خبرهای داغ:
معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که در مذاکرات برجامی در «وین» هنوز در خصوص برخی موضوعات کلیدی تصمیم‌گیری نشده است.
کد خبر: ۹۳۴۳۶۰۳
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام نشست روز گذشته (چهارشنبه) کمیسیون مشترک برجام در «وین» به شبکه «ان اچ کی» ژاپن گفت که هنوز در خصوص برخی موضوعات کلیدی هیچ تصمیم‌گیری نشده است.

شبکه ان اچ کی به نقل از معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد که مذاکرات در خصوص احیای برجام در وین پس از ضرب‌الاجل ۲۱ می (جمعه ۳۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

عراقچی در این گفت‌وگو با شبکه ژاپنی بار دیگر بر لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت که هم‌اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد که هیأت ایران «با امید به این که هفته آینده کار خود را از سربگیریم وین را ترک می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه برسیم».

عراقچی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تداوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که دولت ایران بعداً در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز گذشته پس از اتمام مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در خصوص روند گفت‌وگوها گفته بود که متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است.

نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین برگزار شد و پس از حدود یک ساعت پایان یافت.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشت و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز رئیس هیأت ایرانی در این نشست بود.

پس از اتمام جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، مورا در جمع خبرنگاران گفت کاملاً مطمئن است توافق نهایی برای احیای برجام به دست خواهد آمد.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

طبق این گزارش، در نتیجه رایزنی‌ها در روزهای اخیر، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود و هیأت‌ها بعد از نشست امروز به پایتخت‌ها بازگردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها