معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:در استان ۴۱۴ هزار و ۱۹۵ نوزاد مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳ مورد شناسایی و درمان شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۴۵۴۳۲
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، ابراهیم قادری اظهار کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در مدت زمان کوتاهی به پوشش ۹۸ درصد در کل کشور رسیده است.

وی افزود: در استان کردستان این برنامه از سال ۸۴ و همزمان با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با فراهم کردن زیر ساخت اولیه شروع شد و در سال ۹۹ پوشش غربالگری نوزادان به صد در صد رسید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: از شروع برنامه مذکور در سطح شهر و روستا‌های استان تا پایان سال گذشته بالغ بر ۴۱۴ هزار و ۱۹۵ نوزاد مورد غربالگری قرا ر. گرفته که از این تعداد بیش از ۲ هزار و ۴۳ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی و درمان شده اند.

قادری با بیان اینکه بهترین زمان برای نمونه گیری در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید هفته اول زندگی نوزاد است، یادآور شد: در این زمینه نیز در سطح استان، بیش از ۹۰ درصد نوزادان در بازه زمانی ۳ تا ۵ روزگی غربالگری شده اند و تمامی بیماران، تحت درمان دارویی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه نوزادان از بدو تولد هیچ‌گونه علائمی از بیماری کم کاری تیروئید ندارند، بیان کرد: با توجه به اینکه هورمون تیروئید در تکامل مغز مؤثر است، در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع، نوزادان دچار عقب‌ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی دیگری می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اشاره به اینکه غربالگری در نوزادان متولد شده در روز‌های سوم تا پنجم تولد صورت می‌گیرد، گفت: با انجام غربالگری، تقریباً ۹۰ درصد تشخیص و درمان بیماری انجام می‌شود.


قادری اظهار کرد: در صورت درمان نشدن این بیماری در نوزادان، بعد از شش‌ماهگی با علائم بالینی و معاینه قابل تشخیص است که البته در آن زمان آسیب‌ها و صدمات مغزی واردشده غیرقابل‌جبران است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بیماران در بازه زمانی کمتر از ۲۸ روزگی (بهترین زمان) درمان را شروع کرده اند افزود: این موضوع در حفظ ضریب هوشی بیماران در محدوده طبیعی کمک کننده است و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که ضریب هوشی صد درصدی نوزادانی که بیماری آنان شناسایی و درمان شده است در محدوده طبیعب و بیانگر موفقیت چشمگیر اجرای برنامه است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات