مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان:

جامعه امروز نیاز به تغییر رویکردی در خصوص کالای ملی و ایرانی دارد

زاهدان- مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان گفت:واردات بی رویه؛ مشکل اساسی بر سر راه تولید کالای داخلی است.
کد خبر: ۹۳۳۵۶۴۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
حجت السلام علی اکبرپور در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان از لزوم تغییر رویکردی در باب کالای ایرانی خبر داد و گفت: جامعه ما نیاز به تغییر رویکردی در خصوص کالای ملی و ایرانی دارد که زمینه آن ابتدا جهش تولید و سپس افزایش تولید است که مردم در این راستا نقش بسزایی بر عهده دارند و آن هم اعتماد به صنعت داخلی و تولید داخلی است که باید از هر گونه سوءنیتی مصون بماند؛ و یکی از این سوءنیت‌ها؛ عدم اعتماد به کالای ایرانی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به تأثیر شعار هر سال بر تولیدات ملی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان دیدبان بصیرت انقلاب هر سال یک شعاری را مطرح می‌کنند که گرچه به عنوان شعار مطرح می‌شود، اما قطعا شعوری ژرف و گرانب‌ها در آن نهفته است.

وی با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب در گام اول با تفکر بر این موضوع که نیاز جامعه اسلامی ایرانِ امروز چیست؛ و سپس آن شعار را در تمام مباحث اقتصادی، مطرح می‌کنند، افزود: بر همین اساس است که از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون، حضرت آقا مستقیما شعار سال را به گونه‌ای که هر دیدبان بصیری باید بداند، دانسته اند و در همان راستا روزنه عبور از مشکلات اقتصادی جامعه را مشخص و تعیین کرده اند.

این مسئول تنها راه نفوذ دشمن؛ ضربه زدن بر حملات احتمالی دشمن بر پیکره اقتصاد جامعه است که در نهایت باید با تدابیر درست و به موقع، خنثی شوند؛ ادامه داد: لذا دیدبان بصیر انقلاب اسلامی؛ به طور مکرر شعار هر سال را به گونه‌ای مرتبط با اقتصاد بیان می‌کنند؛ و امسال نیز بر همین اساس و به همین تناسب شعار سال را« تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها » برشمردند که لازمه تحقق آن، فعالیت‌های روز افزون و بهینه همه اقشار و صنف‌ها در حوزه‌های مختلف جامعه می‌باشد؛ و این تکلیفی است که انقلاب اسلامی بر عهده تک تک ما قرار داده است.

وی با تاکید بر اهمیت واژه تولید بیان کرد: اولین واژه‌ای که رهبر بکار بردند؛ واژه تولید بود که قطعا تولید کنندگان اعم از تولید کنندگان علم که پایه و اساس ثروت به شمار می‌روند تا اقشار مختلف جامعه و همچنین فعالان عرصه صنعت، باید تلاش‌های مضاعفی را در جهت رونق آن انجام بدهند.

حجت الاسلام اکبر پور در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: ولی متاسفانه گاهی مشکلات و تهاجم فرهنگی که در جامعه کنونی نفوذ و نسوخ کرده، ذهن مردم را به سمتی سوق داده که از کالای ایرانی تحت عنوان کالای بی ارزش و بی کیفیت یاد می‌کنند؛ و باعث شده مردم نسبت به کالای ملی، ذهنیت چندان خوبی نداشته باشند؛ بنابراین این سو نگاه باید تغیر کند و به حسن نگاه تبدیل شود.

وی با اشاره به این مطلب که مردم باید بدانند که برند گرایی در جامعه نباید رونق پیدا کن، تصریح کرد: ما نباید دنبال برند خاص باشیم چراکه اگر کارخانه دار یا شرکت دار ما سرمایه داشته باشد می‌تواند به سمت افزایش کیفیت قدم بردارد، اما زمانی که ما کالای خارجی را خریداری کنیم و کالای ایرانی در کارخانه بماند، قطعا کارخانه دار و تولیدکننده و صنعتگر نمی‌تواند رشد کیفیت داشته باشد؛ لذا اگر مردم پای کار باشند و روی کالای داخلی هزینه کنند؛ تمام سوءنیت‌ها نسبت به تولید یا پخش کالای داخلی و همینطور حسن اعتماد مردم نسبت به برندها، از بین خواهد رفت و کالای ایرانی جایگاه خود را در جامعه، پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به موانعی که بر سر راه اقتصاد کشور وجود دارد، اظهار کرد: اقتصاد ما دچار موانعی است که با توجه به فرمایش رهبر باید توسط تمام قوای حاکم در کشور، مانع زدایی شوند، اول از همه نیز تولید کنندگان باید همت کنند و کیفیت کالای ایرانی را افزایش دهند و برای رفع سوظن‌های مذکور، تلاش کنند تا در عمل کیفیت کالا را ارتقا پیدا کند نه صرفا در شعار.
 
اکبرپور افزود: اولین مانع در این زمینه؛ ضعف در کیفیت تولیدات داخلی است که باید صنعتگران و تولید کنندگان آن را برطرف کنند.

وی مانع دوم را اقتصاد همه جانبه بخش‌های دولتی دانست که متاسفانه اگر بنا باشد در همه عرصه‌های اقتصادی، دولت حاکمیت داشته باشد، به زودی با مشکلات جدی تری رو به رو خواهیم شد!تصریح کرد: به همین جهت تا جایی که امکان دارد اقتصاد ما باید مردمی شود و دولت به واگذاری اقتصاد به بخش‌های خصوصی اقدام کند تا فعالیت‌های اقتصادی به همه اقشار جامعه برسد. در آن صورت بخش عمده‌ای از مشکلات مردم جامعه و مشکلات اقتصادی، حل خواهد شد.

این مسئول  واردات بی رویه کالا  را از دیگر مشکلات رونق اقتصادی برشمرد و خاطر نشان کرد: متاسفانه جامعه‌ای که خودش می‌تواند روی پایش بایستد و به اقتصاد بخش هایش اتکا کند با واردات بی رویه کالا به سمت نزول قدرت‌های اقتصادی سوق پیدا می‌کند. در حالیکه همان کالا و حتی بهتر از آن کالا می‌تواند در این کشور، تولید شود! ولی آن وارد کننده متاسفانه ضربه سهمگینی به خاطر واردات بی قید و بند، بر تولیدات داخل می‌زند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان با اشاره به این مطلب که از نهاد‌های دولتی انتظار داریم پای کار بیایند و با کمک سایر سازمان‌ها نسبت به امر واردات دقت کنند و جامه همت بپوشند و آن را کنترل کنند، اظهار داشت: قاچاق کالا از دیگر موانع اقتصاد است و گاهی اتفاق میفتد که قاچاقچی حرفه‌ای درون زنجیره‌ای حساب شده مافیایی وارد می‌شود و ضربه مهلکی به اقتصاد می‌زند که باید جلوی آن هم گرفته شود، زیرا فساد نیز مانع تأثیر گذاری بر سر راه تولید داخلی و اقتصاد است.

وی با توجه به مسئله رقابت میان کاربران اقتصادی کشور افزود: برخی انحصارات در عرصه اقتصاد وجود دارند که برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در میان فعالان آن باید شکسته شوند. در همین راستا تا رقابتی صحیح ایجاد نشود، کیفیت کالا بالا نمی‌رود. مثلا در بازار خودرو؛ موضوع رقابت را نداریم. چون منحصر شده به یک یا شرکت خاص که باید شکسته شوند. همچنین یکی دیگر از موانع مقابله با انحصارگرایی که باعث می‌شود این قبیل انحصارات گسترده‌تر شوند، شوک‌های بازار عرضی است که پایه‌های اقتصاد را متزلزل می‌کنند و باید هرچه سریع‌تر، مدیریت شود.

حجت السلام اکبر پور در ادامه ضمن بازگو کردن نگاه غرب گرایانه برخی مسؤلین اجرایی بیان داشت: در جامعه ایی که بخشی از مسؤلین اجرایی آن بدون توجه به نگاه مثمر ثمر به کالا‌های با کیفیت درون مرزی، تمرکز خود را بر روی تولیدات خارجی معطوف کرده اند؛ چند گام برای حمایت و پشتیبانی از تولیدات ایرانی باقی می‌ماند که مهم‌ترین آن استفاده کردن و بهره مندی از ظرفیت‌های داخل است.

این مسئول ادامه داد:  بر کسی پوشیده نیست که ما ظرفیت‌های بالقوه و بلفعل نابی را در کشور و سراسر منطقه داریم، ما با ۱۵ کشور جهان همسایه ایم. بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان همسایگان ما هستند که همین موضوع می‌تواند از بازار ایرانی بهترین بازار را بسازیم؛ ولی از ظرفیت همسایه‌ها نتوانسته ایم استفاده کنیم، چون نگاه متولیان نگاه دیگری بوده است؛ در اوج توانمندی منابع، از همسایه‌ها غافل شده ایم و بازار‌های همسایه نیز به همان ترتیب از دست ما رفته است؛ و این نهایت بی تدبیری است که نتوانسته ایم از ظرفیت استفاده کنیم!
 
وی با اشاره به این نکته که تا به امروز اکثر فعالان اقتصادی به تحریم‌ها به چشم تهدید نگاه کرده اند،بیان کرد: درصورتی که تهدید می‌تواند یک فرصت باشد! بهترین مثال در این مثال؛ وجود صنعت‌های دفاعی در مملکت است که باعث می‌شود ما در دنیا حتی در ایام تحریم‌ها هم حرفی برای گفتن داشته باشیم! زیرا ما در دنیا با این باور که در تحریم هستیم؛ از این تحریم‌ها فرصت ساخته ایم دست به زانو گرفتیم و بلند شدیم.

وی گفت: به همین ترتیب اگر از بخش‌های دفاعی استفاده شود؛ نیرو‌های مسلح، توان‌های فراوانی دارند تا در پیشبرد اقتصاد سازندگی ملت و رفع موانع و پشتیبانی‌های تولید، نقش آفرینی کنند. درست مثل سال‌های قبل که علی رغم تحریم بنزین با تلاش و همت سپاه پاسداران برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، از کشوری که وارد کننده بنزین بود تبدیل به کشور صادر کننده ایی شدیم که با دست آورد‌های ستاره خلیج فارس، روزانه چهل میلیون لیتر، بهترین بنزین جهان را تولید می‌کند! پس این مسئله مهم را نباید از خاطر برد که سازمان‌ها و مراکز دفاعی هر کشوری در واقع ظرفیت‌های آن کشور هستند دقیقا همانند ستاره سازان سپاه که ثابت کردند در این چهل و یک سال پشتیبانان خوبی هم بوده اند. به ویژه در حیطه دفاع مقدس نشان دادند که هرجا کشور نیاز داشته، در میدان حضور پیداکرده اند و پشتیبانی‌های لازم را به خوبی به مرحله انجام رسانیده اند.

علی اکبر پور در پایان گفت: نگاه متولیان امر باید از غرب به شرق متمرکز شود ما باید به بازار کشور‌های تحریم شده آمریکا ورود داشته باشیم بازار‌هایی مثل: سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا لیبی، چین، روسیه و...،اما امروزه گاهی با بی تدبیری برخی مسؤلین، ما به کمتر از یک درصد این بازار‌ها دسترسی داریم! پس اگر رهبر فقید انقلاب، شعار سال را " تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" انتخاب کرده اند، قطعا انتظار داشته اند که مردم به طریقی که مفید باشد در این موضوع مهم نقش آفرینی کنند تا انشا الله این نقطه ضعفی که در پرونده و کارنامه امروز کشور ما وجود دارد و مردم از این موضوع اقتصاد در رنج هستند؛ به شکوفایی اقتصاد بیانجامد و این درد و رنج از سفره مردم برچیده شود.
ارسال نظرات