خبرهای داغ:
به فرموده‌ رهبر انقلاب، انتخابات شبِ قدر نظام است که مقدرات سال‌های زیادی از کشور را رقم می‌زند. در این راستا زنان از جهات مختلف می‌توانند در زمینه بصیرت افزایی جامعه و هدایت به سمت انتخاب اصلح نقش‌آفرین باشند.
کد خبر: ۹۳۳۸۴۴۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، زنان در هر جامعه، به عنوان یکی از عناصر فعال آن جامعه در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور دارند؛ جامعه ایرانی نیز از این عنصر فعال و تصمیم‌ساز بی بهره نیست، اما شاید بتوان گفت اوج حضور موثر بانوان در طی دوره‌های مختلف، در این ۴۳سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمود پیدا کرده است.

 ایرانِ بعد از انقلاب در بحث بانوان و ایجاد بدنه فعال اجتماعی از زنان، بسیار متفاوت‌تر از ایرانِ قبل از انقلاب است؛ این تفاوت را در جامعه دانش‌آموختگان دانشگاهی، آمار نخبگان علمی، جایگاه بانوان در امور مختلف حکومتی، حضور و موفقیت‌های بانوان در مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی، می توان به عینه دید.

 جامعه ای که در آن روزی به بانوان بیشتر از یک نگاه جنسیتی و ابزاری بها داده نمی‌شد، اکنون به مدد انقلاب اسلامی و ایجاد خودباوری در زنان، از آن تفکر غلط خود فاصله گرفته و در حال تبدیل گفتمان الگوی سوم زن به یک جریان جهانی است؛ گفتمانی که در آن الگوی سوم زن، نه یک زن شرقی و یا غربی، بلکه یک بانوی مسلمان معرفی می‌شود که در بستر جامعه اسلامی درصدد شکوفایی استعدادها و موهبت‌های خداوندی است.

 بنابراین می‌توان گفت شاید از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در کنار ده‌ها دستاورد ارزشمند دیگر آن، مسئله ایجاد خودباوری و اعتماد به ظرفیت‌های بانوان بود، که با رسیدن به این مهم نقش بانوان بیش از پیش در پیشبرد اهداف کشور اسلامی نمود پیدا کرد، یکی از نمونه‌های این نقش آفرینی را می‌توان در حضور به موقع و موثر بانوان در هشت سال جنگ تحمیلی دانست که در تمام این هشت سال زنان دوشادوش مردان برای آزادی کشور جنگیدند و موفق عمل کردند.

 اهمیت حضور زنان در عرصه‌های مختلف و بزنگاه های انقلاب اسلامی باعث شد تا به سراغ فعالین امور زنان در حوزه‌های مختلف برویم.

 بانوان در تمام عرصه‌های کشور نقش آفرین بودند

 معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی در  حوزه های بانوان را می توان با نگاه های متفاوتی دید.

 سید محمدکاظم منظور الاجداد افزود: با هر شاخصی اگر نگاه کنیم به این ماجرا،در این۴۳سالی که از انقلاب اسلامی گذشته ما پیشرفت های ویژه ای در حوزه بانوان داشتیم،از آمارهای رایجی که در این حوزه ها استفاده می شود مثل تعداد دانش آموختگان دانشگاهی،وضعیت حضور اجتماعی بانوان،جایگاه اجتماعی بانوان که در هرکدام از این موارد شاهد اتفاقات ویژه ای بوده ایم.

 معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی کشور در ادامه تصریح کرد: گام هایی که در این حوزه برداشته شد گام‌های بزرگی بوده اما به این معنا نیست که ما به انتهای کار رسیده باشیم،ما در حوزه زنان نیازمند نگاه تمدنی ویژه‌ای هستیم.

 منظورالاجداد عنوان کرد: یکی از مباحث اصلی که در حوزه علوم انسانی اسلامی مورد بحث قرار می گیرد الگوی زن در جامعه اسلامی است، که خود رهبری تاکید کردند ما نه دنبال زن شرقی هستیم و نه دنبال زن غربی، شما بروید سراغ الگوی سوم،این بسیار مسئله جدی هست.

وی اذعان کرد: زنان چه به واسطه حضور در راهپیمایی های دوره انقلاب، چه به جهت پشتیبانی‌هایی که در زمان انقلاب اسلامی و بعد از آن بطور خاص در دفاع مقدس داشتند، همواره نقش آفرین بوده‌اند.

 معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: واقعیت امر این است که ما هرزمان از مردان انقلاب اسلامی صحبت می کنیم حتما یک سهمی را باید به خانواده و همسران و مادران این افراد قائل شد و اگر این همراهی ها نباشد، همان مردی که در عرصه های مختلف جامعه مسئولیتی دارد قدم های خودش را استوار نمی بیند.

 منظورالاجداد بیان کرد: رسالت زنان در انقلاب اسلامی و آرمان های آن دقیقا همان وظایفی است که ما به دور از نگاه جنسیتی از یک فرد مومن انقلابی انتظار داریم بدین معنا که اهداف را بشناسد،ولی جامعه را در راستای این اهداف کمک کند،کمک به تبیین و اجرا و فراهم شدن ابزار آرمان های انقلاب داشته باشد و غیر از این موارد نقش تربیتی که بانوان ما دارند که ایجاب میکند تربیت صحیحی داشته باشند.

 وی گفت: همین الان مشاغلی که برای بانوان جامعه نیاز داریم،ما نیازمند معلم خانم و پزشک خانم هستیم طبیعتا همه این مشاغل حضور بانوان را می طلبد، لذا مسئله حضور اجتماعی و فعال بانوان در جامعه یک مسئله رو به جلو و مثبتی است، همه این ها نشانگر این است که زنان ما برای خودشان یک مسئولیتی را درک کردند که بازنمایی این هویت مسئله پیچیده ای دارد اما واقعیت این است که جایگاهی که انقلاب اسلامی به زنان ما داده جایگاهی است که زمینه حضور فعال اجتماعی آنان را ایجاد کرده است.

 منظورالاجداد عنوان کرد: یک قسمتی از مباحثی که ما در مجموعه بسیج دانشجویی کار می کنیم بازنمایی شخصیت الگوی سوم زنان هست،یعنی ما نیازمند بازتعریف این اتفاقات هستیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند تربیت جنسی نیستیم بلکه نیازمند تربیت جنسیتی هستیم،تربیتی که وقتی یک خانم در آن فضا رشد می کند،در حالی که معارف انقلاب اسلامی در جان این شخص می نشیند،لطافت‌های زنانگی،نقش مادری و همسری و خصوصیاتی که مقتضیات یک بانو هست را دارا هست، ما برخی اوقات در فعالیت‌های اجتماعی‌مان، ویژگی‌های خانم بودن را از بانوی ایرانی می‌گیریم و آن را تبدیل به یک مرد می‌کنیم، این اتفاق نباید بیفتد.

معاون تعیلم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی کشور در پایان صحبت هایش اشاره کرد: همین حضور مدافعان حرم چند دهه بعد از دفاع مقدس، نشان دهنده نقش محوری بانوان در تربیت صحیح فرزندان هست، به تعبیری از دامن زن مرد به معراج رود،لذا باید توجه ویژه‌ای به نیازهای زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی شود.

 زن، محور خانواده برای رشد و تعالی انسانِ در ترازِ انقلاب است

 یک فعال رسانه ای و خبرنگار و سردبیر گفت: عقلانیت و قانون اساسی جمهوری اسلامی که برگرفته از شرع مقدس است به ما می‌گوید که پیروزی انقلاب باید به ایجاد بنیادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر طبق اسلامِ ناب منتج شود؛ در این راستا نیروهای انسانی که تا قبل از انقلاب یا درخدمت طاغوت بودند و یا به واسطه‌ی حکومت طاغوت، امکان ظهور و بروز استعدادها و توانمندی‌هایشان وجود نداشته، با پیروزی انقلاب، این فرصت و امکان برایشان فراهم شد.

 رفعت کاظمی ادامه داد: زن، بخش مهمی از این نیروی انسانی بود که توانست هویت، حقوق انسانی و نقش اصلی خود را در یک جامعه‌ی اسلامی به دست بیاورد و این مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در بخش بانوان است.

 این خبرنگار افزود: طبیعتا وقتی این بازیابی هویتی و حقوقی به برکت پیروزی انقلاب برای جامعه‌ی زنان فراهم شد آنان هم توانستند ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ی خود را به حرکت واداشته و به مرحله‌ی بالفعل برسانند.

 کاظمی در ادامه اذعان کرد: امروز این ظرفیت بالفعل را در عرصه‌های مختلفی ازجمله؛ علم، فرهنگ، فعالیت‌های مختلف اجتماعی، خانواده و آموزش  شاهد هستیم.

 وی درباره اهمیتِ حضور زنان در پیش‌بُرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: در اینجا به بنیانی‌ترین مصداق آن اشاره می‌کنم؛ اهداف خُرد و کلان انقلاب اسلامی که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده، باید توسط نیروی انسانی‌ای که در مکتب اسلامِ ناب پرورش یافته است به مرحله‌ی عمل درآید و نمی‌توان عملیاتی نمودن آن اهداف را به انسانی که خارج از این مکتب رشد کرده، سپرد.

 ابن خبرنگار و فعال رسانه ای در ادامه افزود: پس در این راستا نقش زنان کاملا روشن و ضروری است. زن، محور خانواده برای رشد و تعالی انسانِ در ترازِ انقلاب است؛ دقیق‌تر اینکه بدون حضور زنان انقلابی (انقلابی به معنای ناب)، هیچ نیروی انسانی‌ای که بتواند عملی نمودن اهداف انقلاب را پبگیری کند، نخواهیم داشت و این مصداق، پایه و بنیانِ پیشبرد اهداف انقلاب در همه‌ی عرصه‌هاست.

 کاظمی در مورد موانع حضور موثر بانوان در عرصه های مختلف تاکید کرد: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موانع، عدم توزیعِ عادلانه‌ی امکان‌ها، فرصت‌ها، منابع و ثروت‌هاست و وقتی این‌ها عادلانه توزیع نشده باشند طبیعتا بخشی از جامعه‌ی زنان نمی‌توانند فرصتی برای بروز و ظهور استعدادهای خود به دست آورند و نهایتا کمک چندانی به اعتلای نظام اسلامی هم نخواهند داشت.

 وی خاطرنشان کرد: گاهی موانع به برخی از قوانین برمی‌گردد؛ مثلا در قانون اساسی آمده است که رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد، تعریفِ رجل سیاسی در قانون بعد از چند دهه هنوز برای حضور آقایان در آن عرصه دارای ابهاماتی است، حال برای زنان که دیگر جای خود دارد.

 این خبرنگار در ادامه اظهار کرد: یعنی در هیچ کجای قانون نیامده است که زن نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود، ولی از آن طرف هم تعریفِ درستی از رجل سیاسی برای حضور بانوان وجود ندارد، این در حالی است که چه بسا یک زن از جمیعِ جهات، بهتر از برخی آقایان بتواند مسئولیتِ خطیری چون ریاست جمهوری را به انجام برساند.

 کاظمی بیان کرد: گاهی موانع می‌تواند برخی از نگاه‌ها و خرده‌فرهنگ‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای باشد که به زنان اجازه‌ی حضور موثر را نمی‌دهد،گاهی موانع می‌تواند برخی ناامنی‌هایی باشد که در یک مقطع زمانی و یا یک منطقه‌ی جغرافیایی به وجود می‌آید.

 وی تصریح کرد: به فرموده‌ی رهبر انقلاب، انتخابات شبِ قدر نظام است که مقدرات سال‌های زیادی از کشور را رقم می‌زند، در این راستا زنان از جهات مختلف می‌توانند نقش‌آفرین باشند و برای ایجاد این نقش‌آفرینی باید هم زیرساخت قانونی وجود داشته باشد و هم امکان‌های اجتماعی- فرهنگی و سیاسی.

این فعال رسانه ای در ادامه بیان کرد: زن در انتخابات هم می‌تواند به‌عنوان یک نامزد انتخاباتی حضور یابد و هم به‌عنوان یک حامی و هواداری که می‌تواند در معرفی کاندید اصلح به جامعه و بالا بردن بصیرت جامعه به ایفای نقشِ جدی و اثرگذار بپردازد، پس اهمیت ایجاد این فضا آنچنان واضح و مبرهن است که دلیلی بر نفی آن نمی‌توان آورد.

 لزوم توجه بیشتر به توانایی‌های بانوان

 پونه پورقنبر نماینده سابق آذربایجان غربی در سازمان ملی جوانان نیز گفت: بانوان در جامعه امروزی ما نقش های مهمی را ایفا می کنند و چه در بحث های اجتماعی و چه مدیریتی بسیار موفق عمل کرده اند،منتهی جای کار بیشتری دارد،این میزان از فعالیت و تاثیرگذاری بانوان در جامعه در عین خوب بودن کافی نیست،بنابراین نیاز هست بیشتر از این به توانایی های بانوان اعتماد شود و از پتانسیل آنان استفاده شود.

 وی تاکید کرد: من فکر می کنم در کنار انتظاری که از دستگاه های اجرایی برای بازشدنِ مسیر، جهت حضور فعال تر بانوان در صحنه های مختلف وجود دارد، یک طرف ماجرا نیز احتیاج به فرهنگ سازی دارد،سازمان های مردم نهاد و نهادهای فرهنگی می توانند در این زمینه نقش خوبی ایفا کنند.

 نماینده سابق آذربایجان غربی در سازمان ملی جوانان در رابطه با تغییر نگاه جنسیتی نسبت به بانوان در طول این۴۳بعد از انقلاب گفت: مسلما تحول زیادی در تغییر این نگاه جنسیتی اتفاق افتاده،اما باز هم جای کار و بررسی بیشتری دارد،ما بانوان فعالی داریم که به هیچ عنوان دیده نمی شوند،یا به دلیل محدودیت هایی که در خانواده هایشان وجود دارد، یا به دلیل محدودیت هایی که جامعه برایشان تحمیل می کند و یا به دلیل عدم اعتماد به نفس و عدم حمایت از طرف دستگاه های متولی.

 پورقنبر افزود: باید این بانوان در سطح جامعه شناسایی و به مردم شناسانده شوند تا این تفکر نهادینه شود که زنان فارغ از بحث جنسیتی در خیلی از مشاغل و فعالیت ها حتی به مراتب موفق تر از آقایان نیز می توانند عمل کنند.

 وی در توصیه ای به دستگاه های متولی امور بانوان تصریح کرد: توصیه بنده این است که یک مقدار دیدشان را در حوزه بانوان وسعت دهند،صرفا روی افراد محدودی خلاصه نشوند و فقط قشر خاصی را در نظر نگیرند؛ بیشتر بجای کارهای روتین،کار تاثیرگذار عملی در حوزه زنان و برطرف کردن مشکلات آنان انجام دهند.

نماینده سابق آذربایجان غربی در سازمان ملی جوانان بیام کرد: ما الان خیلی از دستگاه ها را داریم که برای افراد و قشرهای مختلف خدمات می دهند، ما حداقل انتظاری که داریم از دستگاه های مرتبط با امور بانوان این هست که حداقل حامی بانوان باشند،نه اینکه درگیر یک سری جلسه بدون حتی یک خروجی مثبت باشند.

 پورقنبر اظهار کرد: تعداد معدودی از سازمان های مردم نهاد در حوزه کار آفرینی فعالیت می کنند،اما فعالیت های خوبی در این حوزه صورت گرفته است بخصوص در حوزه کارهای دستی و صنایع تزیینی؛ دلیل حضور ما در بخش صنایع تزیینی این است که کارهای مربوط به صنایع دستی هزینه های کمتری داشته و حمایت آنچنانی لازم ندارند،بنابراین بسیاری از بانوان میتوانند در این حوزه ها وارد شده و درآمدزایی کنند.

 وی در پایان اذعان کرد: در واقع یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم زمینه سازی و مهارت آفرینی برای حضور اقتصادی بانوان در جامعه است که بنظرم این هم یک نوع از دستاوردهای انقلاب اسلامی است،که مردم عادی عموما از مناطق حاشیه شهر بصورت رایگان مهارتی را می آموزند و از این توانمندی در جهت اشتغال و کسب درآمد استفاده کنند،لذا بایستی تعداد سازمان های مردم نهادی که مرتبط با کارآفرینی و اقتصاد زنان فعالیت می کنند افزایش یابد تا پاسخگوی نیازهای کل کشور باشد.

 حقیقت این است که با وجود کارهای بسیاری که در خصوص توانمندسازی بانوان این سرزمین در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است، اما لزوم کارهای بنیادی در حوزه بانوان و همچنین جلب مشارکت بانوان به خصوص در عرصه های حساس جامعه از جمله عرصه های سیاسی و بالا بردن سواد سیاسی و ایجاد روحیه شور و نشاط در بین این قشر از مواردی است که باید برنامه ریزی و اقدام موثر انجام داد.

 انتهای پیام

ارسال نظرات