بیماران کرونای تا پایان دوره نقاهت از گرفتن روزه خوداری کنند

هر ساله پس از ماه مبارک رمضان اکثراً یا افزایش وزن پیدا می‌کنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می‌شویم این عوارض از آنجا ناشی می‌شود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۱۶
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، هر ساله پس از ماه مبارک رمضان اکثراً یا افزایش وزن پیدا می‌کنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می‌شویم. این عوارض از آنجا ناشی می‌شود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم.


روزه‌داری در روز‌های بلند سال به این دلیل که بدن ساعت‌های طولانی ناشتایی و کاهش حجم یک دفعه‌ای وعده‌های غذا را تجربه می‌کند، و اگر بدن از قبل به آن عادت نداشته باشد می‌تواند مسبب بسیاری از بیماری‌ها گردد.


تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.


امین امینی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با کردتودی عنوان داشت: تغذیه‌ی مناسب در ماه مبارک رمضان به خصوص در وعده‌ی سحری از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است پیش از شروع ماه رمضان، حجم وعده‌های غذایی خود را به ویژه در وعده ناهار کم کنید تا بدن به این روند عادت کند و آماده روزه گرفتن باشد.


وی عنوان داشت: یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد، نوشابه و یا ... استفاده می‌کنند، اما توصیه می‌شود روزه داران عزیز افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای کمرنگ آغاز کنند و پس از آن می‌توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شود و از بیش خواری به هنگام افطار ممانعت می‌کند.


این کارشناس تغذیه گفت: چیزی که به شما کمک می‌کند تا این عوارض را به حداقل برسانید، مصرف یک سحری مقوی، مغذی و سالم است.

نخوردن سحری ممنوع

امینی بیان کرد: سردرد، سرگیجه، ضعف، بیحالی و … همه و همه مشکلاتی هستند که ممکن است در ماه رمضان هر روزه داری با آن رو به رو شود، اما چیزی که به شما کمک می‌کند تا این عوارض را به حداقل برسانید، مصرف یک سحری مقوی، مغذی و سالم است.


وی افزود: خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضرر‌های این کار فکر نمی‌کنند. نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصا سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود.
 

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، قلبی عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری هستند و به منظور پیشگیری از ابتلا افرادی که مطمئن نیستند روزه برای آن‌ها ضرر دارد با مشورت پزشک معالج خود و کسب آگاهی کامل از بیماری به منظور احتیاط از انجام این فریضه الهی پرهیز کنند.


امینی با تاکید بر اینکه بیمارانی که مبتلا به کرونا شده و به علت این بیماری ذخایر مقوی بدن خود را از دست داده اند و دچار ضعف جسمانی هستند ویا به تازگی بهبود یافته‌اند توصیه کرد حداقل تا پایان دوره نقاهت از گرفتن روزه خوداری کنند.
انتهای پیام/
ارسال نظرات