به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:
"اللهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر و صیر امور فیه من العسر الی الیسر و اقبل معاذیری و حط عنی الذنب و الوزر یارئوفا بعباده الصالحین"
"خدایا در این روز فضیلت شبهای قدر را نصیب من گردان و تمام امور و کارهایم را از سختی به سوی آسانی و آسایش روان گردان و عذرهایم را بپذیر و گناهانم را محو و نابود سازای رئوف و مهربان در حق صالحان"

۱. اللهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر “خدایا در این روز فضیلت شب قدر را نصیبم گردان"
خداوند متعال در قرآن میفرماید:“لیله القدر خیر من الف. شهر” یعنی “شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است” چرا که در شب قدر قرآن نازل گردید “انا انزلناه فی لیله القدر”یعنی “ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم” و در این شب سرنوشت انسانها رقم میخورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل میکنند.
“تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر” یعنی “ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (برای) هر امر و فرمانی در (این شب) نازل میگردند” و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است “.
سلام هی حتی مطلع الفجر”یعنی “این شب تا صبحگاه رحمت و تهیت و سلامت است” که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید نصیب ما گرداند...
دعاهای رمضان
۲. "و صیر اموری فیه من العسر الی الیسر “و در این روز تمام امور کارهایم را از سختی به سوی آسایش روان گردان”
منظور از (من العسر الی الیسر) چه میباشد؟
منظور از “من العسر الی الیسر” “از سختی به سوی آسایش و راحتی” میتواند همان وعده خداوند باشد که دوبار در یک سوره مکرر میفرماید:“ان مع العسر یسرا”یعنی “به درستی که همراه هر سختی آسانی میباشد” یعنی انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار آن آسایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل آن کار به انسان میدهد تا به آن راحتی و آسایش دست یابد، چرا که خداوند نیز برای بندگانش سختی نمیخواهد بلکه آسایش و راحتی را برای آنان میخواهد.
چنانچه در قرآن میفرماید:“یرید الله بکم یسرو لا یریدبکم العسر” یعنی “خداوند برای شما آسانی و آسایش میخواهد و برای شما سختی و مشقت نمیخواهد” چرا که خداوند به انسانها به خاطر ضعیف بودنشان در خلقت تخفیف دهد چنانچه میفرماید:“یریدالله ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا” یعنی “خداوند میخواهد بر شما آسان گیرد”
از امام علی علیه السلام روایت شده است:
«أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنْ فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ عَنْ فَضْلِ الصَّلَاةِ فِیهِ فَقَالَ مَنْ صَلَّی فِی اللَّیْلَةِ سَبْعٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ-أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ مَرَّةً وَ تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ - فَإِنْ لَمْ یَحْفَظْ تَبَارَکَ فَخَمْسٌ وَ عِشْرُونَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ - غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِوَالِدَیْه؛»
از فضایل ماه رمضان فضایل نماز در آن از ایشان سوال شد. ایشان فرمودند: هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند به این صورت؛ سوره حمد و ملک هر کدام یکبار، و اگر سوره تبارک را حفظ نیست و نمیتواند، سوره توحید را ۲۵ مرتبه بخواند، خداوند او و والدینش را میآمرزد.
۳. “اقبل معاذیری و حط عنی اذنب و العذر یا رئوفا بعباده الصالحین” “و عذرهایم را بپذیر و گناهانم را محو و نابود سازای رئوف و مهربان در حق صالحان”.
رابطه پذیرش عذر و بخشش گناهان
همانطور که در قسمت قبل دعا توضیح داده شد خداوند برای انسانها آسایش و راحتی میخواهد و سختی و مشقت نمیخواهد پس باید یقین داشته باشیم که اولا خداوند عذرهای ما را میپذیرد، اما باید این نکته را رعایت کرد و آن این است که هنگامی که از روی جهالت و نادانی گناهی را انجام دادیم سریعا به سوی خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنیم “ثم یتوبون من قریب”یعنی “سپس به زودی توبه کنند” که اگر این عمل را انجام دهیم خداوند نیز توبه ما را پذیرفته و گناهان ما را میآمرزد “فاولئک یتوب الله علیهم” یعنی “پس خداوند توبه آنان را میپذیرد” و باید این را بدانیم که هیچ کس جز خداوند نمیتواند گناهان ما را بیامرزد.
“و من یغفر الذنوب الا الله” یعنی “و چه کسی غیر از خداوند گناهان ما را میآمرزد” و ثانیا هنگامی که خداوند عذر بنده خویش را بپذیرد به یقین گناه او را میآمرزد چرا که وقتی بنده به درگاه خداوند تضرع نموده و بگوید “رب انی ظلمت نفسی فاغفرلی” یعنی “خدایا من به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش” خداوند نیز در جواب او میفرماید:تو را آمرزیدم که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم که به حق آن نظر رحمتی که بر بندگان صالح خود دارد عذر ما را پذیرفته و گناهانمان را بیامرزد.
آیت الله مجتهد تهرانی میگوید:برادران اهل تسنن اعتقاد به بیست و هفتم ماه رمضان دارند، این شب را احیاء نگه میدارند و اعمال شب قدر را به جا میآورند. البته شیعه هم، شب بیست و هفتم را احیاء دارد؛ اما تنها در اول شب.
اندازه گیری برنامههای ما اعم از سلامتی، عمر طولانی، رفاه، بلا، گرفتاری و هر پیشامدی در شب قدر اتفاق میافتد. شبی که مورد اختلاف است و حتی برخی، عید فطر را برای آن قائلند. برخی اولیاء، تمام سال را احیاء میگرفتند تا آن شب قدر که معلوم نیست چه وقت است را درک کنند.
تفسیر دعاهای ماه رمضان
فضیلت شب قدر
شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین میآیند تا مقدرات ما را معلوم میکنند. ملائکه میآیند و دور دل ما میگردند؛ اما جای خالی نمیبینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست.
شب قدر به عنوان بخشی از ماه رمضان و ارزشمندترین فرصت برای انسان است که در سوره قدر و دخان به آن اشاره شده است و از آن به عنوان شبی مبارک یاد شده است.
شبی که برتر از هزار ماه است و بشریت حتی پیامبر اکرم (ص) نیز چگونگی آن را نمیدانند. شب قدر شبی است که فرشتگان به اذن خدا بر انسان نازل میشوند. در شب قدر قرآن نازل شده است و تمام مقدرات در آن شب در نظر گرفته میشود.
رسول خدا (ص) درباره بزرگی شب قدر فرمودند:
در ماه رمضان شب قدر قرار دارد که از هزار ماه بهتر است، کسی که از برکات آن دور بماند یقینا محروم شده است.