خبرهای داغ:
مددی گفت: ۸۰ درصد آموزش های ما منجر به اشتغال شده و آموزش ها در مراکز دولتی با بیش از ۲۰۰ حرفه رایگان است و مردم هوشیار باشند که برای حرفه آموزی به مراکز غیر رسمی مراجعه نکنند.
کد خبر: ۹۳۴۸۷۸۲
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، محسن مددی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه که صلح امروز در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد بیان کرد: در تلاش برای ایجاد انتخابات با مشارکت حداکثری هستیم چرا که انتخابات یک تکلیف و وظیفه است.

وی با اشاره به عملکرد این اداره کل گفت: با تلاش های صورت گرفته و ایجاد مراکز الکترونیکی توانستیم عملکرد و خدمات خود را برای جامعه و متقاضیان کار در ایام کرونا که بیشتر مراکز تعطیل بود فراهم نماییم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی، حدود ۹۵ درصد برنامه های ما در مراکز دولتی محقق شد و در بخش آموزشگاه آزاد ۵۵ تا ۶۰ درصد محقق شد اما آسیب جدی را این بخش از آموزش های ما دیدند و برای حمایت از آموزشگاه های آزاد حدود ۷۰ درصد از آموزشگاه از تسهیلات وزارت تعاون بهره مند شدند.

مددی عنوان کرد: در کنار این آموزشگاه ها برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند کمیته حمایت از آموزشگاه های آزاد ایجاد شد که در این راستا آموزشگاه های بدون مجوز را رصد می کنیم تا برای جامعه اطلاع رسانی داشته باشیم که مدارک این آموزشگاه ها قابل ارزش گذاری نیست و بر همین مبنا ۴۰ مرکز شناسایی شدند و در حال ایجاد فضا برای دریافت مجوز برای این مراکز هستیم.

وی افزود: ۷۰ درصد آموزشگاه ها برابر ۱۲۰ آموزشگاه از ۱۶۵ آموزشگاه غیردولتی بین ۶ تا ۳۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند و در این راستا حدود یک میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات به این آموزشگاه ها با نرخ بین ۶ تا ۸ درصد جذب کردیم. همچنین با نظر مساعد مدیریت استان، اخیرا برای ۱۱۰ آموزشگاه استان مبلغ یک‌میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصدی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین تصریح کرد: در رابطه با برنامه‌های سال گذشته یکی از مهمترین برنامه ما توجه به آموزش های بخش صنایع می باشد که به صورت ویژه می باشد که با هماهنگی اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن و نظام مهندسی استان ایجاد شد و بخشی از آزمون های صنعت ساختمان از سوی این دستگاه ها اجرا شد.

مددی یادآور شد: در استان ۱۵ مجوز جوار کارگاهی صادر شد که در نوع خود بی نظیر بود به این شکل که صنعت می تواند با هماهنگی ما دوره های آموزشی را ارایه داده و گواهینامه از سوی ما صادر شود و امسال این مراکز جوار کارگاهی افتتاح خواهد شد و شعار ما پشتیبانی از صنایع است.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین وظایف فنی و حرفه ای ارتقا سطح فعالیت شاغلین است. استان قزوین بعنوان پیشرو توانست تدوین منشور واحد‌های تولیدی باعنوان نشان ملی مهارت را سال گذشته با استارت ده واحد صنعتی ایجاد نماید که این واحدها در توسعه منابع انسانی اهتمام ویژه داشتند و حائز کسب نشان ملی مهارت شدند.این نوید خوبی برای واحد‌های تولیدی در کشور است تا از این فرصت برای دریافت نشان ملی تلاش و کار استفاده کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین در ادامه بیان کرد: یکی از فعالیت های ما در حوزه دانشگاه هاست و تفاهم نامه بسیار خوبی بین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد، دانشگاه شهید بابایی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه کار در راستای خدمات دهی و خدمات گیری انجام شد و در همین راستا سال قبل میزبان مسابقات کشوری رباتیک بودیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد و امسال اولین اقدام ما برگزاری این مسابقه ملی در هفته اول و دوم شهریورماه در استان می باشد که بین رده های سنی جوان و نوجوان برگزار می شود.

وی ادامه داد: چهار مرکز جوار دانشگاهی نیز ایجاد شد که از سوی دانشگاه آموزش لازم به متقاضی داده شود و مجوز پایان دوره از سوی فنی و حرفه ای صادر شود که شامل یک مرکز خصوصی و سه مرکز دولتی است. از نظر جنسیتی نیز آمار آموزش دیدگان در سال گذشته آقا ۵۱ درصد و بانوان ۴۹ درصد می باشد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در سال گذشته استاندارد باقلوا و شیرینی های سنتی قزوین تدوین شد که به لحاظ نبود استاندارد آموزشی، این کار امکان پذیر نبود اما با کمک بخش خصوصی این استاندارد راه اندازی شد. همچنین سال گذشته با همکاری شهرداری و شورای شهر قزوین و استانداری، اولین جشنواره زنان کارآفرین را راه اندازی کردیم که هدف ما بانوانی بودند که هرگز مورد حمایت نبودند که با ارسال ۴۰۰ اثر، ۴۲ بانو در این زمینه شناسایی و تجلیل شدند و این بانوان در مراکز خصوصی به کار گیری خواهند شد.

مددی با اشاره به اینکه توجه آموزشی فنی و حرفه ای استان به معلولان بسیار زیاد شده و از سال قبل اولین برنامه با کانون توانا بوده بیان کرد: خوشبختانه مرکز تخصصی در این زمینه ایجاد شد و رقم خوبی برای تجهیز نابینایان تامین گردید و اولین دوره آموزش رایانه برای نابینایان از طریق جزوه ایجاد شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و در همین راستا حدود ۱۹۰ واجد شرایط آموزش می باشند که اگر این دوره ها را طی کنند می توانند در ادارات استان مشغول فعالیت شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین در ادامه بیان کرد: آنچه مورد توجه ما قرار گرفت ارتقا واحد‌های آموزشی و کارگاه هاست که در سال گذشته در این زمینه با توجه به محدودیت منابع حدود یک و نیم میلیارد تومان از سوی استان و یک میلیارد تومان از سوی سازمان جهت تعمیر و تجهیز مراکز آموزشی جذب کردیم.

وی با اشاره به اهداف فعالیت های این اداره کل اظهار کرد: توانمندسازی و مهارت آموزی برای متقاضیان کار، توسعه آموزش های مهارتی در عرصه بین الملل، آموزش آشپزی در سطح بین الملل در یکی از آموزشگاه ها با همکاری استانداری، توانمندسازی افراد آسیب پذیر و در معرض آسیب از هر قشری، ظرفیت سازی برای استفاده از بخش خصوصی و در کنار اینها برگزاری آزمون های مستقل از اهداف فعالیت ما می باشد که در این راستا در سال ۹۸ حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر تحت آزمون های فنی و حرفه ای قرار گرفتند.

تعهد ما در سال ۱۴۰۰ در بخش دولتی دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ساعت است که در حالت کلی ظرفیت آموزشی در سطح استان به عدد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می باشد یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساعت باید تحت آموزش ما قرار گیرند.همچنین میزان اشتغالزایی یکی از اولویت های ماست که آمارها نشان می دهد ۸۰ درصد آموزش های ما به اشتغال منجر شده است.

وی افزود: آموزش ها در مراکز دولتی با بیش از ۲۰۰ حرفه رایگان است و مردم باید از این فرصت استفاده نمایند همچنین هوشیار باشند که برای حرفه آموزی به مراکز غیر رسمی مراجعه نکنند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها