مشوق هایی که موجب‌ افزایش شور انتخاباتی1400 می شود چیست؟/ تخریب و قول های بی عمل، چاره نیست

بی تردید وضعیت سخت معیشت مردم، تحریم اقتصادی و شیوع بیماری همه گیر کرونا در کشور، همه پرسی امسال را نسبت به دیگر سالها متمایزتر کرده و باید دید، چه معیارهایی حضور حداکثری در این بُرهه از زمان‌ را رقم خواهد زد.
کد خبر: ۹۳۴۸۳۰۵
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲

خبرگزاری بسیج: از مهمترین موئلفه های اساسی رفتار سیاسی شهروندان، مشارکت در انتخابات است و انتخاباتی که به لحاظ بین المللی، منظر داخلی، بازگشایی اقتصاد و قدرت نظامی کشور در منطقه نقش بسیار مهمی دارد.

 

پس از سرنگونی حکومت سلطنتی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی، مردم این کشور کلیدی ترین‌ نقش را در نحوه اداره امور کشور، تعیین دولت و نمایندگان خود بر عهده ‌گرفتند.

 

با نگاهی کلی به انتخاباتهای گذشته پی می بریم،مشارکت حداکثری مردم در صفحه سیاسی کشور، باعث تقویت و همبستگی ملی و امنیت ملی خواهد شد، طوری که‌‌ مقام معظم رهبری سال ۹۰ درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات فرمودند: "حضور در انتخابات یکی از مستحکم ترین وسیله هایی است که این ملت می تواند آن را مثل یک زره پولادین در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان و سوء نیتّ و بد دلی مستکبران و دخالت کنندگان نگه دارد."

 

 به بود و وجود انتخابات، امروزه ایران نسبت به کشورهای منطقه که بر پایه سلطنت و پادشاهی حکمرانی می کنند، یکی از دموکراسی ترین نظام به شمار می رود، که همین الگو سازی موجب تغییرات مهمی در آسیای مرکزی شد و به دنبال آن نیز خیزش مردمی و تشکیل گروه های مقاومت را در کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه داشت.

 

بنابراین دولتمردان داخلی باید توجه داشته باشند، نگه داشتن این‌ میراث با ارزش و حضور پرشور انتخاباتی، نیازمند عملکرد درست و اعتماد و امید مردم به آنها امکان پذیر است.

 

در بیشترین مطالعاتی که روی شهروندان صورت گرفته، انگیزه هایی چون "تقویت انسجام ملی"، "پیروی از مقام‌معظم رهبری" ،" حمایت از نظام" و "احساس تکلیف شرعی "، تنها علت حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای برآورد شده است.

 

اکنون بی تردید وضعیت سخت معیشت مردم، تحریم اقتصادی و شیوع بیماری همه گیر کرونا در کشور، همه پرسی امسال را نسبت به دیگر سالها متمایزتر کرده و یکی از گامهای اساسی که موجب انتخاباتی پرشور می شود، "رضایت مندی مردم " ، " عدم وابستگی سیاسی کاندیداها بر حزب و جریانهای خاص" و همچنین تمرکز آنها بر رفع بیکاری و گرانی های افسار گسیخته درسطح کشور است.

 

با این وصف نتیجه میگیریم، فشارهای اقتصادی و روحی زیادی بر مردم سایه افکنده و برای مردم‌ باید مشوق هایی را فراهم‌کرد تا جلو این‌ معضل گرفته شود، که البته مردم هم علی رغم‌ تبلیغات گسترده سیاسی دشمنان مبنی برعدم‌مشارکت در انتخابات ، باید در این صحنه حضور یابند و فردی اصلح، با روحیه انقلابی که نگاهش فقط معطوف جامعه و از سیاست زدگی به دور باشد را انتخاب کنند.

 

* تخریب و قول های بی عمل، چاره نیست

 

همزمان با برگزاری هر انتخاباتی در کشور، برخی از کاندیداها برای جلب آراء به تخریب و تخطه همدیگر می پردازند، همانگونه که شب گذشته در مناظره انتخابات ریاست جمهوری شاهد رفتار خارج از عُرف بعضی از نامزد های این دوره در لنز دوربین رسانه ملی بودیم.

 

به دور از حاشیه پردازی در این گزارش باید بدانیم، چنین رفتارهایی فارغ از اینکه مشارکت را کاهش می دهند، سبب ضربه زدن به منافع ملی خواهد شد و این احتمال نیز وجود دارد که با این رویکرد، مردم به سمت شعارهای غیر عملی گرایش پیدا کنند، که به گفته یکی از کاندیداهای برجسته ریاست جمهوری در این دوره ،"بسیار بد است که کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری باشد و به تخریب کوبیدن شخصیت دیگران بپردارد."

 

رهبر معظم انقلاب همواره در سالهای گذشته نسبت به این عمل ناپسند هشدار دادند و چنین اقداماتی را در راستای تبلیغات دشمن و یاس آفرینی مردم توصیف کردند، پایگاه خبری معظم له نیز ،ساعاتی پس از مناظره های امشب در شبکه های اجتماعی مطلبی را منتشر کرد، که در آن بر پرهیز از توهین و تخریب تذکر جدی داده بودند.

 

یکی دیگر از راه های جلب رای برای نامزدها، وعده ها ی پوچ انتخاباتی است، وعده های که هرگز عملی نخواهند شد و فقط درجهت فریب مردم و ضربه زدن به اعتماد جامعه صورت می گیرد، که در سپر ایام هم باعث بدبینی مردم در انتخاباتهای آینده می شود.

 

مقام معظم رهبری چند روز پیش، در این باره هم به نامزدهای انتخاباتی تاکید کردند: وعده های غیر عملی ندهند، بعضی کاندیداها وعده ها و قولهایی به مردم‌ می دهند که خودشان هم می دانند، کاری از آنها ساخته نیست و شما که نمی توانی این وعده ها را عملی کنید، چرا به مردم وعده می دهی؟

 

بهرحال، تا هفته های آینده فضای سیاسی کشور وارد کانال انتخاباتی می شود و بار دیگر جلوه ای از دموکراسی و مردم‌ سالاری ایران نهان خواهد شد و آنچه حائز اهمیت می باشد، توجه ویژه به منویات امام خامنه ای(مدظله العالی) است، که همواره موجب پیشرفت و اقتدار کشور، رهایی از دام‌ دشمنان ، ضامن نظام و فصل الخطاب جامعه اسلامی بوده است.

سامان ازکات

 انتهای پیام//

ارسال نظرات
آخرین اخبار