زنجان- استان زنجان با طبیعت بکر و زیبایی‌های بی‌نظیری که در بحث کشاورزی دارد می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشاورزی مطرح شده و رونق بخش اقتصاد روستا نشینان استان باشد.
کد خبر: ۹۳۴۰۹۴۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، اهمیت گردشگری برای دستیابی به اقتصاد پایدار به یکی از موضوعات اساسی در حوزه اقتصادی تبدیل شده است و گردشگری روستایی و کشاورزی می‌تواند یکی از شاهراه‌های دسترسی به این هدف باشد و علاوه بر رونق بخشیدن به اقتصاد کشور کمک کننده به قشر روستانشین و کشاورز نیز باشد. چرا که کشور ایران به لحاظ بهره‌مندی از اقلیم‌های متنوع چشم‌انداز‌های زیبا و خاصی دارد که هر یک در نوع بی‌مانند است.
 
گردشگری کشاورزی در زنجان راه‌اندازی می‌شود

با این حال استان زنجان نیز با داشتن اقلیم‌های متفاوت در شهرستان‌ها، دارای جاذبه‌های کشاورزی و روستایی بی‌نظیری است که اگر این زیبایی‌های طبیعی به نمایش گذاشته و به گردشگران معرفی شود می‌تواند در رونق بخشیدن این رشته از گردشگری در استان بسیار موثر باشد. چراکه شهرستان طارم به عنوان نگین سبز استان و هندوستان ایران مطرح است و از تنوع محصولاتی بسیاری از جمله زیتون، انجیر، انار، گیلاس، فندق و محصولات زراعی همچون برنج، کرفس، نخود فرنگی و بسیاری از محصولات دیگر برخوردار است که هر یک در زمان گلدهی چشم‌انداز‌های زیبایی را خلق می‌کنند و هر گردشگری را برای دیدن این مناظر به سمت خود جذب می‌کنند.

از سویی دیگر مزارع پرورش ماهی، باغات گسترده زردآلو و سیب در ماهنشان، باغات گردو و انگور در خدابنده و ابهر و دشت‌های سراسر کشت شده و سبز سلطانیه خود زیبایی‌های خاصی را به طبیعت این مناطق می‌بخشد که البته جدا از عدم تبلیغاتی که در راستای گردشگری کشاورزی در این مناطق انجام شده، اما طبیعت بکر همه ساله عده بسیاری از طبیعت دوستان را به سمت خود کشیده تا از جلوه‌های سراسر شگفتی لذت ببرند.

اما اگر گردشگران در زمان برداشت محصول کشاورزان را نیز همراهی کنند لذت دیدن این مناظر بیش از هر زمان دیگری خواهد بود و علاوه بر آن خرید محصولات و اقامت در مزارع خود دلیلی برای رشد اقتصاد کشاورزان در کنار سود حاصل شده از محصولات نیز خواهد بود.

اما یکی از نگرانی‌هایی که مسئولان در زمینه گردشگری کشاورزی دارند تغییرات کاربری بعد از اخذ مجوز است که در این راستا مهدی بهاروند مسئول بخش گردشگری روستایی و کشاورزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه مشکلات اصلی ما مشکلات ساختاری و قانونی است که برای رفع آن لازم بود مشارکت تنگاتنگی با جهاد کشاورزی داشته باشیم اعلام کرده بود: "دغدغه‌ای که هم ما در معاونت گردشگری و هم دوستان ما در جهاد کشاورزی دارند این است که اراضی کشاورزی را از دست ندهیم و این کار بر حوزه کشاورزی تاثیر منفی نگذارد، باید این اراضی حفظ شوند و کنار آن‌ها شاهد توسعه کار گردشگری باشیم نه اینکه این اراضی دچار آسیب شوند و این امر در نهایت باعث تغییر کاربری شود. تا این اراضی وجود دارند ما می‌توانیم در حوزه گردشگری کشاورزی جذب داشته باشیم. البته باید این موضوع را هم یادآوری کنیم که وقتی از گردشگری کشاورزی می‌گوییم تنها بحث ما اراضی نیستند و شامل شیلات و دام‌پروری و حوزه‌های متنوع دیگر هم می‌شود. "

وی با بیان اینکه همه می‌دانیم که در شرایطی هستیم که حوزه گردشگری به‌صورت کلی در وضعیت بدی قرار دارد و محدود به یک کشور یا دو کشور نیست، گفته بود: "مقاصد مهم گردشگری دنیا آسیب دیده‌اند. روندی که در حوزه گردشگری پیش گرفته‌ایم حرکت از گردشگری انبوه به‌سمت گردشگری تخصصی است که یکی از مصادیق گردشگری کشاورزی است، جهان هم به‌سمت گردشگری کشاورزی پیش می‌رود و امیدواریم این رویکرد تغییری در وضعیت گردشگری به وجود بیاورد. "

با تمام این‌ها در استان زنجان با اینکه کشاورزانی در سطح روستا‌ها وجود دارند که علاقه‌مند برای گردشگری کشاورزی هستند تا از طریق آن شرایط اقتصادی خود را بهبود ببخشند، اما هنوز مجوز گردشگری کشاورزی در استان صادر نشده است و به نظر می‌رسد حتی این امر وابسته به تصمیمات کشوری نیز می‌باشد.

با این حال سوال این است که در راستای گردشگری کشاورزی و توسعه آن در استان زنجان چه اقدام موثری انجام گرفته است؟ آیا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برنامه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری کشاورزی در استان دارد؟ در چه زمینه‌هایی و در چه نقاطی از استان گردشگری کشاورزی انجام خواهد شد؟

در این خصوص امیر ارجمند، مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی اخیرا موضوعی را تحت عنوان ترم‌های جدید گردشگری آغاز کرده است، اظهار داشت: گردشگری معدنی، پزشکی، کشاورزی، دریایی، زمستانی و سلامت از جمله ترم‌های جدید گردشگری است.

وی افزود: در استان زنجان نیز با جهاد کشاورزی رایزنی‌های لازم انجام شده تا بر اساس ضوابط این سازمان بدون تغییرات در کاربری مجموعه‌های گردشگری کشاورزی در اقصی نقاط استان راه‌اندازی شوند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه نقاط مختلف استان ظرفیت‌های ویژه‌ای به لحاظ کشاورزی دارند، گفت: متقاضیانی برای ایجاد این ترم از گردشگری در استان وجود دارند که در سال جدید از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: گردشگران می‌توانند از ظرفیت پرورش ماهی در ماهنشان، باغات گیلاس و زیتون در طارم، باغات گردو در سهرورد و خدابنده و تاکستان‌های انگور در هیدج، صائین قلعه و خدابنده بازدید نمایند.

ارجمند گفت: به دلیل اقلیم سرد و کوهستانی در استان زنجان جهت بهره‌مندی از زیبایی‌های گردشگری کشاورزی عمدتا این اقدام باید در نیمه اول سال یعنی بهار و تابستان انجام شود.

با این وجود استان زنجان هنوز نتوانسته از ظرفیت گردشگری کشاورزی استفاده‌ای ببرد و زیبایی‌های بی‌نظیرش را به رخ ببیندگان و طبیعت دوستان بکشد، از سویی دیگر روستانشینان در کنار کار اصلی خود که دامپروری و کشاورزی است از طریق گردشگری کشاورزی نیز هنوز نتوانسته‌اند کسب درآمدی داشته باشند و اقتصاد خود را از این راه نیز رونق بدهند. با این وجود می‌توان امیدوار بود که در نیمه اول سال جاری با همراهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان این ترم از گردشگری نیز در استان رونق بگیرد و در گذر زمان شاهد اوج‌گیری آن در استان باشیم.
ارسال نظرات