خبرهای داغ:
بیانیه مشترک بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های قم در سالروز خروج آمریکا از برجام

بیانیه مشترک بسیج اساتید، دانشگاه‌های قم در سالروز خروج آمریکا از برجام

بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها قم در سالروز خروج آمریکا از برجام بیانیه ای مشترک صادر کردند.
کد خبر: ۹۳۴۱۲۳۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها قم در سالروز خروج آمریکا از برجام بیانیه ای مشترک صادر کردند.


متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
(کسانی که تو از آنان پیمان گرفتی، سپس پیاپی پیمان خویش را می‌شکنند و هیچ پروا نمی‌کنند) آیه ۶۵ سوره انفال

ایران اسلامی سال‌ها در طی دولت‌های مختلف، رو در روی دول قدرتمند جهانی و دور یک میز مذاکره نشسته تا اثبات کند، هیچگاه ملت و دولت ایران اسلامی، با هیچ کشوری دشمنی ندارد و بر مبنای قاعده رأفت و رحمت اسلامی، همواره آغوش خود را به روی ملل جهان گشوده است.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای با تیم جدید دولت دنبال شد این تغییرات رفته رفته منجر به طرح گسترده کلید واژه مذاکره در فضای عمومی در داخل کشور و در بین عموم مردم شد. مذاکرات وین، ژنو، لوزان و بسیاری از مذاکرات که هیچ گاه به طور علنی در فضای رسانه‌ای پوشش داده نشد، بستر ایجاد توافقی موسوم به برجام را ایجاد کردند. پیرو امضای توافق برجام پس از هجمه‌ی رسانه‌ای برای اقناع افکار عمومی و تلاش برای تبدیل
توافق به یک مطالبه عمومی، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور وقت، الزامات اجرای برجام برای حفظ مصالح کشور را برشمردند. ایشان در توصیه دوم خودشان نسبت به بی‌اعتمادی به آمریکا در موضوعات مختلف و ضرورت هشیاری و رفع ابهامات موجود نسبت به برخی نقاط مبهم و ضعف‌های ساختاری اشاره کردند و عدم رفع این شبهات را به عنوان عاملی برای ایجاد خسارت‌های گسترده به کشور عنوان کردند.

اشتباهی که در کمال تعجب به وقوع پیوست، این بود که آقای ظریف به همراه هیات همراه در مذاکرات هسته‌ای حتی همین توافق پر‌ابهام و ضعیف را بدون اخذ پشتوانه‌ای محکم و با یک قول ساده، مبنای عمل قرار دادند و بدون در نظر گرفتن مفاد ابلاغی از سوی رهبری، موسوم به سند صیانت، به صورت کامل (و نه گام به گام) اقدام به اجرای کلیه تعهدات ایران در برجام نمودند. در مقابل این عقب گرد مذاکره کنندگان ایرانی طرف‌ها غربی، با زیاده خواهی نه تنها از تحریم‌ها نکاستند بلکه با افزایش آن راهبرد فشار حداکثری و به دنبال آن تحقیر ملت ایران را در دستور کار خود قرار دادند.

آقای ظریف! شما وزیر خارجه کشوری با تمدنی کهن و عزتمند هستید و مردم مسلمان ایران درطول قرن‌ها نشان داده اند که زیر بار ظلم و ذلت نمی‌روند و همانطور که میدانید راهبرد اساسی جمهوری اسلامی، حفظ عزت ملت همراه با صیانت از دستاورد‌های کشور در برابر
زیاده خواهی این قدرت‌ها بوده است. این دقیقا همان راهبردی است که ایران در طول مذاکرات دولت نهم و دهم بدان پایبند بود و اگر چه دیر و زمانبر، اما در حال رسیدن به نتایجی قابل قبول برای ملت ایران بود. توافقی که در آن بنایی بر اخلال در مراکز حساس هسته‌ای در
برابر قولی بی‌اساس که از سوی دولتی بدعهد، داده شده بود، وجود نداشت.
با روی کارآمدن ترامپ قمارباز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، طرح موضوع خروج آمریکا از برجام مطرح شد. امروز در آستانه سومین سالگرد خروج دولت تروریست ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم. لازم است تا با یادآوری برخی اشتباهات انجام شده از این موضوع عبرت گرفته و از تکرار این دست اشتباهات جلوگیری شود.

۱. نادیده گرفتن دستاورد‌ها مذاکره کنندگان قبلی در نشست‌های پیشین.
۲. عدم رعایت خطوط قرمز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری
۳. ارائه تعهداتی بسیار فراتر از حد مجاز و مورد نیاز از سوی مذاکره کنندگان ایرانی، بر خلاف بند‌های مندرج در سند صیانت.
۴. عدم اخذ پشتوانه و تعهدات لازم در قبال بدعهدی طرف‌های غربی نسبت به ایران، علیرغم منویات رهبر حکیم انقلاب.
۵. بی دقتی در ارائه تعهدات ایران، در برابر حذف تحریم‌های هوشمند و ثانوی که عملا دست ایران را در هر گونه تعاملی با جهان بسته بود، و پذیرش حذف تعدادی از تحریم‌های مشخص که عملا دستاوردی برای کشور نداشت.
۶. عدم توجه به پیش برد گام به گام اجرای تعهدات، همگام با انجام تعهدات طرف‌های غربی، بر خلاف مفاد مندرج در سند صیانت.
۷. بی‌دقتی محض در تنظیم متن سند توافق به گونه‌ای که منشأ بسیاری از بدعهدی‌های غرب، همین متن ضعیف برجام بود.
۸. بی‌اعتمادی به مردم و اعتماد محض به دشمن، به گونه‌ای که ملت ایران، نامحرم برخی مسئولین مذاکره کننده واقع شده و متنی دروغین و متفاوت از متن اصلی مورد توافق با غرب، به عنوان سند برجام به مردم شریف ایران ارائه گردید.

آقای ظریف ما به عنوان قشر دانشگاهی برخود لازم میدانیم در زمانی که شما در مذاکرات وین با همان کشور‌های بدعهد هستید به مصداق
آیه (فان الذکری تنفع المومنین) متذکرمی شویم، شما مومن هستید، از گذشته عبرت بگیرید، امیدواریم دوباره از سوراخ مذاکرات گزیده نشوید.

در پایان ما اساتید، کارمندان و دانشجویان بسیجی دانشگاه قم ضمن تجدید عهد با آرمان‌های خمینی کبیر و مقام معظم رهبری، اعلام می‌کنیم که به عنوان طلایه داران و علمداران میدان بصیرت افزایی، اعتلای ایران اسلام

کنیم که به عنوان طلایه داران و علمداران میدان بصیرت افزایی ، اعتلای ایران اسلامی عزیز را خط قرمز خود میدانیم و وظیفه خود میدانیم تا هر کسی را که در این راه تلاش میکند یاری و هر کسی را که سعی در مقابله با آن دارد با او برخورد انقلابی میکنیم.


والسلام علیکم و رحمة الله

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات