خبرهای داغ:
یک مشاور و درمانگر کودک و نوجوان گفت: به جای دعوا‌های حزبی می‌توانید سواد سیاسی فرزندانتان را افزایش دهید تا درک کنند که انتخابات یعنی افراد می‌خواهند دولت و کشورشان چگونه باشد.
کد خبر: ۹۳۴۸۶۸۰
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
 به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج:دکتر لیلا ذوالقدرنیا، مشاور و درمانگر کودک و نوجوان در خصوص تأثیر اضطراب انتخابات بر کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: در حالی که کشور انتظار انتخابات سال ۱۴۰۰ را می‌کشد، اضطراب انتخابات در خانواده­‌ها افزایش پیدا کرده و سطح استرس اعضای خانواده را افزایش داده است.

وی افزود: از آنجا که این موضوع ذهن همه را درگیر خود کرده، شکی نیست که این اضطراب انتخابات، فرزندان ما را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. چرا که به احتمال زیاد صرف نظر از اینکه خانواده‌ها در طرفداری از کدام حزب سیاسی بحث می‌کنند، صحبت‌های انتخاباتی شان در خانه سؤالات گیج کننده‌ای را در ذهن کودکان به وجود می‌آورد که ممکن است در درک آن‌ها مشکل داشته باشند.

ذوالقدرنیا تصریح کرد: البته ممکن است کودکان زیاد متوجه مسائلی که در خانواده بیان می‌شود نشوند، اما حتی زمانی که مراقب هستید کودکان درگیر انتخابات نشوند، آن‌ها متوجه استرس و تنش در شما خواهند شد و به همین دلیل خودشان نیز احساس عدم امنیت و اضطراب خواهند کرد.



استفاده از فضای انتخاباتی برای رشد کودکان و نوجوانان

از طرفی کودکانی که سن بیشتری دارند و نوجوانان که روند انتخابات را درک می‌کنند، ممکن است پس از طرفداری از حزب سیاسی خود، از طرف خانواده، دوستان، اقوام و آشنایانی که قبلاً منبع امنی برای آن‌ها بوده اند و این روز‌ها در موضع سیاسی مخالفی قرار دارند، مورد اعتراض، طرد یا پرخاشگری قرار گیرند. در واقع حتی اگر در این روابط آزرده نشده باشند، احتمالاً احساس از دست دادن کنترل اوضاع را دارند.

این درمانگر کودک و نوجوان در پاسخ به این سؤال که چگونه از فضای انتخاباتی به عنوان بستری برای رشد کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، گفت: شما می‌توانید از این فضای انتخاباتی استفاده مثبت کنید و به فرزندان خود آموزش دهید که به عقاید و احزاب سیاسی متفاوت احترام بگذارند و درک کنند که اشکالی ندارد اگر مردم باور‌ها نظرات و عقاید متفاوتی داشته باشند، چرا که تحمل و احترام به عقاید دیگران، لزوماً به معنای موافقت با دیدگاه آن‌ها نیست.

سواد سیاسی فرزندانتان را افزایش دهید

وی افزود: همچنین به جای دعوا‌های حزبی می‌توانید سواد سیاسی فرزندانتان را افزایش دهید تا درک کنند که انتخابات یعنی افراد می‌خواهند دولت و کشورشان چگونه باشد، بهتر است در جمع­‌های خانوادگی برای بالا بردن سواد سیاسی کودکان، به جای طرح بحث درباره سیاست مداران و احزاب سیاسی، مکالمه را در مورد ارزش‌ها و تعاریف خود آغاز کنیم.

مثلاً وقتی تصمیم سیاسی می‌گیریم و رأی می‌دهیم، بیشتر به چه چیزی یا چه کسی اهمیت می‌دهیم؟ خودمان؟ خانواده مان؟ همسایه مان؟ چه کسی در نهایت کنار گذاشته می‌شود؟

رأی ما روی محیط زیست، مدارس و نسل‌های آینده چه تاثیری دارد؟ دموکراسی چیست و آیا این ویژگی‌ها را در جامعه خودمان می‌بینیم؟ هر شخص بیشتر به چه موضوعی اهمیت می‌دهد و چرا؟



راهکار‌هایی برای کاهش اضطراب انتخابات در خانواده

این مشاور در ادامه تصریح کرد: اولین کاری که باید برای کمک به کودک خود برای رهایی از این تنش و اضطراب جدید انجام دهید، این است که برای آن‌ها یک مکان امن برای ابراز نگرانی ­ها و دغدغه هایشان داده و به آن‌ها اطمینان دهید که وقتی شرایط از دست ما خارج است.

