در نشست بصیرتی معاونت بانوان بسیج اساتید آذربایجان غربی مطرح شد:
نشست بصیرتی و روشنگری معاونت امور بانوان بسیج اساتید استان آذربایجان غربی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۴۷۲۸۵
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست بصیرتی و روشنگری با عنوان " نسبت سنجی و مزیت نمایی آذربایجان غربی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 " به همت معاونت امور بانوان بسیج اساتید این استان و با همکاری کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.
در این مراسم محمد قربانی رییس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: استان آذربایجان غربی  به جهت هم جواری با چندین کشور ویژه‌ترین استان کشور است که هیچ استانی به این اندازه ظرفیت ندارد. تنوع فرهنگی در این استان به وضوح دیده می شود. نرخ رشد جمعیت استان بیشتر از میانگین کشوری است که نشان می‌دهد خانواده‌ها پر جمعیت هستند. 

این استاد دانشگاه افزود: 32 درصد از جمعیت استان در سن جوانی قرار دارند. یک سوم جمعیت استان جوان هستند که نشان ‌دهنده یک ظرفیت بی نظیر به نسبت سایر استان‌هاست.

قربانی عنوان کرد: ظرفیت‌های مادی و معنوی استان بالاست. با این وجود نرخ با سوادی جمعیت 80 درصد است که از میانگین کشوری کمتر است اما نسبت به استان‌های همجوار وضعیت بهتری دارد . تنها 11 درصد از خانوارهای استان تحت سرپرستی زنان قرار دارند و از این جهت رتبه سوم کشوری بوده و وضعیت بهتری دارد. در خصوص نرخ طلاق( 12.64 درصد)  نیز  جهت جز بی نظیر ترین استان ها است،که حدود نصف میانگین کشوری است و همه این ها نشان از تحکیم بنیاد خانواده در استان دارد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینها ظرفیت‌های بی‌نظیر فرهنگی، ملی و معنوی استان هست و سوال  استان چه استفاده‌ای از این ظرفیت‌ها کرده است؟ یک سوم مردم استان زیر خط فقر هست به خصوص اگر صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی در استان شکل بگیرد استان آذربایجان غربی جز حوزه‌های پردرآمد خواهد بود.  
وی تاکید کرد: معدن های زیادی در استان است از جمله معدن طلای تکاب که از لحاظ اقتصادی ظرفیت خیلی مهمی می‌باشد.
رییس مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج  با اشاره به اینکه در این مسیر چند مشکل عمده وجود دارد گفت: مشکل حاشیه نشینی(مشکلات اجتماعی) و مشکل چند قومیتی بودن (مشکل هویتی)، مشکل در بخش صنعت و مشکل صنایع وابسته به کشاورزی مشکل اتلاف منابع در کشاورزی (بیش از یک سوم به خصوص در بخش‌های باغی هدر رفت منابع داریم ) و مشکل معدن از جمله موانعی هستند که در مسیر توسعه استان وجود دارند.
قربانی همچنین گفت: شما اساتید باید بسته سیاستی آماده کنید ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و مشکلات استان را پیدا کنید و راه حل‌ها را بنویسید، اندیشکده‌هایی احداث کرده،گفت‌وگوها را افزایش دهید و راهکارها را آماده کنید و آنها را در اختیار نماینده مجلس و نماینده ولی فقیه در استان قرار دهید تا به صورت طرح و قانون در بیاید.

وی گفت: ظرفیت‌های استان هنوز پای کار نیامده و جذب سرمایه‌گذار اتفاق نیفتاده است. اگر استان بتواند  تمرکزش را بر روی ارتباط تجاری با کشورهای آذربایجان و ارمنستان معطوف کند، هم از لحاظ درآمد و هم از لحاظ اشتغال‌زایی بسیاری از موانع رفع خواهد شد.

این استاد دانشگاه  ادامه داد:کشور ترکیه با وجود اینکه ارمنستان را هنوز به رسمیت نشناخته ولی میزان صادراتش به این کشور 8 برابر ایران هست .

وی با اشاره به جمعیت ده میلیونی جمهوری آذربایجان گفت: این کشور به شدت محتاج صنایع مختلف ایران ما هست. اگر تلاش کنیم تا همین موضع را تقویت کرده و هدف گذاری صحیح در راستای اشتغال زایی انجام دهیم مشکلی برای توسعه استان نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات