خبرهای داغ:
انقلاب اسلامی توانسته جهش های بزرگی در حوزه های علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد کند.
کد خبر: ۹۳۳۵۱۸۷
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اروم نیوز، مردم ایران تاکنون سختی های زیادی را چشیده اند، از دوران تاریک و استکباری پهلوی گرفته تا دوران سخت جنگ تحمیلی که البته حالا با قاطعیت می توان گفت تمام این سختی ها را با هدایت و راهنمایی روشن بخش امامین انقلاب، پشت سر گذاشت؛ امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر جایگاه علمی و پیشرفت در حوزه های مختلف کند.

 مردم ایران سال‌هاست که با اراده و خودباوری خود توانسته‌اند قله‌های افتخار را یکی پس از دیگری فتح کنند و پرچم ایران را بالا نگه دارند که البته این پیشرفت و دستاورد‌ها تنها مختص به یک حوزه خاص نیست.

 پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده است که غربی‌ها را به شدت نگران کرده و موجب تشدید فشارها، کارشکنی‌ها و تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف شده است. ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها و رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی و ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

 یکی از این بخش ها توسعه شرکت‌های فناور و دانش بنیان در سطح کشور و به تیع آن در استانهاست که آذربایجان غربی از قافله مستثنی نبوده است.

120 شرکت فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی فعال است

 رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: تعداد شرکت‌های فناور فعال در پارک علم و فناوری این استان در سایه توجه مسوولان به ۱٢٠ شرکت رسیده است.

 علی‌محمد نیکبخت با بیان اینکه از این تعداد ٣۴ شرکت دانش بنیان و مابقی شرکت‌ها فناور است اظهار داشت: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز جوانان نخبه استان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها در میاندوآب و پارک علم و فناوری مرکز استان مستقر است، اضافه کرد: تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی‌های نوین و زیست فناوری است.

 این پارک در تلاش است تا زمینه تجاری‌سازی و بازاریابی ایده‌های نوآورانه و فناورانه را فراهم کند و نقش کلیدی در یاری رساندن به حضور فعال این شرکت‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

 ضرورت تکیه و اعتماد به جوانان

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: جوانان همان‌هایی هستند که مقام معظم رهبری فرمودند اگر به جوانان اعتماد کنید، آنان هیچگاه پشت شما را خالی نخواهند کرد.

 وحید جلال زاده ادامه داد: به جز چند شرکت محدود در دنیا که این تکنولوژی را در اختیار دارند و با در اختیار داشتن منابع مالی فعالیت‌های خود را از سالیان گذشته آغاز کرده و توانسته اند ماهواره های منظومه‌ای را در مدار لئو قرار دهند، ما نیز به کمک جوانان این کشور به این موفقیت دست یافتیم.

 وی بیان کرد: به طور قطع در صورت حمایت، این جوانان می‌توانند پیشرفت کنند و باید به کمک و یاری این جوانان بشتابیم، زیرا چندین شرکت از کشورهای خارجی درخواست ارتباط با این جوانان را دارند و آمادگی خود را بابت راه اندازی یک شرکت با جوانان ما و تامین همه هزینه‌ها را اعلام کرده‌اند.

شرکت های دانش بنیان، کلید مشکلات کشور

 محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان شاه کلید تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه هستند که می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

وی افزود: در امر توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات، عملکرد خوبی را در سال‌های اخیر شاهد هستیم که این روند باید ادامه دار باشد.

 جوانان کشور توانستند!

 افزون بر آنچه گذشت، ورود موفقیت‌آمیز و همزمان ایران با سایر کشورهای پیشرفته به عرصه علوم جدید مانند لیزر، میکرو الکترونیک، ورود به علم ساخت ربات و کسب موفقیت‌های جهانی در مسابقات رباتیک، توسعه سخت‌افزاری و ساخت ابررایانه، توسعه نرم‌افزاری و بهره‌برداری گسترده از علوم رایانه‌ای، کسب رتبه ۱۳ جهانی در زیست‌فناوری و رتبه اول در منطقه، کسب رتبه ۱۷ در فناوری ارتباطات با ۴۲ میلیون کاربر اینترنتی و رتبه نهم در عرضه خدمات اینترنتی و کسب رتبه ۲۲ در عرضه تلفن همراه با ۷۴ میلیون دارنده در کشور، بخش دیگری از دستاوردهای علمی در خور تحسین انقلاب اسلامی است که سابقه قبلی نداشته است.

 از جمله مولفه‌های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فناوری پیشرفته است.

 خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی موانع و محدودیت‌‏ها، در این زمینه نیز دارای توانمندی قابل ملاحظه‏‌ای است.

 امروز با گذشت بیش از چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله‌های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه و انقلابی ایران اسلامی است.

 موفقیت‌ها و پیشرفت‌های به دست آمده از دانشمندان و مراکز علمی ایران طی این چهل سال به قدری مهم و ارزشمند است که با هیچ دوره تاریخی قابل قیاس نیست.

 انتهای پیام

ارسال نظرات