خبرهای داغ:

۲۰ فروردین، روزی که قصرشیرین به آغوش ایران اسلامی بازگشت

۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۶۰ روزی که غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی یعنی قصرشیرین سرافراز از دست متجاوزان بعثی آزاد شد و به آغوش میهن اسلامیمان بازگشت در اذهان همه مرزنشینان و ملت بزرگ ایران روزی ماندگار و جاوید است.
کد خبر: ۹۳۳۲۷۳۱
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، قصرشیرین سرافراز که در روزهای آغازین جنگ تحمیلی آماج حملات گسترده و ناجوانمردانه ارتش بعث به سرکردگی استکبار بود با شروع حملات از میهن اسلامیمان جدا شد و با تلاش و رشادت های رزمندگان در بیستم فروردین ماه سال ۶۰ پس از هفت ماه آزاد شد تا این نقطه استراتژیک، مهم و راهبردی بازهم به نقشه جغرافیای کشورمان برگردد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، اختلافات مرزی بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران با عراق تشدید شد و این بحران که در گذشته توسط ۲ ابرقدرت وقت مهار می شد به جنگی بزرگ تبدیل شد که یک طرف این درگیری جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر به ظاهر رژیم بعث عراق به سرکردگی قدرت های استکباری بود.

با شکل گیری انقلاب اسلامی رژیم بعث عراق نگران نشر فرهنگ انقلابی در بین مردم خود بود از این رو با فشارهای متعددد به انقلاب اسلامی در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ جنگی را علیه ایران اسلامی آغاز کرد و به دست اندازی علیه مرزهای کشورمان پرداخت که در همین زمان بود که وارد جنگی رسمی با کشورمان شد.

حملات رژیم بعث قصرشیرین را به ویرانه تبدیل کرد

هر چند در ۱۶ شهریور سال ۵۹ رژیم بعثی عراق منطقه «خان لیلی» را به تصرف ارتش خود در آورده بود اما چند روز بعد از تصرف منطقه «میمک» و پس از آن، پاسگاه های «رشیدیه»، «چیلات»، «بیاتگ» و نیز ارتفاعات «گیسکه» یکی پس از دیگری به اشغال دشمن درآمدند اما قصرشیرین نخستین شهر ایران بود که به سرعت توسط ارتش بعث عراق اشغال شد.

رژیم بعث عراق با ورود به شهر قصرشیرین در مدت کوتاهی آن را ویران کرده و تنها ساختمان مسجد مهدیه در این شهر را به منظور مقر نیروهای خود باقی گذاشت که دیوارهای این مسجد نیز جای اصابت گلوله های افرادی بود که به هیچ کس و هیچ چیزی رحم نکرده بودند و اینگونه بود که قصرشیرین نگین غرب ایران زمین این شهر مهم با نخل های سرافراز و الوند خروشانش به ویرانه ای تبدیل و به اشغال عراق درآمد.

در بیستم فروردین سال ۶۰ رزمندگان اسلام در یک عملیات منظم و با خلق رشادت های بسیار این شهر مرزی را پس از حدود هفت ماه اسارت آزاد کردند به گونه ای که رزمندگان اسلام با رشادت و دلاوری های فراوان، ارتش عراق را از این شهر بیرون راندند.

قصرشیرین در ۲ مرحله آزادی سازی شد که یک مرحله آن در روز بیستم فروردین سال ۶۰ و مرحله دوم نیز در ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۱ بود.

آزادسازی شهرستان قصرشیرین به این دلیل اهمیت دارد که رزمندگان اسلام بدون هیچ‌گونه تلفاتی، موفق به این مهم شدند و ارتش عراق را از این شهر بیرون کردند.

عملیات ثارالله برای آزادسازی قصرشیرین

قصرشیرین بر مدار توسعه و پیشرفت و شکوفایی

پس از پایان جنگ تحمیلی و پاک شدن این منطقه از لوث نیروهای رژیم بعث، مرزنشینان همیشه وفادار به این آب و خاک بار دیگر بازگشتند و شهر را از نو ساختند و  اینک این شهرستان یکی از مناطق راهبردی کشورمان است و قطب اقتصاد منطقه محسوب می شود.

قصرشیرین با ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان دارد که اکنون ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان از این منطقه به عراق صادر می شود و برای چندین سال متوالی پرویزخان حایز رتبه نخست صادرات غیر نفتی در میان مرزهای کشورمان است.

این شهرستان همچنین با داشتن میادین نفتی در شهر مرزی نفت شهر و داشتن زمین های بسیار مرغوب کشاورزی و داشتن منابع مهم آبی و سدهایی که این منطقه را برای پیشرفت در بخش کشاورزی ممتاز کرده اکنون بازهم در مسیر رشد و بالندگی است.

مرزنشینان قصرشیرین راست قامت تر از همیشه به عنوان مرزدارانی همیشه با صلابت در کنار نیروهای مسلح ایستاده اند تا بازهم قصرشیرین به نقطه اوج روزهای شکوفای خود برگردد و باز هم عطر ریاحین و لیمو و نارنج این شهر همگان را مست کند و همه بتوانند از موقعیت گردشگری این شهر در سایه سار نخل های همیشه سربلندش به صدای زلال آب الوند همیشه خروشانش گوش فرا دهند.

قصرشیرین با همت مردمانش و با اقدام های نظام اسلامی و دلتمردان سخت کوش هنوز هم راه طولانی در پیش دارد تا بازهم به اوج پیشرفت و اعتلای بیش از پیش برسد.

عملیات ثارالله زمینه ساز آزاد سازی قصرشیرین

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قصرشیرین با تبریک سالروز آزادسازی قصرشیرین گفت: عملیات «ثارالله» در حوالی پاسگاه پیروزخان و قلعه سفید این شهرستان برای در دست گرفتن جاده سرپل‌ذهاب به قصرشیرین انجام شد.

 سرهنگ پاسدار مرادعلی حسنی افزود: با فعالیت ۲ گردان «حمزه» و «المهدی» سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک زرهی ارتش منجر به آزادی ۶۰ تپه اطراف قلعه سفید شد و همین مقدمه آزاد سازی شهرستان قصرشیرین را فراهم کرد.

وی اظهار داشت: بیستم فروردین ماه سالروز آزادسازی حماسه قصرشیرین مصادف با روز ملی فناوری هسته ای است که ما این روز مهم را گرامی می داریم و در این روز شهدای بسیاری تقدیم کره ایم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قصرشیرین در ادامه گفت: این شهرستان در دفاع از ایران اسلامی شهدای والامقامی را تقدیم کرده از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد و امروز نیز دارای یک موقعیت مهم و راهبردی است که همین جا این مناسبت های مهم و فرخنده را به تمام ملت ایران اسلامی تبریک می گویم.  

 

ارسال نظرات