یادداشت:

نقش شبکه ملی اطلاعات و‌فضای مجازی در تحقق شعار سال

موضوع فضای مجازی از اهم مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و در این باره مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها اهمیت و ضرورت پرداختن به فضای مجازی را تشریح فرموده و بر مطالباتی نیز تاکید فرموده اند.
کد خبر: ۹۳۳۴۴۸۷
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

خبرگزاری بسیج:مصطفی دودانگه/در راستای تحقق و عملیاتی شدن شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و مواردی که در خصوص فضای مجازی فرمودند، بسیج که در ساختار نظام اسلامی  از اهمیت خاصی برخوردار است و از همین رو این نهاد مقدس نقطه نهایی هدف دشمنان محسوب می‌شود لذا وظیفه بسیجیان و روشنگران فرهنگی است تا با تبیین و روشنگری در راستای تحقق و اجرای فرامین مقام معظم رهبری اقدام نمایند .

 موضوع فضای مجازی از اهم موضوعات و مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و در این باره مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها اهمیت و ضرورت پرداختن به فضای مجازی را تشریح فرموده و بر مطالباتی نیز تاکید فرموده اند.مهمترین و اصلی ترین مطالبه مقام معظم رهبری در مباحث حکمرانی فضای مجازی که باید مورد توجه و اهتمام همگان به خصوص دولت واقع شود، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است. متاسفانه این مطالبه مقام معظم رهبری پس از 15 سال تحقق نیافته و معظم له نسبت به این مساله گلایه داشته اند. اهمیت فضای مجازی و دغدغه‌های حاکم بر این فضا طی سال‌های اخیر در بیانات ایشان بارها شنیده شده است و در اظهارات متعددی غفلت از آسیب‌های مرتبط با این فضا را گوشزد کرده‌اند و تعابیر راهبردی به کار گرفته‌اند.

در آغاز سال ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال نو در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت شریف ایران، صراحتاً از مدیریت فضای مجازی در کشور انتقاد کردند.ایشان فرمودند: «دشمنان از فضای مجازی حداکثر استفاده را می‌کنند. متأسفانه در فضای مجازی کشور ما آن رعایت‌های لازم با وجود آنهمه تأکیدی که داشته‌ام، صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً «ول» است. باید کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. «همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند. اما ما افتخار می‌کنیم به اینکه فضای مجازی را «ول» کردیم. این افتخار ندارد. »

اهمیت شبکه ملی اطلاعات در حدی است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم ایجاد این پروژه تاکید داشته‌اند و کوتاهی در این خصوص را در زمان‌های مختلفی خطاب به مسئولان گوشزد کرده‌اند.اما در واقعیت آنچه تاکنون عملیاتی شده است نشان می‌دهد ، در زمینه فراهم کردن زیرساخت شبکه ملی اطلاعات هنوز قدم‌های مؤثری برداشته نشده است.

بسیاری از الزامات در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات  وجود داشته و تنها  با تقویت این شبکه به  تولید محتوا می توان پرداخت و اقتصاد داخلی در راستای تولید را رونق داد. شبکه ملی اطلاعات یکی از نیازهای اساسی جوامع محسوب شده و وجود چنین شبکه ای می‌تواند توان اقتصاد داخلی کشور را در حوزه های مختلف افزایش دهد.با تقویت شبکه ملی اطلاعات می‌توان به تولید محتوای بازی‌های اینترنتی و توسعه خدمات بیشتر به مردم  پرداخت چرا که  شبکه ملی اطلاعات شفافیت به همراه دارد، از طرفی باید بگوییم با تکمیل این شبکه حملات هکرهای خارج از کشور خنثی می شود.

اصل مهم در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ارائه خدمات پایه کاربردی مانند ماشین جست‌وجوی ایرانی و تولید محتوا است که می‌تواند در رشد فناوری نقش محوری داشته باشد.

هدف دشمنان تسلط نرم بر اذهان مردم ایران است و آنان با ترساندن مردم سعی دارند این موضوع را پیش ببرند و البته در داخل نیز عده‌ای به این موضوع دامن می‌زنند که ما در برابر آمریکا ضعیف هستیم.

تولید محتوای بومی که شاید نتوان نمونه آن را در منابع بین‌المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر کشور است را می‌توان زیر مجموعه‌ای از تولید دانست که از لازمه‌های رشد اقتصادی است.

تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه‌های مسوولان بوده تا جایی که به اعتقاد برخی، اگر سرعت اینترنت هزار برابر هم شود، بدون حضور تولیدکنندگان محتوای ایرانی تنها یک رابطه یک‌طرفه خواهد بود. با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را می‌توان حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات دانست که نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست.

 

الان وضعیت طوری شده است که فضای حقیقی و مجازی در هم تنیده شده اند و زیربنای اصلی فضای مجازی شبکه‌ی ملی اطلاعات خواهد بود. به‌عبارت دیگر اگر ما این زیربنای اصلی را نداشته باشیم، کاربردهایی که در حوزه‌های مختلف باید به جامعه خدمت بدهد یا اعمال حاکمیت کند، روی زیرساخت خارجی شکل خواهد گرفت. یعنی حاکمیت ‌ما در فضای مجازی روی زیرساخت خارجی قرار می‌گیرد که چیز نامناسبی است.  اگر این شبکه تشکیل شود حاکمیت ما در حوزه‌ی فضای مجازی، مستقل و در داخل کشور ایجاد می‌شود، و اگر تشکیل نشود این حاکمیت از دست‌ ما می‌رود و در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به دست خارجی‌ها می‌افتد.هرچه تأخیر در ایجاد زیرساخت فضای مجازی کشور باشد بیشتر ضرر می‌کنیم. همچنانکه تمام لوازم الکترونیکی غربی و مخصوصاً امریکایی اهداف شوم و جاسوسی هدف اول انها است لذا  ما بعد از دست يافتن به قدرت در زمينه هاي نظامي، پزشکي، هسته اي اينک بايد در راه سازماندهي اینترنت ملی ايراني گام برداشت، در اين راه بايد اينترنت، موتور جستجو گر، سيستم زيرساخت و سيستم عامل بومي و در یک کلام شبکه ملی اطلاعات  را طراحي و عملیاتی نمود.

شاید عده ای تصور کنند شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، صرفا ابزاری برای انتقال پیام و تسهیل امور ارتباطی کاربران باشند. اما واقعیت آن است که اینگونه فناوری ها، وسیله ای بر اعمال حکمرانی غول های اطلاعاتی – که عمدتا زیرنظر صهیونیست ها اداره می شوند - در سطوح ملی و بین المللی بر دنیا است.

در واقع شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها افکار، علایق و رفتار کاربران خود را مهندسی و اعمال حاکمیت می کنند. در این شیوه نوع ارتباطات و اطلاعات کاربران به گونه ای مهندسی می شود تا کاربران نتوانند به صفحات و افرادی که محتوای آنان مخالف اهداف استکبار جهانی است، ارتباط موثر برقرار کنند یا اینکه اطلاعات غیرواقعی در اختیار کاربران قرار داده شده و از دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز ممانعت به وجود می آید. دستاویز شرکت های صهیونیستی در این باره،  قوانین و مقررات مصوب خودشان است.

چنانکه یکی از پرکاربردترین روش های مرسوم در شبکه های اجتماعی بر مهندسی اطلاعات، حذف محتوای موثر انقلابی است، حذف صفحه اینستاگرام سیدحسن نصرالله،حذف محتوای مربوط به جریان مقاومت مثل محتوای شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری زاده، عماد مغنیه و غیره از جمله نمونه های فراوان این سبک مهندسی اطلاعات است. نکته حائز اهمیت آن است که حذف صفحات مربوط به محتواهای انقلابی در حالی است که بر خلاف قوانین تصریح شده در این سرویس ها، برخی صفحات، خصوصا صفحات مربوط به داعش، طالبان و غیره حذف نمی شود. چرا که مسئولیت اینترنت مدیریت و اختیار ان در دست آمریکاست و بهتر بگوییم زمین بازی در اختیار انهاست و با این هدف یکی از راه‌های زمین زدن ما نیز در دست آن‌هاست.  و این را باید بدانیم آمريکا اگر تمام امکانات را براي ايران تحريم کند، محال است که کامپيوتر، لپ تاپ، سيستم هاي عامل ويندوز و اينترنت را در ايران محدود کند؛ بلکه ممکن است اين ابزارهاي جاسوسي را نيز به صورت رايگان در اختيار جوانان قرار دهد.

 در این باره باید گفت مالکان اینترنت در راستای حکمرانی بر اینترنت، اطلاعات را آن گونه که می خواهند ترویج می نمایند. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کاربر مجبورا با محتوای غیر اخلاقی مواجه شده و تقریبا در صفحه ابتدایی جستجوی واژگان و بدون نوشتن حتی یک حرف، کاربر با تصویر غیر اخلاقی مواجه می شود. البته اینستاگرام به ارائه تصویر غیراخلاقی بسنده نکرده و بعضا محتوای مطلوب سیاسی، اجتماعی و حتی سبک زندگی خود را برای بازدید به کاربران پیشنهاد می دهد. اولین نکته این است که در اینترنت جهانی ما در میدان تعریف شده دشمنان ایران بازی می کنیم و ما ، باید در فضای مجازی برنامه داشته باشیم، متاسفانه بیشتر درصد فعالین مجازی در این عرصه هدر رفت وقت و انرژی دارند که باید جلوی آن را گرفت.خطري که دنيا را تهديد مي کند، سوء استفاده آمريکا از اطلاعات کاربران اينترنت است.

توئیتر نیز با سوء استفاده از قابلیت هشتگ و ترند، اهداف خود را پیش می راند. جالب است بدانیم در حالی که محتوا قرار است توسط هشتگ در سراسر جهان منتشر شود، کاربران در برخی کشورها با جستجوی آن واژه در هشتک، هیچ محتوایی نمی بنید.(فیلتر حبابی).

شاید یکی از کاربردی ترین روش ها برای مهندسی افکار در یوتیوب، مدیریت لیست پیشنهادی است.غالب کاربران تصور می کنند هنگامی که واژه ای را در یوتیوب جستجو می کنند، این نرم افزاها فیلم ها را بر اساس تعداد بازدید، تاریخ بارگزاری،حروف الفبا، مدت زمان فیلم و شخصیت شناسی است.ینا تصورات هیچ یک صحیح نبوده و در میدان عمل،یوتیوب محتوا را به گونه خاصی که مدنظر خود است، می چیند. برای نمونه با جستجوی واژه اسلام در یوتیوب، با محتواهای غالبا ضد اسلامی مواجه می شوید

لذا با توجه به نامگذاری امسال به عنوان (تولید ،پشتیبانی ها، مانع زدایی ها )، راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات، مصداق اقدام و عمل در حمایت از تولید است.  در واقع شبکه ملي اطلاعات امنيت لازم براي تولید، نگهداري و تبادل امن اطلاعات داخلي را دارد.  راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات در راستاي توسعه خدمات الکترونيکي و دسترسي به اينترنت از طريق بستر ارتباطي باند پهن سراسري براي کاربران خانگي، کسب و کارها و دستگاه‌هاي اجرايي، فراهم مي‌کند.  اين شبکه براي کساني که به دنبال ايجاد اشتغال از طريق فضاي مجازي هستند، بستري امن براي کار فراهم کرده و اين افراد مي‌توانند بدون دغدغه‌هاي امنيتي، اخاذي و کلاه‌برداري‌هاي برخط کار خود را انجام دهند.  افراد مي‌توانند از محل هزينه صرفه‌جويي شده در خريد اينترنت در کشور، کسب‌ و کار اينترنتي خود را با سرعت‌ بالا راه‌اندازي کنند و  اين مهم در واقع يعني همان ايجاد اشتغال و چرخش کالا و پول در کشور که در نهايت منجر به بالا رفتن ميزان توليد ناخالص داخلي کشور و دور شدن از اقتصاد بيمار نفتي خواهد شد و تلاشی خواهد بود در تحقق شعار سال  و افزایش تولید. 

از طرفی با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات براي استقرار اقتصاد مقاومتي زيرساخت مطمئني فراهم خواهد شد و در صورت عدم راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات براي بنا کردن اقتصاد مقاومتي زيرساخت مناسبي وجود نخواهد داشت. متوليان امر بايد با تعامل، همکاري و بهره‌گيري از همه ظرفيت و توان، اين کار مهم را در سال جاري که توسط مقام معظم رهبری به نام  (تولید  پشتیبانی ها مانع زدایی ها) نامگذاری شده است به نتيجه برسانند و استفاده از نيروهاي متخصص داخلي براي ايجاد انگيزه، نخستين حرکت براي استفاده از فرصت‌هاي اقتصاد مقاومتي و تولید و همچنین تولید محتوا در فضاي مجازي است.  در حال حاضر اگر به دنبال استفاده و تحقق فرصت‌هاي اقتصاد مقاومتي در فضاي مجازي هستيم، تقويت نيروهاي داخلي از ضرورت بسيار بالايي برخوردار است. بحث اقتصادی‌بودن ، شبکه‌ی ملی اطلاعات هم کاملا وجود دارد. با توجه به اینکه پهنای باند اینترنت بین‌الملل از طریق یک‌سری شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده‌ی سرویس و خدمات هستند، به فروش می‌رسد و همه‌ی کشورها تقریباً این پهنای باند را از طریق این شرکت‌ها خریداری می‌کنند، این یک هزینه‌ی اضافی را به کاربران و کشورها تحمیل می‌کند. کشورهایی که اقدام کردند و به این مسئله پرداختند، به این نتیجه رسیدند که غالب درصد خدمات و محتوای تولیدی و مصرفی‌شان در داخل کشور هست. یعنی برای این درصد، نیاز به ترافیک اینترنت بین‌الملل ندارند و لازم نیست این محتوا و این اطلاعات بر روی شبکه‌ی اینترنت قرار بگیرد و یک مسیر زیادی را طی کند و در حافظه‌ها و ذخیره‌سازی‌های مراکز داده‌ی خارجی برود که پول انتقال ترافیک و پهنای باند را از کاربران بگیرد و صرف انتقال و ذخیره‌سازی کند. و مجدداً وقتی مصرف‌کننده‌ی داخلی نیاز به استفاده از این اطلاعات دارد، دوباره از آنجا فراخوانده شود و این مسیر را طی کند و پول مجزایی پرداخت شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

برای حل این مشکل طبیعتاً شبکه‌ی ملی اطلاعات آن چرخه‌ی تولید و مصرف را در داخل کشور مدیریت می‌کند. معنی‌اش این است که این ترافیک مسیر یا پهنای باند خیلی کمی را اشغال می‌کند و طبیعتاً هزینه بسیار بسیار کمتر خواهد بود و می‌تواند یک دستاورد خوبی برای کاربران در مورد هزینه باشد. ضرورت شبکه ملی اطلاعات در تولید این است که برای اینکه اطلاعات ما مبدأ تولید و مقصد مصرفش در داخل کشور بود و در داخل کشور به گردش دربیاید و نیازی به انتقال این اطلاعات به خارج نباشد،

 بنابراین مهم‌ترین ویژگی شبکه‌ی ملی اطلاعات استقلال یا مدیریت بومی در کنار گستردگی سازگاری و ارتباط و تعامل بسیار گسترده و وسیع با اینترنت است. یعنی اگر یک روزی به‌دلایل مختلفِ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... امکان ارائه‌ی خدمات بر روی شبکه‌ی اینترنت امکان‌پذیر نبود، این امکان از طریق شبکه‌ی ملی اطلاعات فراهم باشد. ضمن اینکه این فقط برای شرایط خاص نیست. در شرایط عادی هم مشکل امنیت شبکه وجود دارد که همان تهدیدات است و از طریق شبکه‌های بین‌المللی هر روز مقدارش بیشتر می‌شود. گروه هایی با انگیزه‌های مختلف این حملات را شکل می‌دهند که مبتدی‌ترینشان افراد عادی و هکرها و حرفه‌ای‌ترین آن‌ها ارتش‌های سایبری، گروه‌های سازمان‌یافته و تروریست‌های سایبری هستند که از طریق دولت‌ها تغذیه و حمایت می‌شوند.

حاکمیت داده‌ها و حفاظت از حریم شهروندان، یکی از مزیت‌ها و ارکان شبکه‌ی ملی اطلاعات است که امیدواریم با اجرایی‌شدن و تکمیل این شبکه، به استقلال و مدیریت بومی، سالم‌سازی، امنیت و مهمتر از همه رونق تولید و ارائه‌ی خدمات ارزان بر روی این شبکه و پهنای باند بسیار گسترده و وسیع که مورد نیاز کاربران به‌خصوص کسب‌وکارها هست، در این فضا برسیم.

 

مصطفی دودانگه

مدیر روشنگری معاونت فرهنگی سپاه انصارالمهدی(عج)استان زنجان

 

ارسال نظرات