خبرهای داغ:
معاون استاندار خوزستان:

آمار‌های مربوط به برخورداری روستا‌ها از آب شرب اصلاح شود

عبیات گفت: شرکت آبفا کشور درصد برخورداری روستا‌های خوزستان از آب شرب را ۸۷ درصد می‌داند در حالی که به اعتقاد ما کمتر از ۷۰ درصد است.
کد خبر: ۹۳۴۹۱۰۹
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
فاضل عبیات معاون استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه میزان برخورداری روستا‌های خوزستان از آب به صورت واقعی ثبت نشده، گفت: درصد برخورداری روستا‌های خوزستان از آب ۸۷ درصد ثبت شده در حالیکه به اعتقاد ما کمتر از ۷۰ درصد روستا‌ها از آب شرب برخوردار هستند که شرکت آب و فاضلاب کشور باید این ارقام را اصلاح کند.

او افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید پایش مجددی انجام دهد و البته این وظیفه آب و فاضلاب کشور است که میزان برخورداری آب روستایی را واقعی کند تا اعتبارات بر اساس نسبت واقعی توزیع شود.

عبیات، از خلف وعده مدیران در اجرای طرح‌های آبرسانی نیز انتقاد کرد و بیان کرد: به دستور استاندار، مدیرانی را که به مصوبات جلسات عمل نمی‌کنند به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، زیرا مدیران در جلسات متعهد به انجام اقداماتی می‌شوند و ما بر اساس این مصوبات به مردم وعده می‌دهیم، بنابراین بدعهدی آن‌ها از نظر ما قابل قبول نیست.

تدوین سند سازگاری با کم آبی در خوزستان
معاون استاندار خوزستان تدوین سند سازگاری با کم آبی را یکی از دستاورد‌های خوزستان در ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در بخش‌های مختلف در خوزستان، بیشتر از آب‌های سطحی استفاده می‌شود، و این با استان‌های دیگر که متکی در آب‌های زیرزمینی هستند تفاوت زیادی دارد.

او با اشاره به اختلاف نظر‌های کارگروه استانی و کارگروه ملی سند سازگاری با کم آبی در ارتباط با آورد‌های و مصارف سالانه خوزستان، ادامه داد: در این مورد تمام دستگاه‌های اجرایی استانی مرتبط اعم از سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی، در زمینه آورد رودخانه‌ها و مسایل آب به اتفاق نظر رسیدند، که جزو موارد نادر بوده که این اتفاق در نتیجه نشست‌های متعدد و طولانی و برگزاری در حدود ۳۸ جلسه حاصل شد؛ کمیته ملی و کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی نیز در نهایت با تشریح وضعیت منابع و مصارف از سوی استان، موافقت خود را اعلام کرد.

عبیات اضافه کرد: مصارف خوزستان به جز نیاز‌های زیست محیطی حدود ۲۴.۵ میلیارد متر مکعب است که با احتساب نیاز‌های زیست محیطی حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب تخمین زده شد.

او بیان داشت: آورد رودخانه‌های خوزستان در درازمدت نیز در حدود ۳۰.۷ میلیارد متر مکعب است که با احتساب آب‌های زیرزمینی است که بخش کمی را در قیاس با رودخانه‌های بزرگ استان تامین می‌کند.

عبیات هدف از تدوین سند سازگاری با کم آبی را سازماندهی مصرف کنندگان آب در خوزستان بیان کرد و گفت: این برنامه ضمن اینکه آورد رودخانه‌های خوزستان را مبتنی بر واقعیت‌های این استان تصحیح کرد، مصرف‌کنندگان آب را ملزم می‌کند برنامه‌ای را برای صرفه جویی در مصرف اتخاذ کنند که این برنامه شامل شرکت‌های آب و فاضلاب، مدیریت شهری و فضای سبز و بخش صنعت، کشاورزی و شیلات نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه سند سازگاری با کم آبی خوزستان ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی باید آن را در برنامه‌های سال‌های آتی خود قرار دهند، اضافه کرد: به صفر رساندن پرتی آب در خطوط انتقال آب و شبکه آب شرب، افزایش کیفیت تاسیسات و اقداماتی در ارتباط با بخش کشاورزی جزو این برنامه است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها