خبرهای داغ:

کلسیم ماده مغذی مفید برای بدن

کلسیم فراوان‌ترین ماده‌ٔ مغذی در بدن است که به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و در تنظیم عملکرد ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه قلب نقش دارد.
کد خبر: ۹۳۳۵۲۶۵
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج  خوزستان ، به گفته مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان : پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان از عوارض کمبود کلسیم است و شکستگی‌های ستون فقرات، مچ دست و مفصل ران نیز از شایع‌ترین پیامد‌های پوکی استخوان است.
دکتر مهنوش صاحبدل می گوید : کمبود کلسیم منجر به تغییر شکل اسکلت و مفصل، درد استخوان، گرفتگی عضلات و معده، احساس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان، عصبی شدن و تحریک پذیری، اختلال حافظه و سردرد می‌شود و همچنین می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

در یک فرد سالم کلسیم اضافی که به همراه غذا وارد بدن می‌شود از طریق مدفوع، ادرار و عرق و در زنان شیرده نیز با شیر دفع می‌شود. در عین حال در افراد آسیب پذیر و مستعد، افزایش مصرف کلسیم می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

عواملی غیر از رژیم غذایی مانند پیشینه‌ٔ خانوادگی، جنسیت، نژاد و استعمال سیگار و هم‌چنین نداشتن فعالیت بدنی، نقش مهمی در میزان ابتلا به پوکی‌استخوان دارند.

کلسیم مورد نیاز بدن را باید با رژیم‌غذایی متنوع و متعادل تأمین کنیم.

لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست منابع خوب کلسیم هستند. استخوان ماهی هم دارای کلسیم است و خوراک‌های ساردین و کنسرو سالمون و انواع ماهی‌های کوچک منبع خوبی برای کلسیم هستند. سبزیجات سبز مانند بروکلی، بامیه و کلم هم منابع سرشار کلسیم به شمار می روند .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار