عادی انگاری کرونا در روزهای پایانی سال / میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به کمتر از ۵۰ درصد رسید

سخنگوی بیمارستان شهید صدقی یزد(ره) با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از احتمال افزایش بیماران کرونایی در روزهای آینده خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۹۰۹۰
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، با کاهش محدودیت‌های کرونایی و عبور از خیابان‌های مختلف افرادی را می‌بینیم که گویی هنوز به باور وجود این بیماری نرسیدند و ماسک زدن را که مدت‌هاست به امری اجباری تبدیل شده نادیده می‌گیرند.

عده‌ای که حاضر به مصاحبه ویدئویی و گفت‌وگو نیستند; انگار خودشان هم از هنجارشکنی‌شان آگاهی دارند ولی نمی‌خواهند به عنوان عضوی از این جامعه مسئولیت خود را در قبال دیگر هموطنان بپذیرند.

آنها بدون ماسک با چنان اعتماد بنفسی در خیابان‌ها راه می‌روند که کسی حتی رخصت اعتراض یا گوشزد را هم نداشته باشد.

با این وجود با دیگرانی که به ماسک مقید بوده و آن را قانون می‌پنداشته و تخلف از آن را نوعی هنجارشکنی می‌دانستند که دود آن به چشم همه می‌رود; به گفت‌وگو نشستیم تا ببینیم دلیل اصلی ماسک نزدن‌ها چیست.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یزد به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: تنها 58 درصد مردم یزد الان از ماسک استفاده می کنند و از آن بدتر میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی است که به کمتر از 50 در یزد رسیده است.

سلمانی با گلایه از عدم ایجاد ممنوعیت سفر گفت: قطعا در صورتی که سفرها به صورت گسترده وجود داشته باشد و پروتکل‌های بهداشتی همین روند نزولی را به خود بگیرند در ماه‌های پیش رو وضعیت سختی خواهیم داشت.

یکی از همشهریان یزدی هم در این باره  گفت: اهرم قانون و فرهنگ در کشور بسیار ضعیف است; در تلویزیون صحبت از ارائه ندادن خدمات به ماسک نزده‌ها می‌شود ولی وقتی وارد فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌شویم به راحتی این افراد تردد و خدمات دریافت می‌کنند.

یکی از بانوان یزدی هم در این رابطه اظهار داشت: مشکل از جایی شروع می‌شود که کرونا را مانند سرماخوردگی ساده می‌بینیم و فکر می‌کنیم کرونا خطرات زیادی برای ما ندارد و فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد و چون خودم یا خانواده و اطرافیانم درگیر این بیماری نشدیم پس هیچ وقت دچار کرونا نمیشویم و نیازی به ماسک زدن و رعایت بهداشت نیست.

شهروندی دیگر هم بیان کرد: مردم در مورد شرایط کرونا دچار عادی نگری شدند و فکر می‌کنند چون از روزهای اوج کرونا گذشتیم ضرورتی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیست.

این درحالی است که برای حفظ سلامتی خودمان و دیگران باید ماسک زدن را ادامه دهیم چراکه بیشتر اوقات ساده‌ترین کارها مهمترین و مؤثرترین نتایج را به دنبال دارد.

نوجوان یزدی هم در مورد ماسک نزدن گفت: عده‌ای از مردم این بیماری را باور ندارند یا توانایی خرید ماسک را ندارند ولی باید بدانند که کرونا یک بیماری سختی است که با ماسک نزدن تنها با جان خود بازی می‌کنند.

یکی دیگر از همشهریان در این مورد تصریح کرد: اهمیت دادن به دیگران همیشه وجود داشته و این روزها در قالب کرونا آمده; حکایت‌ها, ضرب‌المثل‌ها و احادیث زیادی در ادبیات و آموزه‌های دینی داریم که اهمیت دادن به دیگران را در اولویت امور قرار بدهیم ولی این امر تنها به صورت یک نکته درسی در ذهن ما باقی مانده و آن را درک نکردیم.

این شهروند یزدی تصریح کرد: ولی امیدوارم مردم به خودشان یک تلنگری بزنند که زدن ماسک هم یک حق الناس است و اگر فقط یک نفر کرونا بگیرد بحران گریبانگیر ما هم می‌شود.

یکی از جوانان یزدی افزود: کسانی که ماسک نمی‌زنند خود را جدا از جامعه می‌دانند و نمی خواهند مسئولیت حضور در جامعه را بپذیرند درصورتی که همه ما عضو یک جامعه هستیم و ماسک گذاشتن یا نگذاشتن می‌تواند سرنوشت ما را تغییر دهد.

همشهری دیگری عنوان کرد: گسترش شایعات در فضای مجازی می‌تواند موجب تغییر باور مردم برای نبود کرونا شود; برای مثال مدتی شایع شده بود که گروه خونی خاصی کرونا نمی‌گیرند و یا ماسک نزدن در فضای باز ایرادی ندارد; در حالی‌که توجه به این نکته که شاید ما کرونا نگیریم یا نداریم ولی دیگرانی که از کنار ما عبور می‌کنند با یک عطسه و یا سرفه کوچک ویروس را به ما منتقل کنند و ما هم عامل انتقال کرونا می‌شویم.

تسنیم/ 
ارسال نظرات