یادداشت//دکتر مصطفی طاهری

تولید، پشتیبانی ها مانع زدایی ها

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی برای خبرگزاری بسیج زنجان؛به تبیین شعار سال پرداخت.
کد خبر: ۹۳۲۹۶۸۷
|
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ در این یادداشت آمده است:
تولید، پشتیبانی ها مانع زدایی ها

پشتیبانی یا حمایت از تولید اصطلاح پرکاربردی در ادبیات سیاستگذاران، موضوع ارائه طرح‌ها و لوایح متعددی از سوی نمایندگان مجلس یا دولت و هر ساله مبنای قاعده گذاری‌های متعددی در اقتصاد ایران است.

پشتیبانی‌هایی که اعطای انواع کمک‌های مالی، از یارانه سود گرفته تا مشوق‌های صادراتی، معافیت‌های مالیاتی، دسترسی به ارز ترجیحی و نیز اعطای انواع حمایت‌های حقوقی مانند حمایت تعرفه ای، عدم شمول در قانون کار، منع صدور مجوز برای سایر بنگاه‌ها و... را دربر می‌گیرد. اما آیا اصول تولید نیازمند اینگونه حمایت هاست؟ آیا زمینه سازی برای سود بردن بیشتر برخی فعالیت‌ها و به تعبیر دیگر توزیع رانت در آن‌ها به مدد مقررات گذاری یا تخصیص بودجه‌های عمومی موجب تخریب عملکرد بازار و مانع ارتقای بهره وری نیست؟ آیا چنین مداخلاتی با تغییر انگیزه عاملان اقتصادی و امیدوار شدن آن‌ها به کسب سود از طریق هزینه کرد برای جلب نظر سیاست گذاران (رانت جویی) در نهایت به ناکارایی و گیر افتادن در تله عقب ماندگی منجر نخواهد شد؟ بررسی‌های تاریخی نشان میدهد که همه تجربیات موفق در تولید سطوحی از پشتیبانی را تجربه کرده اند.

اگر پشتیبانی از تولید باید یکی از دغدغه‌های سیاستگذاری در سال جاری باشد چه اقداماتی در این زمینه می‌تواند و باید صورت گیرد؟

۱ -هدف گذاری

رویکرد‌های پشتیبانی دولت تنها آنگاه موفقیت آمیز خواهد بود که مبتنی بر هدف گذاری بلندمدت و بر پایه تبیین چالش‌های تولید و ضرورت‌های مواجه با آن صورت گیرد. گامی مهم در این زمینه تهیه سند استراتژی تولید از سوی دولت است، سندی که ارزیابی نظام برنامه ریزی از اولویت‌ها و ضرورت‌های پشتیبانی را دربر
داشته باشد.

۲ -برنامه ریزی

پشتیبانی تنها زمانی به نتیجه منجر خواهد شد که برآمده از برنامه حاکمیت و مبتنی بر اهداف بلندمدت و ملاحظات بین بخشی و در درجه اول در پی تولید محور کردن اقتصاد ملی باشد، در غیر اینصورت پشتیبانی به توزیع رانت نامولد انجامیده و تشدید رانت جوئی در فضای سیاستگذاری کشور را به دنبال خواهد داشت.
طرح‌های حمایت از تولید که دارای جهت گیری منطق‌های یا صنفی غیر راهبردی بوده و هدف گذاری آن با اهداف سیاست‌های کالن مغایرت دارد، آسیب جدی در پشتیبانی از تولید است.

۳ -رشد بلندمدت

دولت‌هایی که توانسته اند پشتیبانی‌های خود را نصیب فعالیت‌هایی کنند که به رشد بلندمدت کشور شتاب می‌بخشد، تجربه‌های موفق سیاستگذاری در تولید را شکل بخشیده اند. به تعبیر دیگر پشتیبانی مولد (پشتیبانی ارزش افزا و شتاب دهنده رشد بلندمدت) کلید دستیابی به اهداف تولید است.

۴ -تولید محوری

پشتیبانی به گونه‌ای که به رونق تولید و خدمات مولد منجر گردد نیازمند کاهش هزینه‌های سربار تولید و در واقع حذف ریسک‌های سیستمی، عدم نفع‌های ساختاری و همه موانعی است که فعالیت‌های مولد را در برابر فعالیت‌های سوداگرانه و نامولد زمین گیر کرده است. براین اساس مهمترین کمک دستگاه قاعده گذاری کشور نه طراحی سیاست‌های حمایتی خاص بلکه حمایت از تولید در وجه عام و بستن منافذ سودبری‌های بی قاعده و کانال‌های سوداگری و دلالی و رباخواری است که به صورت رقیب تولید ظاهر شده و مانع بسط تولید در کشور میشود. نکته مهم اینجاست که انجام این وظیفه هر دو سطح مقررات زدایی و مقررات گذاری را دربر می‌گیرد.

مصطفی طاهری نماینده مردم شریف زنجان و طارم
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار