یزد و جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری(3):

خانه‌ی لاری‌های یزد؛ نمونه باشکوه خانه‌های کویری

خانه‌ای است با دو قسمت اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت‌های شمالی به عنوان زمستانه و قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می‌‎شود که شامل تالار و بادگیر است.
کد خبر: ۹۳۲۹۵۸۰
|
۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، شهر جهانی یزد یکی از شهر‌های مقصد گردشگری محسوب می‌شود که از جاذبه‌های قابل توجهی برخوردار است. سفر به شهر تاریخی یزد، علاوه بر اینکه برای هم وطنانمان در داخل ایران می‌تواند با جذابیت‌های زیادی همراه باشد، برای گردشگران خارجی نیز مقصد مناسب و جذابی است و سفر به اولین شهر خشتی جهان برای آن‌ها نیز خاطرات خوبی را به جا خواهد گذاشت.

البته بدیهی است که امسال که همچون سال گذشته کشور درگیر ویروس کرونا است، به هیچ عنوان سفر به یزد و به طور کلی سفر به هیچ شهر و استانی توصیه نمی‌شود و معرفی جاذبه‌های گردشگری یزد الزاما به معنای دعوت جهت سفر به این شهر در شرایط کنونی نیست. بلکه این معر فی بخاطر این است که این ایام اذهان بیشتر متوجه جاذبه‌های گردشگری شهر‌ها و مناطق مختلف است.

در واقع با توجه به تولید انبوه واکسن در کشور طی ماه‌های آینده و واکسیناسیون مردم کشور عزیزمان، رعایت هرچه بیشتر و بهتر دستورالعم‌ها در چند ماه آینده توصیه می‌شود تا بعد از آن و با ایجاد ایمنی حداکثری بتوانیم در یزد میزبان هم‌وطنان و مردم عزیز کشورمان باشیم.

خانه لاری‌ها

تاریخ بنای این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و در محله فهادان شهرستان یزد قرار دارد.

ساختمان خانه لاری‌ها با توجه به سبک کلی منزل اعبانی دوره خود ساخته شده، یعنی خانه‌ای است با دو قسمت اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت‌های شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می‌‎شود که شامل تالار و بادگیر است.

از ضلع شرقی که شمال اتاق آیینه، مطبخ، سرداب و سایر فضا‌ها است به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می‌شود. این خانه اکنون موزه اسناد و مدارک است.
ارسال نظرات