زنجان- نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه حذف سربازی اجباری ضربه‌ای را به امنیت کشور وارد نمی‌کند، گفت: باید با پیشرفت تکنولوژی از وابستگی به نیرو‌های انسانی کم و هوشمند‌سازی انجام شود.
کد خبر: ۹۳۳۹۱۶۰
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
حجت‌الاسلام حسن شجاعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به اینکه همواره در قوانین برخی نواقص وجود دارند که نیازمند بازنگری و اصلاح هستند اظهار داشت: اقتصاد کشور ما وابسته به نفت، نظام آموزشی به کنکور و نظام امنیتی وابسته به سربازی اجباری است که این امور باید اصلاح شود چرا که جزو آموزه‌های ما است که نظام امنیتی بدون سربازی اجباری نیز امکان پذیر است.
 
سربازی اجباری یکی از دلایل ازدواج دیر هنگام است

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار نفر سرباز وارد عرصه خدمت می‌شوند، گفت: از حدود ۲۶ سال گذشته تا کنون ۳ میلیون نفر غایب از خدمت سربازی شکل گرفته و سالانه نیز نیمی از مشمولان در این امر شرکت نمی‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بر اساس نظر کارشناسان و رصدی که از فضای سربازی انجام گرفته این نتیجه حاصل شده تا زمانی که نیروی ارزان یا رایگان در اختیار باشد بخل در استفاده از آن وجود ندارد به طوری که یک کار ساده که از عهده یک نفر بر‌می‌آید به چند نفر واگذار می‌شود که این موضوع چیزی جز هدر رفتن هزینه دولت و عمر سربازان نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر تعداد افرادی که نیرو‌های مسلح در کشور نیازمند است به یک سوم عدد مذکور تقلیل یابد خللی در امنیت کشور ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: با این امر سربازی اجباری به سمت سربازی حرفه‌ای پیش‌می‌رود و باید این نکته نیز ذکر شود که با این اقدام اگرچه ۲۵ هزار میلیارد تومان سالانه هزینه نیاز می‌شود، اما به لحاظ بودجه‌ای هیچ فشاری به کشور وارد نمی‌شود، زیرا این عدد رقم بزرگی نیست که قابلیت تامین نداشته باشد.

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه این اقدام همانند افزایش حقوق سربازان به بالای یک میلیون تومان قابلیت اجرایی دارد، تصریح کرد: در سال جاری میزان اعتبار برای حقوق سربازان معادل ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم قریب به ۴ برابر افزایش یافت و به ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه جدا از مباحث مذکور سربازی اجباری آسیب‌های فراوان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد، یاد‌آور شد: طبق آمار ارائه شده از مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی این موضوع تاخیر در امر ازدواج و درگیر شدن با پیامد‌های سو آن است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه برخی مشمولان برای عدم حضور در سربازی اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند که گا‌ها حتی نتیجه آن نیز حاصل نمی‌شود گفت: امر تحصیل نیز خود هزینه دیگری را به نظام تحمیل می‌کند هرچند که این امور آنچنان خودنمایی نمی‌کند از سویی دیگر تاخیر در سن اشتغال نیز از دیگر عواقب سربازی اجباری است که جوانان را با خود درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اخیرا جلسه‌ای با حضور نایب رئیس مجلس، برخی نمایندگان و معاون نیروی انسانی ستاد نیرو‌های مسلح تشکیل شده و تاکید بر این بوده که حذف یا اصلاح سربازی اجباری هیچ ضربه‌ای را به امنیت کشور و نیرو‌های مسلح نخواهد داشت، عنوان کرد: باید با پیشرفت تکنولوژی از وابستگی به نیرو‌های انسانی کاسته شود و هوشمند‌سازی انجام گیرد. اما نباید ناگفته بماند سپری کردن دوره کوتاه آموزشی واجب است تا در زمان نیاز از آن استفاده شود، اما بیش‌تر از آن اسراف در عمر جوانان و هزینه دولت است و باید سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از نیرو‌های مسلح به شکل طولانی مدت انجام گیرد.
ارسال نظرات