امام خامنه ای (مدظله):( «من روی این بیانیه )بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» خیلی زحمت کشیدم... من بنا بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی میگویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند؛ ولی راجع به این میگویم این کار را بکنند.
امام خامنهای(دامظله) در بیانیۀ گام دوم فرمودند: شما جوانان باید کارآزموده و پرانگیزه انقلاب را حراست و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی )ارواحنافداه( است، نزدیک کنید.
سلام، به شما که این طرح را رؤیت میفرمایید؛ میتوانید بهطور انفرادی یا خانوادگی یا فامیلی یا جمعی و اجتماعی، در سطح یک یا چند محله، در شهر یا استان یا کشور خود، آن را عملیاتی و اجرایی نمایید؛ تا یک قدم یا چند قدم برای نزدیکتر شدن ظهور حضرت مهدی (علیهالسلام) برداشته شود و شما و دیگران نیز به عنوان خادم حضرت مهدی (علیهالسلام) در نظر آن حضرت ثبت و ضبط شوید. انشاءالله.
|
|
|
نام طرح یا ایده: زمینهسازی برای ظهور منجی موعود حضرت مهدی)عجلاللهتعالیفرجهالشریف(
|
|
هر نهضتی یا هر واحد سیاسی)کشور( دارای قدرت نرم یا سخت یا هر دو آن بهطور نسبی میباشد و برای پیشبرد اهداف خود به آن قدرت اتکا دارد. قدرت نرم یا سخت بهذاته یا اعتباری است. یا حقیقی یا ممزوجی از این دو. کشورها و نهضتها یا انقلابهایی که قدرت اعتباری هستند در یک مقطع زمانی پدیدار و سپس بعد از مدتی محو میشوند یا اینکه در قدرتهای دیگر استحاله میگردند مثل کشورهای زیر سلطه. کشورهای سلطهگر هم به لحاظ اعتباری بودنشان بعد از مدتی فرو میپاشند ولی چون دارای قدرت سخت و نرم قوی میباشند مدت ماندگاری آنها کمی طولانیتر میگردد ولی بالاخره به فروپاشی میانجامد؛ مثل قدرتهای روم باستان، فراعنه مصر، پادشاهان سلطهگر، مکاتب مادی و اومانیستی )لیبرالیسم، سوسیالیسم، فاشیسم، مارکسیسم و...( و حتی بعضی از نهضتها و کشورهایی که با رنگ دینی سر کار میآیند ولی چون در ابتدا یا اواسط آن شکل دینی را دارا هستند ولی هویت آن غیر دینی و غیر الهی و اعتباری میباشد آنها هم منحل و فرو میپاشند؛ مثل بنیامیه، بنیعباس، وهابیها، بهاییها ،کاتولیکها، پروتستانها، ارتدوکسها، یهودیها، صهیونیستها و ... .نهضتها و قدرتهایی که دارای قدرت نرم یا سخت یا هر دو آن ولی بهذاته به حقایقی وابستهاند اینها هویتشان به حقایقی وابسته است که آن حقایق یا خود نامنتناهی )نامحدود( هستند یا پرتویی از نامتناهیها میباشند این قدرتها اگر هویتشان را حفظ نموده و برای حفظ این هویتها حتی جانشان را فدا کنند و نگذارند که هویتشان خدشه یا انحرافی در آن بهوجود آید، اینها در عالم وجود ماندگاریشان نامتناهی و نامحدود است و میتوانند فطرت انسانهای بیدار را جذب خود نمایند و این قدرتها میتوانند جهانشمول شوند در صورتیکه هویت اصلی خود را حفظ نمایند ولی قدرتهای اعتباری یا بعضا شیاطین دنبال این هستند تا اینکه قدرتهایی که متکی به حقایقی میباشند را در هویتشان خدشه و تحریف بهوجود آورند تا به مقاصد و منافع شیطانی خود برسند؛ لذا سعی میکنند که شکل قدرت را حفظ ولی در هویتش به مرور زمان انحراف ایجاد نمایند و اگر اینطور شد این قدرتها هم بالاخره به فروپاشی میانجامند، این منوط به پایداری یا تزلزل در رهبران و بدنۀ آن قدرتها میباشد اگر تزلزل کردند فروپاشی و اگر پایداری کردند )رهبران و مردم( ماندگارند و حتی جهانی میگردند؛ مثل نهضت تشیع )دوازده امامی – نهضت حسینی – نهضت امام خمینی – انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی. بعد از غیبت صغری امام زمان)عج( وارتحال نواب خاص آن حضرت تشیّّع دوازده امامی دچار مشکلاتی گردید عدهای به
ظاهر دین پرداختند )بعضی از فقها( و عدهای هم به باطن دین پرداختند )بعضی از عرفا(. بعضی از فقها، عرفا را رد میکردند و بعضی از عرفا، فقها را رد میکردند تا اینکه بعد از چند قرن فلسفه اسلامی بوجود آمد، عالِِم بزرگی به نام ملاصدرا آمد ظاهر دین و احکام باطنی دین بوسیله فلسفه الهیون به همدیگر پیوند داد و از روابط احکام ظاهر دین و باطنی دین بوسیله فلسفه الهی با بیانی جامع دین کامل و جامع را ارائه داد در حقیقت ظاهر دین و باطن دین را با هم دید و نظریهها و تئوریهایی را که از داخل قرآن و احادیث بیرون کشید ارائه داد که هر کس این نظریهها و تئوریها را التزام عملی و نظری داشته باشد، میشود انسان جامع بدون عصمت، در حقیقت مکتب چهارده معصوم را ترویج نمود. و این مکتب ملاصدرا )چون دین را با بیانی جامع ارائه میدهد( میتواند درعرصه عرفان، در عرصه قرآن، در عرصه فقه اسلامی، در عرصه تشکیل حکومت و ... حرف برای زدن داشته باشد. لذا امام خمینی براساس جوهری که داشت معتقد به این مکتب ملاصدرا، انسانی جامع؛ ولی بدون عصمت، آمد اسفار اربعه )سفرهای چهارگانه
معنوی( ملاصدرا را طی کرد که سفر سوم به خدا رسید و الهی شد و سفر چهارم که وجودی الهی داشت آمد مردم را الهی نمود )با توفیق و عنایت الهی و اهلبیت)ع( ( که سفر چهارم، انقلاب اسلامی میباشد که امام خمینی فرمود 22 بهمن یوم الله و انقلاب
اسلامی پرتویی از نهضت عاشوراست. انقلاب اسلامی دارای هویتی است که آن هویت وابسته به حقایق نامتناهیست .امام خمینی نهضتی را برپا کرد )با توکل به خداوند و عنایت چهارده معصوم علیهمالسلام( و آن نهضت، انقلاب اسلامی را پدیدار نمود و انقلاب اسلامی حکومتی به نام جمهوری اسلامی ایران را پدیدار نمود نهضت امام و انقلاب اسلامی او دارای قدرت نرم که وابسته به حقایقی است. ده سال اول انقلاب، شیاطین با قدرت سخت برخورد کردند برای براندازی آن و نتوانستند و سی سال بعد را با قدرت نرم برخورد کردند. ضرباتی را طی چهل سال گذشته وارد کردند ولی نتوانستند براندازی نمایند البته برای حفظ این انقلاب و نظام طی چهل سال گذشته شهدای گرانقدری داده شد که از هویت این انقلاب اسلامی و نظام صیانت کردند با خون مقدسشان و شهدا فدای هویت این اسلامی گردیدند که طبعا شهدا هم خود به حقایق رسیدند و خود به عنوان یک حقیقت ماندگار گردیدند. چون هویت و مغز و اصل انقلاب اسلامی ریشه دارد لذا ثمره میوههای آن هم ماندگاری دارد؛ مثل شهدا که شهدا سرمایههای انقلاب میباشند.
لذا انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران همچون یک شجره طیبه میباشد که شجره طیبه بنابر فرمایش قرآن «...أَصلُُها ثابِتٌ وَفرَعُُها فِِی السمََّاءِ.»[1] طبعا این انقلاب اسلامی جهانشمول خواهد شد که ابتدا فطرتهای بیدار، آن را دریافتند و خود منجر به بیداری ملتهای دیگر گردیدند که زمینه ظهور حضرت حجت)عج( میباشد. انشاءالله.
گزیدهای از سخنان کلیدی حضرت امام خمینی )قدس سره( و امام خامنهای )دام ظله(، جهت اثبات مطالب فوق و طرح ایده زمینهسازی برای ظهور منجی موعود حضرت مهدی)عج:(
امام خمینی)قدس سره:(
11- راه قدس از کربلا میگذرد.
11- مکتب حاج قاسم.
براساس فرمایشات حضرت امام خمینی)قدسسره( و فرمایشات حضرت امام خامنهای)دامظله( نایبان عام امام زمان حضرت مهدی)علیهالسلام( بر خود تکلیف شرعی و اخلاقی و انقلابی و ملی و وجدانی میدانیم که ایده یا طرح فوق را طرح و به اجرا در آوریم و با توکل به خداوند باریتعالی و توسل به چهارده معصوم با آتش به اختیار قدمهایی برای نوکری و خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و ظهور حضرت حجت)عج( برداریم. انشاءالله.
1-راهبرد کوتاه مدت:
تبیین ابعاد مختلف مکتب شهید قاسم سلیمانی)نظری و کاربردی( برای عوام و خواص در محدوده جغرافیای محله یا محلههای هدف در قالب مراسمات مذهبی و مباحث مطرح شده توسط کارشناسان با موضوع مکتب حاج قاسم که وظایفی را برای افراد جامعه ایجاد و دنبال میکند.
1-راهبرد میان مدت:
تبیین ابعاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شرح وظایف مردم جامعه )اخلاقی - فرهنگی – اجتماعی – سیاسی و...( برای عوام و خواص با مراحلی نظیر فضاسازی، الگوسازی و سپس فرهنگسازی توسط کارشناسان اهل فن برای افراد جامعه جهت تسهیل بخشی برای مدیران حکومتی و مطالبهگری مستمر از مدیران حکومتی)در سطح ملی، استانی، شهری، محلی( در به اجرا در آوردن و عملیاتی کردن اهداف بیانیۀ گام دوم.
1-راهبرد بلند مدت:
تبیین ابعاد مختلف موضوع تمدنسازی اسلامی و ایجاد زمینههای ظهور منجی موعود)عج( در بیانیۀ گام دوم .
سه هدف فوق ابتدا در طول همدیگر و با گذشت زمان در عرض هم پیگیری و دنبال میگردد. این اهداف در بستر و قالب مراسمات مذهبی با جمعیت هدف )خواص و عوام( با موضوعاتی که مطرح شد، وظایف فردی، خانوادگی، طایفهای و فامیلی، اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی آحاد جامعه هدف را تبیین مینماید تا این جامعه به وظایف خودش که مدنظر ولی فقیه است آشنا و سپس عمل نماید و نیز از مسئولین حکومتی مطالبهگری کند برای عملیاتی شدن بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و سپس زمینهسازی برای ظهور منجی عالم .
راهکارهای طرح
در دعوتنامه برای خانواده شهدا و متوفی ذکر میشود که تمثال شهید یا متوفی خود را به همراه خود به مراسم بیاورند.
3- همچنین توسط مجری از همه حضار محترم، خانواده شهدا و متوفیها و پیشکسوتان و عموم مردم )با هر سلیقه – مخالف یا موافق – با هر شکل و قیافه – با حجاب یا بد حجاب – کوچک یا بزرگ – مسئول یا غیر مسئول و ...( برای حضور در جلسه تشکر و خیرمقدم عرض میشود و جلسات بعدی را هم اعلان و از همه حضار )با احترام فراوان( برای جلسات آینده دعوت رسمی میشود که جهت سوم، حرکت جمعی و اجتماعی بزرگ برای چند محله هدف صورت
میگیرد که این حرکت جمعی و اجتماعی با نام طرح مطرح شده از سبک و سیاق مکتب حاج قاسم سلیمانی میباشد که برای وحدت و اتحاد و همگرایی اجتماعی در جهت اهداف این طرح در محوطه باز، با هر سلیقه و آئین از انواع شخصیتهای حقیقی و حقوقی، برای بیدار کردن فطرتها و رسیدن به کمالات بالاتر و فرهنگسازی و سپس
تمدنسازی برای ظهور منجی موعود)عج( بسیار مفید و مؤثر واقع میشود. إنشاءالله. در جلسات ابتدایی میتوان با حجت خدا و نایب عامش بیعت مجدد نمود )به طور جمعی( و بر این عهد و پیمان )اعتقادی و عملی( پایبند باشیم و حجت خدا و نایبش را یاری نمائیم. إنشاءالله.
9- در جلسات سوم و چهارم، طرح سوال میشود در دوجهت:
11- در بیانیۀ گام دوم، حضرت آقا)دامظله( سه مرحله را برای وظایف مردمی بهخصوص جوانان بیان کرده که مرحله اول:
خودسازی – مرحله دوم: جامعهپردازی – مرحله سوم: تمدنسازی
در جلسات بعدی توسط کارشناسان اهل فن دستورالعملهای فردی و اجتماعی به جمعیت هدف داده میشود جهت زمینهسازی برای ظهور. حضرت آقا امام خامنهای)دامظله( انتظار را به معنای آماده باش معنا کردهاند و منتظر حضرت حجت باید آماده باشد. این آمادگی ابتدا باید با توبه از همۀ کارهای غیر الهی باشد )حرام یا حلال، گفتار، کردار، مال، زندگی و...( توبه و بازگشت به سمت راه خداپسندانه. بعد از توبه باید خودسازی صورت بگیرد. در حقیقت آماده باش و سپس توبه و سپس خود سازی و... اینها خود را تجهیز کردن برای زمینهسازی ظهور میباشد.
اخلاق و اعتقادات فردی تکرار شود، میشود فرهنگ فردی، فرهنگ فردی به افراد دیگر تکثیر شود، فرهنگ اجتماعی میشود، فرهنگ اجتماعی تکثیر و گسترش یابد، فرهنگ یک محله از محله به منطقه به شهر به استان و به استانهای مجاور و کل کشور گسترش مییابد و این میشود الگو برای کشورهای مجاور و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و تمدن اسلامی شکل میگیرد و محیط و جامعه و کل جوامع و کره زمین در خود تغییر ایجاد نمودند. خداوند هم به برکت اصلاح انسانها ظهور حضرت حجت را به جلو میاندازد. بنابر حرکت اجتماعی و جمعی یک محله ابتدا با توبه و سپس
خودسازی شروع میشود تا الگو برای محلات دیگر شود.
کارشناسان اهل فن دستورالعملهایی برای خودسازی در جلسات متعدد بیان میکنند. در خودسازی اولویت اول بعد از توبه انجام واجبات و ترک محرمات است، واجبات مثل نماز، روزه، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری... .
ترک گناه و محرمات: ابتدا از ترک کلید گناهان که دروغ باشد شروع میشود. به حضار در مراسم توصیه و هشدار داده میشود )توسط کارشناس اهل فن( که یک ماه آینده را با خود عهد ببندیم )به طور مخفیانه( که ترک دروغ کنیم به این شکل که اگر من یک دروغ گفتم صد صلوات بفرستم- دروغ دوم دویست صلوات، سوم سیصد صلوات و... دهمین دروغ یک روز روزه بگیرم، یازدهمین دروغ هزار و صد صلوات و... بیستمین دروغ یک روز روزه بگیرم و... این در طول یک ماه آینده- ماه دوم به همراه ترک دروغ، ترک غیبت را شروع میکنیم به همان شکل ترک دروغ- ماه سوم به همراه ترک دروغ و غیبت ترک تهمت را به همان شکل فوق شروع میکنیم و همچنین گناهان دیگر که در جامعه فرهنگ شده و ...
البته به همراه ترک گناه، انجام واجبات و اهمیت دادن و توجه دادن به آنها لازم و ملزوم همدیگر میباشند.
)عج(، امام خامنهای)دامظله( را حتما گوش بدهید یا مطالعه کنید و به دیگران هم این رهنمودها را انتقال بدهید) سخنرانیهای آینده.(
فردی و خانوادگی و مطالعاتی خود فعالیت اجتماعی را شروع نمایند که در گام اول بخاطر رضایت خداوندی روی دیگر
11
عناصر اجتماع اثرگذار باشند و دیگران را با خدا و حجت خدا و نائب حجت خدا آشتی بدهند- اولین گام به اینکه آقایان و خانمها و آقا پسرها و دختر خانمها در خانواده خود در آپارتمان، در کوچه و خیابان به هرکس رسیدن سلام کنند
)البته آقایان و آقا پسرها به آقایان و پسرها( و )خانمها و دختر خانمها به خانمها و دختر خانمها( میخواهند بزرگ باشند یا کوچک- نماز خوان باشند یا بینماز- ریشدار باشند یا بیریش- مسجدی باشند یا بیمسجدی- با حجاب باشند یا بدحجاب- تحویل بگیرند یا نگیرند - در مراحل بعدی باید همراه با سلام کردن با محبت با طریقی که کارشناسان بیان میکنند از درون خانواده - فامیل - همسایه – هممحلی – همشهری- هموطن و دیگر انسانها را جذب دین خدا کنیم و با خدا و امام زمان)عج( آَشتی بدهیم- و در کنار این فعالیتها از مسئولین محلی و شهری و ملی مطالبهگری کنیم برای جاری کردن احکام دینی و رهنمودهای رهبری.
راهبردها و راهکارهایی که مطرح شد محدود نیست و میتواند با آزمون و خطاها یا پیشنهادات و انتقادات دیگر عزیزان تصحیح و تکمیلتر گردد .
البته برای پیاده کردن راهبردها و راهکارها از اساتید فن )اساتید: معارف دینی – اخلاق – فلسفه و منطق – تحلیلگر سیاسی – راوی جنگ – خبرگان فرهنگی – جامعهشناس – روانکاو خانواده – روانکاو جوانان – روانکاو دختران و پسران و کارشناسان اهل فن دیگر ( استفاده میشود .این طرح و ایده قابلیت اجرا در شبکههای مجازی و اجتماعی و همچنین در محلهها و شهرها )چهره به چهره( را دارا میباشد.
در طول زمان راهکارهای دیگری تدوین و عملیاتی میگردد و تکثیر این طرح و اجرای آن شرعا و اخلاقا بدون تحریف بلامانع است و حتی تبلیغ و فعالیت در این جهت میتواند خشنودی خداوند و حجت او و نایبش و شهدا را فراهم کند. إنشاءالله .
[1] - سوره ابراهیم، آیه 24: «أَلََم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًًا کَلِمَۀً طَیِّبَۀً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَۀٍ أَصلُُها ثابِتٌ وَفَرعُُها فِِی السَّماءِ»؛ آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» )و گفتار پاکیزه( را به درخت پاکیزهای تشبیه کرده که ریشه آن )در زمین( ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟!
[2] - صحیفه نور، ج 18، ص11.