خبرهای داغ:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان در گفتگو با بسیج عنوان کرد

لزوم احیای روحیه انفاق و نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه

همدان-مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان بر لزوم احیای روحیه انفاق و  نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه تأکید و رسیدگی به امور ایتام را یکی از ویژگی‌های حکومت اسلامی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۳۳۷۶۲۲
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

لزوم احیای روحیه انفاق و نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعهحجت الاسلام حسین علیی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با تبریک سالروز ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) به اهمیت اکرام  و ایتام در اسلام پرداخت و اظهار کرد: اکرام یتیمان و مستضعفان در آیات مختلفی از قران کریم با دقت خاصی بیان شده و به وفور مورد تاکید اسلام است به طوری که رسیدگی به امور ایتام از مسلمات دین ما و از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در روایات اسلامی بر ارزش و اهمیت «اکرام و ایتام» سفارش و تاکید شده است، گفت: در روایات متعددی نسبت به یتیمان و كودكان بى‌سرپرست و اکرام و ایتام آنها پرداخته شده و ضرورت اکرام به حدّی است که  پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌فرماید که وقتی یتیمی گریه می‌کند، عرش خدا به لرزه می­افتد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان اکرام و ایتام را یكی از جلوه‌های انسانی در جامعه اسلامی دانست و بیان کرد: اهمیت اکرام و ایتام در جامعه باعث شده تا سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)  به عنوان روز اکرام نامگذاری شود تا افراد با تأسی از کریمه اهل بیت (ع) که الگویی از کرامت و بخشندگی است از یتیمان و نیازمندان حمایت کنند.

وی با  بیان اینکه رسیدگی به ایتام از فضیلت والایی برخوردار است، اکرام و ایتام  را یكی از وظایف مسلمانان دانست وعنوان کرد: خداوند متعال یتیم‌نوازی و رسیدگی به امور یتیمان را یکی از کارهای نیک و شایسته می‌داند و پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت یتیم‌نوازی می‌فرماید «هر مرد و زن با ایمانی که از روی مهربانی دست خود را روی سر یتیمی بکشد خدای متعال به عدد هر مویی که دست خود را روی آن می‌گذارد یک ثواب برای او می‌نویسد».

علیی تصریح کرد: در سنت همه امامان و اهل بیت(ع) ما این بوده که شبانه به ایتام رسیدگی و مشکلات آنها به خصوص مشکل مسکن و معیشت را رفع می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه افراد جامعه در مراقبت از یتیمان و رسیدگی به امور آنان وظیفه دارند، به اهمیت این موضوع اشاره و بیان کرد: موضوع دفاع از یتیم و مظلوم و حمایت و پشتیبانی از آنها یکی از مسلمات و محکمات دین است و خداوند متعال در آیات قرآن کریم رعایت و رسیدگی به امور یتیمان را یکی از وظایف مسلمانان دانسته و کوتاهی در این امر را به شدت نکوهش کرده است به طوری که کسی که یتیمی را سرپرستی کند خداوند بهشت را ارزانی او قرار می‌دهد و اگر کسی به مال یتیم خیانت کند مستحق عذاب خواهد شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) اضافه کرد: اهمیت رسیدگی به امور یتیمان به قدری است که بنابر روایات چنانچه یتیمی گریه کند در عرش ملائکه خداوند نیز گریه می‌کنند و برای افرادی که حقوق یتیمان را پایمال می‌کنند مجازات و کیفرهایی در نظر گرفته شده و طبق روایات خوردن مال یتیم خوردن آتش است که درون آدمی را می‌سوزاند.

وی با اشاره به اهمیت اکرام و ایتام بر ضرورت ترویج اکرام به نیازمندان و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه تاکید و بیان کرد: افراد جامعه باید نسبت به اکرام وایتام نیازمندان در جامعه تشویق و تحریک شوند و افرادی که تمکن مالی دارند نباید از این امر غافل شوند.

علی با تاکید بر لزوم احیای روحیه انفاق در جامعه، رسیدگی به امور ایتام را یکی از ویژگی‌های حکومت اسلامی  دانست و یادآور شد: حمایت و دستگیری از یتیمان یک ارزش و معیار برای تمام انسان‌های مومن و نیكوكار به شمار می‌رود که باید این سنت الهی را در جامعه احیا کنیم و در رفع مشکلات آنها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از شئون حاکمیت رسیدگی به امور ایتام است، تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما این مهم مورد توجه قرار گرفته و برای حمایت از ایتام و نیازمندان نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و موسسات خیریه تشکل شده است اما ورود حاکمیت لازم است ولی به تنهایی کافی نیست و باید بدنه اجتماع اهتمام به این امر داشته و از یتیمان و نیازمندان حمایت و پشتیبانی کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع)  با اشاره به اینکه عدم تکریم یتیمان و نیازمندان موجب فقر می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم باید به این دقت نظر داشته باشند که وقتی خداوند روزی یکی را می‌دهد در این روزی او برای محرومین حقی است که باید پرداخته شود.

وی یادآور شد: یتیمان پشتوانه‌ای ندارند و از اقشار مستضعف جامعه هستند و در جامعه به خصوص جامعه اسلامی سنت خدا بر این است که هیچ حقی از آنها ضایع نشود وحقوق ایتام بر مردم این است که باید قسمتی از مال خودشان را برای آنها هزینه کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار