حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا گفت: در حال حاضر خودروسازان به دلیل داشتن بازاری انحصاری به سمت کیفیت نمی‌روند و بیشتر به دنبال تولید هستند.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۳۲
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج، سید جواد حسینی کیا ، درباره چرایی عدم تولید خودرو با کیفیت در داخل کشور اظهار داشت: بخشی از علت بر اساس هزینه‌های موجود در کشور است در واقع هنگامی که قیمت ارز بالا است و قسمت اعظمی از خودرو وارداتی است و مواد اولیه یا قطعات آن بر مبنای دلار محاسبه می‌شود قیمت خودرو همین خواهد شد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر هزینه های بالادستی خودرو، تحریم‌ها نیز سبب بالا بودن قیمت خودرو می شود زیرا در شرایط تحریم برخی از قطعات را به ما نمی فروشند و باید با دور زدن تحریم ها قطعات خریداری شود که این خود هزینه هایی ایجاد می کند.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: از سوی دیگر نیروی انسانی در خودروسازی فراوان است و کار را در عرصه خودرو سخت کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین مافیاهایی که در حاشیه خودروسازان شکل می‌گیرد نقدینگی جامعه را به سمت خود می کشاند و سبب می شود مشتری واقعی دنبال خودرو نباشد بلکه بیشتر دلالان به این سمت روی آورده و سود می برند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طی یکی دو سال گذشته دلالان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در عرصه خودرو سود بردند که به آن مالیات هم تعلق نگرفته درنتیجه رانت بزرگی به دلیل عدم نظارت رخ داده است.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: آنچه که می تواند خودرو را به سمت ساماندهی پیش ببرد حمایت جدی از خودروساز در مقطعی کوتاه و سپس کاهش تعرفه واردات خودرو است تا خودروساز بتواند با خودرو وارداتی رقابت کند که در آن صورت مردم به سمت خودروهای ارزان‌قیمت، صادرات محور و رقابت پذیر سوق می یابند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروسازان به دلیل داشتن بازاری انحصاری به سمت کیفیت نمی‌روند و بیشتر به دنبال تولید هستند در حالی که اگر رقابت ایجاد شود هم کیفیت افزایش می یابد و هم قیمت خودرو مناسب خواهد شد همچنین مشتری واقعی به  سمت بازار خودرو پیش می رود.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: عدم اخذ مالیات از دلالان در عرصه خودرو موضوع دیگری است درواقع دلالان یا مالیات نمی پردازند یا اندک می پردازند در نتیجه نقدینگی را به سمت خود می کشانند.

وی افزود: اگر برای دلالان مالیات سنگین اعمال شود بخشی از التهابات بازار از بین می رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال افزایش کیفیت خودرو هستیم باید ظرف یکی دو سال از خودروساز حمایت شود سپس با کاهش تعرفه واردات، خودروساز به سمت جهانی شدن پیش می رود.

ارسال نظرات