همزمان با سراسر کشور، سه دستاورد مهم هسته ای و لیزری روز شنبه با پیام ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری اسلامی در مرکز ملی علوم وفنون لیزر ایران در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز رونمایی شد.
کد خبر: ۹۳۳۲۸۹۰
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

 به گزارش خبرگزاری  بسیج از کرج، در آیین رونمایی از این دستاوردهای هسته ای که عزیزاله شهبازی استاندار البرز نیز حضور داشت، اعلام شد: این دستاوردها در راستای تحقق و توسعه کاربردی لیرز در صنایع فولاد، هوا فضاء و ریلی ساخته شده است.

سه دستاورد هسته‌ای و لیزری در استان البرز رونمایی شد

این لیزرها شامل دیسک نازک محتوا پنج کیلووات، لیرز فیبر ۲ کیلووات به روش تاندون و لیرز فیبر ۱۰ کیلو وات برای استفاده در جوشکاری است.

این دستاوردها با آخرین روش های علمی جهان طراحی و ساخته شده است .

اکنون مرکز ملی علوم و فنون لیرز ایران نیز به نیروگاه هسته ای بوشهر، مراکز درمانی و صنعتی کشور خدمات ارائه می کند.

گفته می‌شود که لیزر دیسک نازک پرتوان ۵ کیلو وات با کاربرد کلیدی در صنایع مادر و صنایع استراتژیک یکی از این دستاورد هاست که کشور ما دومین کشور در آسیا است که به این فناوری دست یافته است.

همچنین دانشمندان و محققان ایرانی مستقر در البرز موفق شدند به فناوری ساخت دستگاه لیزر فیبر با توان ۱۰ کیلووات دست پیدا کنند؛ این لیزر توان جوش فولاد ۵ میلیمتری را با سرعت ۵ تا۶ دقیقه در ساعت دارد و قرار است جایگزین دستگاه لیزر آلمانی درخط نورد کارخانه فولاد مبارکه شود.

شایان ذکر است، دستیابی به لیزر فیبر به روش تاندوم یکی دیگر از دستاوردهایی مرکز علوم و فنون ایران است که لیزر فیبر به روش تاندوم از خانواده لیزرهای پرتوان محسوب می‌شوند و از قابلیت‌های زیادی برخوردار است و در صنایع فولاد و نفت و گاز کاربرد دارد.

انتهای پیام/ف

ارسال نظرات
پر بیننده ها