فوزی حریری؛

جزئیات جدید درباره دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن

رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق در گفت‌وگوی راهبردی با ایالات متحده جزئیات جدیدی از دور جدید این گفت‌وگو که قرار است در روز چهارشنبه آتی ۷ آوریل برگزار شود، فاش کرد.
کد خبر: ۹۳۳۱۷۲۷
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، «فوزی حریری» رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق در گفت‌وگوی راهبردی با ایالات متحده جزئیات جدیدی از دور جدید این گفت‌وگو که قرار است در روز چهارشنبه آتی (۷ آوریل) برگزار شود، فاش کرد.

فوزی حریری مطرح کرد: هیأت مذاکره کننده عراقی که نمایندگانی از منطقه کردستان نیز در آن حضور دارند، در دوره‌های پیشین گفت‌وگوی راهبردی در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشده بود بلکه به ارزیابی موضوع ماندن و حمایت این نیروها بر اساس داده های علمی، نظامی و امنیتی پرداخته بود.

حریری تصریح کرد: داده‌های کنونی نیز نشان می دهد عراق به حمایت اطلاعاتی و لجستیکی علاوه بر تسلیح و پوشش هوایی نیروهای آمریکایی نیاز دارد.

وی افزود: قرار است که دور جدید گفت‌وگوی راهبردی چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.

رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق با بیان این که همان نمایندگان سابق منطقه کردستان در دورهای پیشین، در این دور از گفت‌وگو نیز حضور دارند، اضافه کرد: انتظار می‌رود که با روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا، گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن، مجددا از صفر آغاز شود.

حریری گفت: ما تلاش می‌کنیم تا رویکردهای آمریکا در خصوص عراق را شناسایی کنیم.

وی در خصوص نقش هیأت منطقه کردستان در این مذاکرات توضیح داد: نمایندگان منطقه کردستان مطالبات این منطقه را در چارچوب هیأت مذاکره کننده عراقی مطرح می‌کنند به ویژه که این گفت‌وگوها رسمی و بین دو کشور است و منطقه کردستان نیز بخشی از عراق محسوب می شود.

این مقام کُرد درباره میزان هماهنگی و همسویی مطالبات نمایندگان اربیل و بغداد در این گفت‌وگو، به ویژه درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق گفت:که خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سوی برخی طرف‌های سیاسی مطرح شده است و برخی طرف‌های سیاسی دیگر نیز خواستار باقی ماندن این نیروها هستند. اما تیم مذاکره‌کننده عراقی با تمام اعضایش، خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیست.

حریری توضیح داد: یک تیم متشکل از کارشناسان نظامی، امنیتی و سیاسی، بر اساس داده‌های علمی و بررسی وضعیت عراق نیاز به باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق  را ارزیابی می‌کنند.

رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق افزود: تمامی داده‌ها حاکی از آن است که عراق به حمایت نیروهای آمریکایی در بخش اطلاعاتی و لجستیکی علاوه بر پوشش هوایی نیاز داشته و  هیأت منطقه کردستان نیز با این رویکرد موافق است . 

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که برای کنترل حملات تروریستی به حمایت این نیروها نیاز داریم و نیروهای ما به تنهایی نمی‌توانند خطراتی را که با آن مواجهیم، مهار و دفع کنند.

 

ارسال نظرات