امر حسنه مودت و همدلی بوده و این فرهنگ را نهادینه کنند.

حجت الاسلام مجیدی در ادامه عنوان کرد: امروز تکلیف ما اجرای امینانه موقوفات و نیات واقفان است. قطعا اهالی رسانه که در ترویج این فرهنگ والا پا در میدان گذاشته و قلم‌فرسایی کردند، جهادگران عرصه مودت و مواسات هستند و این قلم‌فرسایی باقیات صالحاتی برای آنان است.

وی با اشاره به عملکرد یکساله اداره کل اوقاف استان قزوین افزود: جشنواره وقف چشمه همیشه جاری که هفتمین دوره آن با میزبانی استان در رشته خوشنویسی به طور تخصصی در رشته های ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق در حال چ اجرا می باشد که از برگزیدگان این جشنواره تجلیل خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم. اوقاف استان طرح آرامش بهاری را همچون سال های گذشته اجرا خواهد کرد. با توجه به شرایط زرد استان برگزاری برنامه های بقاع با رعایت دستورالعمل ها در ۱۵ بقعه شاخص استان اجرا می شود که به همراه برنامه های فرهنگی با حضور مبلغین می باشد. همچنین راه اندازی کاروان های شادی در کوچه ها و محله های استان در نیمه شعبان همچون سال گذشته اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه افزود: در کنار مباحث فرهنگی و آمادگی بقاع، طرح تبرکات مهدوی نیز در دست اقدام است. امسال به دلیل همزمانی با میلاد موعود(عج) عنوان طرح بنام تبرکات مهدوی اجرا می شود که در قالب این طرح ۲۵۰۰ بن کارت معیشتی از ۲۵ اسفندماه تا روز نیمه شعبان در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: در بحث مواسات همدلانه که در ۹ مرحله از سوی این اداره کل اجرا شد جمعا ۲۱ هزار بسته بهداشتی، معیشتی و تحصیلی توزیع شد و در کنار آن ۲۴ هزار و ۵۰۰ پرس طعام گرم نیز بین جامعه هدف توزیع شد که جمعا به غیر از تبرکات مهدوی ۶ میلیارد تومان هزینه این اقدامات می باشد. همچنین در حوزه فعالیت های فرهنگی، در سال گذشته ۲۱ زندانی جرایم غیرعمد از طریق اوقاف آزاد شدند. همچنین ۲۰۰ هزار ماسک و ۸۰۰ گان بین جامعه درمان استان توزیع شد و در حمایت از ۱۲ حوزه علمیه استان، ۴۰۰ میلیون تومان از سوی اوقاف و امور خیریه استان قزوین هزینه شد.

وی در ادامه با اشاره به وقف های جدید خاطرنشان کرد: در سال جاری ۹ وقف جدید با نیات آزادسازی زندانیان، بیماران نیازمند و تهیه جهیزیه، ایتام و طلاب،چ و غیره ایجاد شد که دو وقف مشارکتی ساخت خانه بهداشت روستای حسام آباد و ایجاد آرامستان در روستای ابراهیم آباد می باشد.

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: در بحث طرح مودت، کمک های مردمی ۶ میلیارد تومان جهت فعالیت عمرانی بقاع متبرکه بود. همچنین ۳۵۹ مبلّغ به سراسر استان اعزام شدند. انعقاد تفاهم نامه از جمله تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای با انگیزه ایجاد شغل برای بانوان سرپرست خانوار می باشد تا تولیدات خانگی این بانوان در بقاع در معرض دید و فروش قرار گیرد. هدف ما تبدیل بقاع به مرکز فرهنگی اجتماعی شود و صرفا محدود به زیارت نباشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه بیان کرد: در حوزه احیا موقوفات، پلاک ۲۴۱ هکتاری رشتقون به وقف بازگشت و همچنین موقوفه سید صادق صراف و موقوفه ۱۳ هکتاری روستای طرویزک تاکستان احیا شد.

این مسوول با اشاره به حوزه مرمت بقاع متبرکه اظهار کرد: با ورود جدی اوقاف و همچنین ورود فنی سازمان میراث،چ فرهنگی استان، پشت بام امامزاده حسین(ع) به پایان رسید و مرمت گنبد ادامه دارد. همچنین توسعه سرداب و شبستان این بقعه بزودی اجرا می شود که بالغ بر هشت میلیارد تومان هزینه شبستان و

سرداب می باشد. همچنین طرح مرمت شبستان چهار انبیا که به دلیل بی توجهی تحت خیابان پیغمبریه قرار دارد و قبور نام آوران و علمای بزرگ قزوین در آن واقع شده در دست اقدام است.

وی افزود: مجوز احداث شبستان های زیرزمین امامزاده اسماعیل، بهره برداری سرداب بی بی زبیده، ساخت زائر سرای ۱۴ واحدی و محوطه سازی بقعه سید علی شارینی تاکستان از اقدامات اوقاف در حوزه مرمت بقاع است که هزینه این امر تماما از سوی سازمان اوقاف تامین می شود.

این مسوول با اشاره به راه اندازی چهار نیروگاه انرژی خورشیدی بیان کرد: پنج پروژه نیروگاه خورشیدی دیگر در جوار امامزادگان استان نیز سال آینده احداث خواهد شد. همچنین پروژه ۱۶۰ واحدی بیدستان نیز طی فروردین آینده افتتاح می شود.

حجت الاسلام مجیدی گفت: در حوزه تثبیت مالکیت موقوفات ۲۲۲ سند قدیمی تبدیل به تک برگی شد. ۳۰۵ سند جدید موقوفات اخذ شد. همچنین ۱۲۹ پرونده قضایی در سال جاری وجود داشته که به ۴۰ پرونده رسیدگی شد و در حوزه درآمدهای موقوفات با تمام مشکلات طی سالجاری، ۶۹ درصد رشد درآمد داشته و نذورات بقاع به دلیل تعطیلی کرونایی بقاع متبرکه ۴۰ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ذزلز

ارسال نظرات
پر بیننده ها