آیت الله اعرافی در پیامی به آموزش و پرورش میبد، محورها و مطالب مهمی را یادآوری کرد.
کد خبر: ۹۳۲۸۶۸۳
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرات آقایان موحدی و کارگر (ایدهماالله)
باسلام و تحیت
ضمن تبریک ایام و اعیاد رجبیه و آرزوی موفقیت روزافزون، با عنایت به مسئولیت خطیر آموزش‌وپرورش، افزون بر همه نکات مهمی که در جلسات شورای آموزش‌وپرورش و نشست‌های حضوری مطرح‌شده است، محورها و مطالبی را یادآوری می‌نمایم:

۱. رسالت و مأموریت آموزش‌وپرورش در چنان جایگاه بلندی قرار دارد که کمتر جایگاهی در آن مرتبه متصور است زیرا پرورش نسل آینده زیرساخت سعادت و بهروزی جامعه در همه ساحت‌ها و زمینه‌ها است، ایفای نقش راهبری و مدیریت در این زمینه به خدامحوری، مردم‌گرایی، معرفت، حکمت، شجاعت، بصیرت، اخلاص، ایثار، فداکاری، هوشمندی، عشق، تعامل جدی، جذب سرمایه، جلب همکاری، همراهان تمام‌عیار، همگرایی و روح مقاومت و انقلابی، نیاز دارد.

۲. هرگونه پیشرفت و تحول بر پایه رویکرد جامع و راهبردی و آینده‌نگری و کارشناسی امکان‌پذیر است و این‌همه در سند تحول تا حد زیادی بازتاب یافته است و باید برش‌های استانی و شهرستانی این سند تدوین و البته فراتر از برنامه‌های سراسری و با نگاهی برتر و ویژه آموزش‌وپرورش را پیش برد.

۳. تقویت و تحکیم مبانی و اصول تربیت دینی و مذهبی و اخلاقی و اجتماعی و انقلابی نیازمند برنامه ریزی اساسی و بنیادی است و باید بدان اهتمام ورزید و همه ظرفیت‌ها را برای پیشبرد اهداف والای آموزش‌وپرورش بکار گرفت.

۴. ارزیابی گذشته و بازنگری در مصوبات شورای آموزش‌وپرورش و توجه اکید به ده‌ها ایده و طرح مطرح‌شده در آن شورا و تلاش برای اجرای آن‌ها ضرورت دوچندان دارد و این‌همه در پرتو ارتقای شورا و شکل دادن به دبیرخانه فعال برای آن امکان‌پذیر است.

۵. بهره‌گیری از دانش و فناوری و نوآوری و خرد جمعی نخبگان و فرهیختگان و مدیران و کارکنان و معلمان و دبیران و مربیان و بازنشستگان و دانشجویان و استادان و حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند در رشد و شتاب آموزش‌وپرورش نقش‌آفرین باشد و برای آن باید راهکارهایی اساسی اندیشید و از حوزه و دانشگاه و نیروهای خوش‌فکر و صاحب اندیشه و ابتکار و فعال و جهادی در ارتقای آموزش‌وپرورش باید بهره برد و تشکیل گروه‌های همیار و هیئت¬های اندیشه‌ورز ضرورت دارد.

۶. ضمن لزوم صیانت از دستاوردهای پیشین و جایگاه والای آموزش‌وپرورش، نباید درگذشته متوقف ماند بلکه باید به آفاقی نو و برتر اندیشید و این امر مستلزم تهیه زیرساخت‌ها و نیرو و امکانات برنامه‌ریزی راهبردی و کارشناسی و تحقیق و پژوهش است و همه تحولات و برنامه‌های این نهاد باید بر پایه دانش و پژوهش و خرد استوار شود.

۷. جایگاه، منزلت، معیشت و نقش معلم باید گرامی داشته شود و برای تعالی این منزلت اجتماعی ونیز ارتقای دانش و آگاهی و مهارت و معیشت آنان تدابیر ویژه و جدی‌تر نیاز است و باید تلاش کرد تا بهترین نیروها جذب آموزش‌وپرورش شوند و بهترین شرایط برای آنان فراهم آورد.

۸. ارتقای کارکرد انجمن اولیا و مربیان و تقویت ارتباط خانه و مدرسه و نیز مدرسه و جامعه و نیز ارتباط آموزش‌وپرورش و نهادهای علمی و دینی و حوزوی و دانشگاهی و نقش مؤثر اجتماعی آموزش‌وپرورش باید مطمح نظر باشد.

۹. استمرار ارتباط با دانش‌آموختگان این نهاد به‌ویژه نخبگان و فرهیختگان آن و بهره‌گیری از دانش و اندیشه آنان می‌تواند در بالندگی این نهاد اثربخش باشد و در رشد آنان و ارتباط آنان با منطقه سودمند خواهد بود و این امر به برنامه و سامانه مناسب نیازمند است.

۱۰. استعدادهای درخشان و سرآمد و دانش آموزان ممتاز و برتر سرمایه‌های جاویدان و آینده‌سازند و پرورش جامع و کامل آنان و اهتمام به رشد سریع و مناسب این استعدادها وظیفه منجز آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها و مسئولان است، آموزش‌وپرورش باید زمینه‌های تربیت چهره‌های بزرگ و برجسته علمی و دانشگاهی و حوزوی را فراهم آورد و مانع تضییع آن‌ها شود.

۱۱. تربیت جامع و متوازن شاه‌بیت غزل نظام تعلیم و تربیت است و پیشرفت علمی و عملی و فرهنگی و اجتماعی و هنری در سایه تربیت دینی و اخلاقی و معنوی و انقلابی باید سامان یابد و این مقوله به رویکرد و دانش و مهارت و نیرو‌های انسانی جامع اندیش و کلان نگر و آینده بین نیاز دارد.

۱۲. از مردم و نیکوکاران و خیرین محترم و نیز از اصناف و بازاریان و صنایع انتظار می‌رود در مسیر افتخارآفرین گذشته در همکاری با آموزش‌وپرورش، راه ساخت و تعمیر و تجهیز کم‌نظیر مدارس و حمایت همه‌جانبه از آموزش‌وپرورش را ادامه دهند.

۱۳. از همه نهادها و سازمان‌ها و ادارات نیز انتظار می‌رود بر اساس سند مصوب در شورای آموزش‌وپرورش، پیوست برنامه‌ای خود در ارتباط با آموزش‌وپرورش را مهم بشمارند و به‌عنوان اولویت نخست، به حمایت از آموزش‌وپرورش متناسب با مأموریت خود اهتمام ورزند و نهایت همکاری با آن به عمل‌آورند.

۱۴. برنامه بسیار مهم و غرورآفرین بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید و تجهیز آموزشگاه‌ها به بهترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سال‌های اخیر مایه افتخار و قصه ماندگاری بود که باید با عزم همگانی تداوم یابد و درده سال آینده باید به‌اندازه نیاز مدارس جدید احداث و همه مدارس بازسازی و نوسازی و استانداردسازی شود و نیز همه مدارس باید از بهترین شرایط و معیارها و استانداردهای معماری ایرانی اسلامی و فناوریهای نوین و هوشمند و زیرساختهای تربیت اسلامی و امکانات پژوهشی و مهارتی برخوردار شوند، سه شعار مهم سال‌های پیش رو عبارت است از:"مدرسه‌سازی" "بهسازی مدارس"و"ارتقای جامع مدارس".

۱۵. اهتمام به ایجاد موقوفات و منابع پایدار به‌عنوان پشتوانه برنامه‌های تحولی و ویژه آموزش‌وپرورش لازم است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و همه مردم و خیرین را به مشارکت فراخواند زیرا اجرای بسیاری از تحولات و طرح‌های مهم نیازمند منابع مردمی و پایدار است، همان‌طور که برای نسل بزرگوار دانش‌آموز و نیز معلمان و مربیان و خانواده‌های آنان در درگاه و زیرساخت‌های آموزشی و سلامت و رفاه باید فراهم آید و همه این‌ها با منابع پایدار و جذب اعتبارات دست‌یافتنی است.

۱۶. برنامه‌های اخلاقی و دینی و معنوی و انقلابی در آموزش‌وپرورش به طراحی دقیق و برنامه‌ریزی هوشمندانه و حکیمانه و شجاعانه نیاز دارد و در این مسیر باید از دانش و تجربه معلمان و فرهنگیان و مدیران محترم و نیز حوزویان و عالمان دین و شریعت و طلاب و فضلای آگاه و خوش‌ذوق و نیروهای فرهنگی و علمی و دانشگاهی بهره برد گسترش، تنوع و تعمیق برنامه‌های معرفتی و بصیرتی و فرهنگی سیاست اصولی است و به‌طورجدی باید بدان توجه کرد.

۱۷. مدیریت این نهاد کلیدی به سند راهبردی و نقشه جامع و تیم منسجم و هماهنگ نیازمند است و باید در این زمینه کوشش کرد و بهترین نیروها را برای آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در تحولات آینده آموزش باید بکار گرفت و آموزش‌وپرورش باید به نهادهای هوشمند، خلاق، مبتکر، پژوهش محور و سرآمد مبدل شود.

۱۸. مهارت‌های زندگی و آموزش‌های کاربردی و آماده‌سازی جوانان برای زندگی سالم و خلاق و خودکفا و مولد و مسئولیت‌پذیر و در جهت شکل‌دهی به خانواده پیشرو و متدین و سالم، محور مهمی است که به برنامه‌ریزی جدی و جدید نیاز دارد.

۱۹. هنر و ادبیات و معماری در تعالی آموزش‌وپرورش و رشد جامع دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید تدابیر جامع و سنجیده اندیشیده و برنامه‌های اساسی برای آن پایه‌ریزی کرد.

۲۰. تقویت نهاد‌های دانش‌آموزی و بهره‌گیری از ظرفیت و توان فکری و عملی دانش آموزان عزیز در اداره و ارتقای مدرسه و آموزشگاه و آموزش‌وپرورش اصل مهمی است و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ و طراحی و برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی به عمل آید.

۲۱. بازسازی و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی و تربیت و امور تربیتی در حوزه‌های اخلاقی و معنوی و سلامت و ورزش و نیز نظام جامع ترویج و تحکیم مبانی و معارف الهی و اسلامی و انقلابی و آشنایی‌های تاریخی با بحث و بزرگان، انقلاب، ایران و منطقه و توسعه طرح‌هایی مانند این باید به‌طور جد مطمع نظر باشد.
سلامت، عزت و موفقیت همه دوستان را از پیشگاه ربوبی خواستارم.
با سپاس
علیرضا اعرافی

ارسال نظرات