همدان-امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری تقویت کننده منافع و مصالح جامعه اسلامی است، گفت: برای فعالیت در عرصه مشارکت حداکثری باید نسبت به دعوت دیگران نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.
کد خبر: ۹۳۳۷۶۰۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

مشارکت حداکثری تقویت کننده منافع و مصالح جامعه اسلامی استبه گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله حبیب الله شعبانی امروز در جمع  پاسداران سپاه انصارالحسین(ع) همدان، با بیان اینکه آیات فراوانی در قرآن دعوت به تفقه می‌کند، اظهار داشت: تفقه در دین به معنای شناخت واقعی دین است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد دین‌دار یهودی و نصرانی به لحاظ انتساب به پیامبرشان دچار توهم می‌شدند که به جهنم نمی‌روند، گفت: بنابر آیات قران این تنها صرفا آرزوی خیالی این افراد است، چرا که بین انسان‌ها و پروردگار هیچ قرابتی به جز اطاعت محض وجود ندارد و هیچ کس در عالم بدون اطاعت خداوند، نجات پیدا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه بین ما و خداوند طاعت و عبادت مطرح است، عنوان کرد: صرف تعظیم برخی از شعائر الزامی بر نجات پیدا کردن انسان نیست.

وی با اشاره به آیات و روایات به تشریح قواعد دینداری پرداخت و گفت: اولین قاعده دین‌داری یقین و اخلاص در یقین و باور قلبی به آموزه‌های دینی است.

شعبانی افزود: در روایتی نقل شده است که گاهی انسان در مسیر حق قرار دارد، اما از ته دل نسبت به آن حق شک دارد بنابراین شخص بهره‌ای از این دفاع و حضور در مسیر حق را نمی‌برد.

وی با بیان اینکه یقین در مقابل شک قرار دارد، عنوان کرد: همه ما باید سعی کنیم همانند حضرت علی (ع) به چنان یقینی برسیم که فرمود، اگر همه پرده‌ها هم کنار برود اعتقادات من زیاد و کم نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه امیرالمومنین(ع) در مسیر جنگ و در میدان، زمانی که بسیاری از افراد دست‌ها و شمشیرهایشان لرزید، به صورت استوار ایستاد، گفت: غیر از انسان که در عبدالله بودن خود دارای اختیار است و می‌تواند عبد خدا باشد یا عبد شیطان، تمام نظام هستی عبدالله هستند.

وی با اشاره به اینکه مکانیزم هستی بر محور عبودیت و حرکت به سمت خدا قرار داده شده است، اظهار داشت: انسان حرکت قهری به سمت خدا دارد، اما در جنبه اختیار این اجازه به او داده شده و حق تکوینی دارد که از این کار تخلف کند.

شعبانی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام علی(ع) کم‌ترین چیزی که خداوند در عالم توزیع کرده یقین است، مطرح کرد: انسان باید برای رسیدن به این باورها تلاش کند و آن را تقویت کند و ماه رمضان فرصتی بی‌نظیر برای تحقق این مسئله است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری در طول عمر خود در عرصه تحقق این باورها و یقین‌ها در جامعه حرکت کرد و تلاش بسیاری داشت.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه بنا به روایتی از امام صادق(ع) علامات یقین این است که انسان به این باور برسد که هیچ قدرتی جز خدا وجود ندارد، گفت: این که ابرقدرت خداست، نیاز به باور عمیق و قلبی دارد و صرفا نه در حرف که در مقام عمل و در عرصه سیاست و مدیریت اجتماعی فرد باید به این باور برسد که «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم».

وی با بیان اینکه در نگاه کسی به پروردگار یقین دارد هیچ مبدا قدرت و ابر قدرتی جز پروردگار وجود ندارد گفت: همانند اوایل انقلاب که حضرت امام(ره) خطاب به عده‌ای فرمودند شما از آمریکا می‌ترسید، امروز نیز برخی از مسئولان از آمریکا می‌ترسند، البته این ترس را در مقام عمل نشان می‌دهند و به زبان نمی‌آورند.

شعبانی با تاکید بر اینکه اگر یک موضع، در هر عرصه‌ای، موضع درستی است، باید بر آن استقامت داشته باشیم، گفت: به همین دلیل بود که حضرت علی(ع) در جنگ صفین اجازه نداد ابوموسی اشعری به مذاکره برود، چرا که می‌دانست او فرد ترسویی است و نمی‌توان به او اطمینان کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علامت‌های انسان اهل یقین، این است که اهل باج دادن به دشمن نیست، مطرح کرد: امروز لازم است که عملکرد بعضی از مسئولان را نسبت به عملکرد امیرالمومنین(ع) بسنجیم و آن را تحلیل کنیم.

امام جمعه همدان در ادامه با بیان اینکه گاهی از اوقات استقامت بر امر خداوند اقامه نماز است، ابراز کرد: گاهی خیلی از کسانی که دچار خطاهای فاحش راهبردی در عرصه دیپلماسی و اجتماعی می‌شوند، استقامت بر امر خدا به معنای نماز هم دارند، در حالی که استقامت بر امر خدا دارای معنای وسیع‌تری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از قواعد و پایه‌های دین‌داری را خیر خواه بودن نسبت به جامعه اسلامی برشمرد و گفت: خیر خواه بودن برای جامعه اسلامی، تنها کمک‌های مومنانه نیست که البته اجرای این رزمایش و حل مشکلات همسایه‌ها و گره گشایی از جامعه نیز جز پایه‌های استوار دین‌داری است، اما یکی از مصادیق خیر خواهی در شرایط فعلی کشور و جامعه ما، مشارکت در انتخابات است.

شعبانی با تاکید بر اینکه این حرف سیاسی نیست و مشارکت حداکثری تقویت کننده منافع و مصالح جامعه اسلامی است، مطرح کرد: فعالیت در عرصه مشارکت حداکثری به این معنی که به تنهایی در انتخابات حضور داشته باشیم نیست، بلکه باید نسبت به دعوت دیگران نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، اظهار داشت: شهید سلیمانی مرد میدانی بود که هیچگاه در هدفش دچار تردید و شک نشد و با مقاومت و استقامت و با حضور در میدان زمینه را برای دیپلماسی فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: با این که مردان میدان و مدافعان حرم، میدان را به نحوی طراحی کردند که تقویت کننده دستگاه دیپلماسی باشد، اما خط مقدم دیپلماسی، با خطاهای سیاسی و راهبردی نتوانستند از این فرصت استفاده کند.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نظریه فرمین از سیاستمداران آمریکایی، ابراز کرد: بنا بر نظر این فرد، حفظ ابرقدرتی آمریکا وابسته به کنترل خاورمیانه است بنابراین اگر آمریکا می‌خواهد ابر قدرت بماند باید خاورمیانه را کنترل کند و اینجا است که مشخص می‌شود به چه دلیل دشمن از جبهه مقاومت می‌ترسد، چرا که مردان میدان تهدیدی برای ابرقدرتی آمریکا هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات