کارخانه ای با 70 سال سابقه صنعتی و نشانی که در ایران و دنیا اعتبار داشت، در پیچ و خم مشکلات به ایستگاه تعطیلی رسیده بود.
کد خبر: ۹۳۳۳۸۳۰
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، اما با اراده ای از جنس "قضا" ورق برگشت و تولید دوباره جان گرفت. بزرگی سالن های تولید از بیرون ساختمانها و سوله ها هم پیدا است. وقتی از ورودی کارخانه به سمت درب خط تولید قدم برمی داری ، طول چند صدمتری باید طی کنی. صدای پیوسته فعالیت دستگاههای نساجی به گوش می رسد.

انگار که اینجا همه چیز بر مدار درست خود می چرخد. روح تولید گویی از پریشانی و بلاتکلیفی رها شده و کارخانه از چنگ سالهای طاقت فرسایی که طلبکاران تنها میهمانانش بودند و دستگاهها مانند کارگرانش، از کار بیکار شده بودند گریخته است.

از نفس افتادن تولید با تحریم خارجی و داخلی!
در خروجی شرقی کلان شهر تبریز منطقه ای مشهور به دروازه تهران است که کارخانه های قدیمی و خوشنام فراوانی را در گوشه و کنار خود جای داده است.
اما در طول سالهای اخیر یکی از کارخانه های اصلی این مسیر با وجود توان بالای تولید پرده تقریبا به تعطیلی رسیده و خاموشی چراغ آن به دغدغه مردم و مدیران استان تبدیل شده بود تا اینکه همت کارشناسان قضایی و همراهی مدیران مجموعه، جان تازه ای به کارخانه بخشید.

مدیرعامل این مجموعه می گوید: تحریم های صنعتی هم موجب از کار افتادن ماشین آلات نساجی، توری بافی و پرده بافی شد و هم تهیه مواد اولیه را برای ما سخت کرد. همزمان با گرفتاری های مالی ، سررسید تسهیلات بانکی هم آمد و ادامه کار تقریبا ناممکن شد.

صدقی نسب توضیح می دهد : تولید محصولاتمان چند سالی به صورت مقطعی با ظرفیت کمتر ادامه داشت اما این روند نمی توانست تثبیت شود تا اینکه با ورود تشکیلات قضایی استان و کارشناسی مشکلات، سرمایه گذار دیگری هم به جمع ما اضافه شد و تولید روی غلتک افتاد.

وی ادامه می دهد: هم اکنون ظرفیت یکی از کارخانه های ما سالانه 100 هزار تن نخ پرده، 3 میلیون مترمربع گیپور و یک هزار و 4 تن بافت در سال است و ظرفیت کارخانه دیگر هم 3 هزار تن نخ است.
صدقی نسب می گوید: تولید از چیپس پلی استر که ماده پایه نخ است آغاز می شود و به صدها نوع پرده و رومیزی می رسد.

وی اضافه می کند: به دلیل قابل رقابت بودن محصولات از لحاظ قیمت و دوام و البته برخورداری از استاندارد 7 جهانی، به 32 کشور جهان در سه قاره اروپا ، آمریکا و آسیا صادرات داریم و جالب اینجا است که محصولاتمان به کشور ترکیه که خود قطب پرده بافی دنیا است صادر می شود.
به گفته مدیرعامل این مجموعه تولیدی، در حال حاضر 400 نفر به صورت مستقیم مشغول به کارند و تا سال 1400 این رقم به 600 نفر می رسد.

وقتی کالانمای محصولات کارخانه را نگاه می کنم تنوع طرح و رنگ، بافت و ضخامت پرده ها دیدنی است.برخی ساده و برخی طرح دار ، تک رنگ و یا ترکیبی از رنگهای مختلف به سلیقه مشتریان داخلی و خارجی.

سرامیک هایی برای صادرات
به شهرستان مرند در شمال غربی تبریز می رویم. در مسیر پیام – خوی نخستین کارخانه ای که در کنار جاده دیده می شود مقصد ما است.

نیاکار مدیرعامل مجموعه تولید سرامیک می گوید : این کارخانه در سال 1372 آغاز به کار کرده است و سالها نشان خوشنامی بوده است اما اوایل دهه 90 به مشکل مالی برخورد و نهایتا در سال 96 ورشکسته اعلام شد.

خرداد ماه سال 96 با تصمیم دستگاه قضایی مبنی بر ادامه تولید مجموعه را به شکل استیجاری واگذار کردند و در طول یک سال با بهسازی ماشین آلات و فعال کردن یک خط جدید ، توانستیم ظرفیت تولید را از 40 هزار مترمربع به 120 هزار مترمربع افزایش دهیم.

با او گشتی در سالن بزرگ کارخانه می زنیم.از همان ابتدای خط تولید که خاک معادن مختلف آذربایجان شرقی سرند و در دستگاههایی با هم مخلوط می شوند تا وارد مخزنهای ترکیب با آب شوند و سپس با عبور از مراحل سفت شدن و برش و لعاب به طرح زنی و پخت نهایی می رسند.

نیاکار توضیح می دهد: با طی مراحل قانونی سرانجام در روزهای پایانی سال 97 کارخانه به صورت اجاره به شرط تملیک به ما و همکار سرمایه گذارمان تحویل داده شده است. حالا 156 نفر کارگر قدیمی و نیروی جذب شده جدید داریم و 80 درصد محصولات خود را به کشورهای مختلف همسایه صادر می کنیم.

باقری سرمایه گذار کارخانه می گوید : با خرید تنها 2 سامانه جدید و راه اندازی خط اختصاصی آنها توان و تنوع تولید ما چندبرابر شده است.
او با اشاره به دستگاه دیجیتالی که در حال حک طرحهای جدید روی سرامیکهای کف است ادامه می دهد : قبلا برای تغییر طرح ، حداقل یک شیفت کاری باید تعطیل می کردیم . البته قبل از آن هم برای ساخت نمونه طرح می بایست یک ماه وقت می گذاشتیم.در حالی که الان در چند ثانیه هر طرح و رنگی که مورد پسند مشتری است قابل اجرا می شود.

 

انواع کاشی و سرامیک تولید شده در واحد سرامیک سازی

انواع کاشی و سرامیک تولید شده در واحد سرامیک سازی

واحد تولیدی کاشی و سرامیک

واحد تولیدی کاشی و سرامیک

کارخانه تولید نخ و پارچه

کارخانه تولید نخ و پارچه



کیک هایی که دوباره شیرین شدند
کارخانه تولید کیک های لایه ای و کاپ کیک مقصد دیگر ماست. این بار به سمت بستان آباد در جنوب شرق تبریز راه می افتیم. نرسیده به این شهرستان در یک منطقه صنعتی مدیران کارخانه به استقبال ما می آیند.
پناهی، سرمایه گذار جدید می گوید : اینجا یک مجموعه تازه احداث بود که تنها بعد از 2 سال به دلیل مشکلات مالی و نبود تفاهم میان شرکا نیمه تعطیل شده بود تا اینکه با طرح و برنامه ای که دادگستری استان پیشنهاد داد ما وارد کار شدیم.

به سالن تولید کارخانه می رویم . نخستین چیزی که جلب توجه می کند فعالیت کارگران جوان در پای دستگاههای مختلف همزن، پخت، برش و بسته بندی محصولات است.

می پرسم چند نیروی کار دارید؟ پاسخ می دهد : فعلا 200 نفر . همه کارگران مدیریت قبلی که مایل به ادامه کار بودند همچنان با ما هستند و در برنامه توسعه حدود 100 نفر دانش اموخته نیز جذب خواهیم کرد.
پناهی به خط تولید جدید اشاره می کند و می گوید : تنوع محصولات ما در حال حاضر 32 محصول است اما با راه اندازی این ماشین آلات در آبان ماه امسال 30 درصد افزایش پیدا می کند. برنامه بعدی تولید ویفر و بیسکویت است تا اشتغال به 350 نفر برسد.
این کارخانه در حال حاضر 50 درصد تولیدات خود را به کشورهای عراق ، افغانستان ، جمهوری آذربایجان و پاکستان صادر می کند.

دستگیری قانون از تولید
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی می گوید: تشکیلات قضایی استان در تمامی 21 شهرستان، ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی فعال کرده است که ماموریت آنها بررسی مشکلات تولید و نیازهای سرمایه گذاران و طراحی راهکار حل آنها با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط است.

خلیل اللهی ادامه می دهد : حداقل 24 کارخانه مشکل دار تا نیمه نخست امسال احیا شده اند. کارخانه هایی که عمدتا با مسائل مالیاتی، بانکی و گمرکی درگیر بودند و روال قانونی همیشگی این بود که تعطیل شوند اما همکاران ما با استفاده از همان ابزارهای قانونی عزم خود را جزم کردند تا تولید ادامه یابد.

به گفته وی برای 17 کارخانه نیز که حکم ورشکستگی صادر شده بود، سازوکاری اندیشیده شد تا قبل از پلمپ خطوط تولید، با سرمایه گذاری های جدید حفظ اشتغال اتفاق بیفتد.
آنچه از ارزیابی های دستگاه قضا بر می آید، دادگستری آذربایجان شرقی عملکرد بی نظیری در این زمینه داشته و به الگوی موفق سایر استانها تبدیل شده است.

برنامه هایی برای رونق
امن اللهی معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی می گوید : اختصاص تسهیلات برای رونق تولید، تقسیط بدهی ها با زمان بندی بلند مدت، حذف جرایم مالیاتی و بانکی و بیمه ای، تامین بخشی از سرمایه در گردش، واگذاری یا انتقال و اجاره واحدها به اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت و اهلیت و براساس قانون و مستندات مستدل از جمله اقدامات اصلی است که برای احیای صنایع مشکل دار انجام شده است.

به گفته وی، با هماهنگی استانداری، دادگستری و سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اقدامات خوبی برای رفع مشکلات صنعتی استان شده است و یک هزار و 800 نفر در واحدهای تولیدی احیا شده استان مشغول به کار شده اند.

با فروش کارخانجات احیاء شده به سرمایه گذاران فعلی، همه طلب طلبکاران شرکت‌ها با دریافت 100 درصد مطالبات تصدیق شده و معوقات کارگران نیز پرداخت شده است.

او خاطرنشان می کند: طبق قانون زمانی که حکم ورشکستگی یک واحد صنعتی قابل اجرا شد و رونوشت آن به اداره تسویه رسید، اداره صورتی از اموال ورشکسته را برداشته و اقدامات لازم از قبیل مهر و موم برای حفظ آنها به عمل می‌آورد. از آن موقع اقدامات قانونی شروع و در نهایت اموال فروخته و میان طلبکاران تقسیم می‌شود.


امن اللهی ادامه می دهد: اما در سال‌های اخیر دادگستری آذربایجان شرقی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و هماهنگی با اداراتی از جمله استانداری، اقتصاد و دارایی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و بانک‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان تلاش کرده است تا ضمن احیای مجموعه های صنعتی تا از نابودی آنها جلوگیری شود.

 

پناهی - سرمایه گذار کارخانه کیک و شیرینی

پناهی - سرمایه گذار کارخانه کیک و شیرینی



بوروکراسی و بانک ها ، همچنان در ردیف اول مشکل سازان
سراغ یکی از کارخانه ‌داران تبریزی که در شهرک صنعتی شهید سلیمی فعالیت می کرد می روم. آسایی می گوید : مشکلاتی که در واحد صنعتی ما پیش آمده است در ابتدا کوچک به نظر می ‌آمدند اما به مشکلاتی بزرگ تبدیل شدند که تولید ما را زمین‌ گیر کرده و در نهایت این واحد به صورت ورشکسته درآمده است.


او ادامه می‌دهد: شاید به نظر برسد عمده مشکلات واحدهای صنعتی از نبود بازار کافی و نوسانات قیمت ارز باشد، اما حقیقت این است که بسیاری از مشکلات منجر به ورشکستگی واحدهای صنعتی ریشه در همکاری نکردن ادارات و بانک‌ها و اصرار بر دریافت وجوه و عوارض دارند، در حالی که در تمام کشورهای در حال رشد این ادارات با واحدهای اقتصادی و صنعتی همکاری و هم افزایی دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می گوید : راه‌های پر پیچ و خمی که برای اخذ وام‌ های بانکی در استان وجود دارد موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ های بزرگ، حساب‌های بانکی خود را در خارج از استان به ‌ویژه تهران افتتاح و به‌ راحتی وام مورد نیاز خود را از بانک‌های مرکز کشور دریافت کنند.

بهبودی تاکید می‌کند: سختگیری‌ های فراری‌ دهنده موجب شده تا برخی سرمایه‌ گذاران این استان در استان‌های دیگر هم فعالیت کنند و تنها راهکاری که می‌توانیم ارائه کنیم ، حمایت بیشتر از سرمایه‌ گذاران توسط مسئولان ارشد و طرح مشکلات و بررسی در کارگروه‌های مربوط به سرمایه‌ گذاری و مذاکره با نماینده بانک‌ ها برای همکاری بیشتر است.

مدیریت استان، حامی تولید
استاندار آذربایجان شرقی می گوید : اقتصاد استان ما عمدتاً متکی به بخش خصوصی است و اجازه نمی دهیم حتی یک واحد تولیدی از مدار فعالیت خارج شود.
پورمحمدی با اشاره به اهمیت احیای واحدهای تولیدی ورشکسته آذربایجان شرقی ادامه می دهد: در بین صنایع مشکل دار علاوه بر واحدهای نوپا، صنایعی با قدمت نیم قرن از قبیل بلیرینگ سازی ، ماشین آلات تراکتورسازی و چندین واحدی تولیدی در حوزه خودرو نیز وجود داشت. برای حل این مشکلات در واگذاری های جدید یکی از ملاحظات اصلی ، داشتن سابقه کار، تیم متخصص و اهلیت فرد متقاضی است.

وی می افزاید: با وجود مشکلات اقتصادی در سراسر کشور، هیچکدام از واحدهای تولیدی در استان ما در طی 2 سال اخیر تعطیل نشده اند بلکه واحدهای تعطیل هم احیا شده است. این واحدها در زمینه های مختلف اقتصادی اعم از صنایع کشاورزی ، غذایی ، فلزی ، بهداشتی ، شیمایی ، منسوجات و همچنین تعاونی ها فعالیت می کنند.

وی با اشاره به افزایش 53 درصدی صادرات از استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته خاطرنشان می کند : همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در وضع کنونی تحریم‌ها، با موفقیت بیشتری به پیش برویم.

 

احیای واحدهای راکد صنعتی استان

احیای واحدهای راکد صنعتی استان



مسیر اقتصاد مقاومتی با قانون هموار می شود
بر اساس اعلام وزارت صمت، آذربایجان شرقی با دارا بودن 3 هزار و 800 واحد صنعتی فعال و اشتغال 115 هزار نفر رتبه چهارم کشور را دارد.امین زاده، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی می گوید: صنایع غذایی ، صنایع مس ، صنایع غیرفلزی ، ساخت ماشین آلات و قطعه سازی از مهمترین مزیتهای اقتصادی استان است و در کنار این موارد صنایع با قدمت بالا همچون چرم و کفش و فرش نیز موجب تقویت زیرساختهای تجاری و تولیدی منطقه شده است.
با وجود چنین توانمندیهایی ، لزوم حفظ و توسعه فعالیتهای تولیدی و صنعتی همواره در این استان احساس می شود.

رئیس کل دادگستری استان هم می گوید: پرونده های در دست بررسی ما بر اساس تجربیات موفق احیای کارخانه های قبلی پیش می رود. در شرایط کنونی حفظ اشتغال به اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. برای مشکل هر واحد تولیدی باید بر اساس ویژگیها و شرایط آن چاره اندیشی کرد و البته اجرای راهکارها نیز جز با تعامل همه جانبه میسر نمی شود.

نیاکار، مدیرعامل کارخانه احیا شده معتقد است قانون رسالت خود را برای رونق تولید به سرانجام رسانده است و ما هم سرمایه گذاری کرده ایم. حالا نوبت دستگاههای اجرایی و بانکها است که به وظایف قانونی خود عمل کنند. اتفاقی که باعث می شود تنها در مجموعه ما امکان سه برابر شدن تولید و صادرات محقق شود. چرا که بازار فروش تضمینی آنها در منطقه وجود دارد.

جهش تولید الزاما به معنای افزایش تولید نیست. در اغلب موارد حفظ واحدهای تولیدی اهمیت دوچندان دارد. چرا که باعث جلوگیری از حذف حلقه های زنجیره ارزش افزوده می شود و علاوه بر مراقبت از اشتغال موجود، رونق اقتصادی را هم به دنبال می آورد.

در روزگار تحریم های ظالمانه دشمنان و برخی بی تدبیری های داخلی، اندیشه جهادی، تعامل و حمایت، راه نجات صنایع از مشکلات و رمز پویایی اقتصاد کشور است . توفیقی که تنها در سایه قانون و با همت مدیران دستگاههای اجرایی ، نظام مندی بانکها و موسسات مالی و همراهی سیستم مالیاتی با تولید کنندگان و سرمایه گذاران حاصل می شود.

ارسال نظرات