طبیعی است که احساس پریشانی و اضطراب داشته باشیم و هیچ اشکالی ندارد اگر درباره نگرانی ­هایشان صحبت کنند و سؤالات خود را با ما در میان بگذارند. استقبال از سؤالات آن‌ها باعث می‌شود درک بیشتری از اوضاع داشته باشند و سطح اضطراب شان پایین بیاید. لازم است بدانید کودکان و نوجوانان به طور طبیعی موجوداتی کنجکاو هستند و ممکن است از سؤالاتی که می‌پرسند متعجب شوید و حتی ممکن است این مکالمه با فرزندانتان به شما کمک کند تا دیدگاه­‌های خود را به چالش بکشید و بازنگری کنید.

بودن در معرض اخبار انتخاباتی را محدود کنید

ذوالقدرنیا تأکید کرد: به کودکان اطمینان دهید انتخابات هر نتیجه‌ای داشته باشد و هر بحثی که پیش آید باز هم آن‌ها از امنیت کامل برخوردار هستند. می‌توانید شرایطی ایجاد کنید بچه‌ها درباره روند رأی گیری و نحوه کار دولت اطلاعات کامل و صحیحی به دست آورند.

بودن در معرض اخبار انتخاباتی را محدود کنید چرا که صرف زمان زیاد برای دنبال کردن اخبار می‌تواند این پیام را به کودکان بدهد که اوضاع تحت کنترل نیست و اضطراب بیشتری به همراه داشته باشد.

بچه‌ها را تشویق کنید که در فضای انتخاباتی مشارکت کنند، مثلاً یک روزنامه انتخاباتی تهیه کنند که سؤالات و دغدغه­‌های خود را در آن بنویسند. نوشتن به آن‌ها کمک می‌کند اضطراب را کنترل کنند و در مسیر عبور از این دوراه­ی تنش زا قرار گیرند.



زمانی را به بازی ­های خانوادگی با کودکان اختصاص دهید

وی ادامه داد: اگر در محیط­‌هایی هستید که افراد به عقاید یکدیگر احترام نمی‌گذارند سعی کنید به طور کل از بحث ­های ناسالم حزبی دوری کنید، مثلاً که به جای اینکه در مهمانی ­ها فقط درباره انتخابات صحبت کنید، زمانی را به بازی ­های خانوادگی با کودکان اختصاص دهید تا تأثیر تنش و استرس این بحث ­ها در کودکان کمتر شود.

هنگامی که کاندیدای منتخب به طور رسمی اعلام می‌شود، واکنش شما می‌تواند یک درس و آموزش مهم برای بچه‌های شما باشد و به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه در صورت برنده شدن نامزد خود با حزب مخالف همدلی کنند و اگر حزب خودشان رأی نیاورد، مراقب احساسات آن‌ها باشیم و به آن‌ها نشان دهیم چگونه شکست را با احترام بپذیرند و فارغ از نتیجه و فارغ از بحث­‌های مربوط به حزب ­های سیاسی، با توجه به شرایط موجود، چگونه بهترین کمک را به جامعه برای رشد و پیشرفت داشته باشند.

آموزش ابراز ناراحتی به روش سالم

ذوالقدرنیا گفت: به یاد داشته باشید که بچه‌ها بیشتر از آنچه که از دهان شما بیرون می‌آید به شیار‌های ابرو‌های شما دقت می­ کنند و آن را باور دارند. این به آن معناست که شما باید احساسات واقعی خود را از این انتخابات به آن‌ها نشان دهید.

اگر چالش یا دغدغه دارید می‌توانید این را به آن‌ها بگویید و اگر نا امید شدید، به هیچ وجه به آن‌ها نگویید که از نتایج خوشحال هستید. کودکان باید از ما یاد بگیرند که نگرانی خود را ابراز کنند و اگر از مسأله‌ای نا امید شدند و شکست خوردند، حق دارند ناراحت باشند و ناراحتی خود را به روش سالم ابراز کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات