محمّد غلامیان

وقف در حوزه رسانه

سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می‌شود و از اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۳۴۳۹۳۰
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، وقف از جمله مباحثی است که در حوزه های مختلف کاربرد داشته و در هر زمینه ای که ورود کرده، موجب رشد و شکوفایی شده است.
این سنت نیک به برکت تشکیل نظام اسلامی تا حدودی جایگاه مطلوبی در کشور پیدا کرده است امّا هنوز برای رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد که نهادینه‌سازی و جریان‌سازی این سنّت پسندیده مستلزم اطلاع‌رسانی، آموزش و مشاوره صحیح در راستای چگونگی وقف کردن و در چه حوزه‌ای وقف کردن، است.
طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد، علم و فنّاوری از اولویّت‌های وقفی هستند که رسیدن به این اهداف مستلزم فرهنگ‌سازی بیش از پیش وقف است که رسانه‌ها در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده دارند.
از اهمیت رسالت رسانه‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها در فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف که بگذریم آن چه در این میان اهمیّتی دوچندان دارد وقف در حوزه رسانه به عنوان یکی از زیرشاخه‌های فرهنگ است که متأسفانه نه تنها تاکنون در این زمینه اقدامات کافی صورت نگرفته است بلکه در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج آن نیز اقدامات لازم صورت نگرفته است.
رسانه‌ها از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات به عنوان نمایندگان افکار عمومی بهترین ابزار برای تحقق مردم‌سالاری دینی در جامعه هستند که با توجّه به وظیفه حساسی که بر عهده دارند با مشکلات انبوهی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.
امروز بیش از گذشته لازم است بخش‌های مختلف کشور و قشرهای مختلف مردم برای عمل به مأموریّت‌ها و وظایفی که برای تحقق گام دوّم انقلاب اسلامی بر دوششان گذاشته شده است هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی به یاری رسانه‌ها بشتابند که انجام سنّت زیبا و پسندیده وقف در این زمینه می‌تواند به عنوان عرصه‌ای برای کمک و برطرف شدن بخش قابل توجهی از مشکلات رسانه‌ها و افزایش توانمندی آن‌ها تبدیل شود.
یکی از مشکلات مهم و برجسته تمام رسانه‌های کشور کمبود منابع مالی برای انجام برنامه‌های جاری است که انجام وقف در حوزه رسانه در قالب وقف منفعتی- یعنی موقوفه‌ای که درآمد و عواید داشته باشد تا از محلّ درآمد آن برای فعالیّت‌های موضوع وقف استفاده شود.- می‌تواند تا حدود خیلی زیادی مشکلات این بخش‌ را برطرف کند.
تأمین وسایل و ابزارهای کار رسانه‌ای، تأمین زمین و یا ساختمان برای راه‌اندازی دفاتر رسانه‌ای، تأمین حق الزحمه برای بکارگیری نیروی انسانی متخصص و مجرب در زمینه‌های مختلف کار رسانه‌ای و حتّی فرهنگ‌سازی در زمینه وقف در حوزه رسانه و مواردی از این قبیل از جمله موارد مهمی هستند که سنت زیبای وقف می‌تواند تا حد بسیار زیادی در جهت تأمین و یا تکمیل آن‌ها راهگشا باشد.
البتّه برخی تصور می‌کنند که انجام وقف و بهره‌مندی از ثواب آن مخصوص ثروتمندان است در صورتی که این تفکر صحیح نیست و افراد علاقه‌مند ورود به این عرصه می‌توانند در قالب وقف جمعی و گروهی نیز در این کار خداپسندانه سهیم شوند.
آن چه در پایان حائز اهمیّت است ذکر این نکته است که امروز جنگ، جنگ رسانه‌ها است و انقلاب اسلامی که از همان ابتدای پیروزی با تهدیدات و توطئه‌های مختلف روبرو بوده است در این سال‌ها با هجمه‌های سنگین رسانه‌ای مواجه است که تلاش می‌کند فرهنگ و آینده ایران را با تحت تأثیر قرار دادن جوانان- که موتورهای پیشران جامعه محسوب می‌شوند- به سمت اهداف دلخواه خود بکشاند که به همین علّت پشتیبانی و توانمندسازی رسانه‌های موجود برای مقابله با این هجمه‌ها یک نیاز ضروری برای جامعه محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
ارسال نظرات