خبرهای داغ:

ورود قطار ملی به چرخه بهره‌برداری از اوایل پاییز/زمان افتتاح خط مترو پرند

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره زمان افتتاح خط مترو پرند، ورود قطار ملی به چرخه بهره‌بردای، اورهال واگن ها، ورود مترو به بورس و ساخت ایستگاه های جدید ارائه داد.
کد خبر: ۹۳۴۹۱۱۹
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزانه تعداد زیادی از شهروندان پایتخت از طریق خطوط مختلف مترو تردد می‌کنند و به گفته مدیران شهری تا قبل از شیوع کرونا روزانه تا 2 میلیون و 500 هزار نفر با مترو جابه‌‌جا می‌شدند و سفرهای درون‌شهری زیادی از طریق این شبکه حمل و نقل عمومی انجام می‌گرفت اما همزمان با بروز ویروس کووید ـ 19 و همه‌گیری این بیماری کارشناسان و مسؤولان بهداشت و درمان نسبت به خطر انتقال کرونا در مترو به دلیل سربسته بودن آن هشدار دادند.

این موضوع باعث شد که آمار مسافران مترو کاهش یابد ولی با این وجود همچنان برخی از تهرانی‌ها که از اتفاق آمارشان هم کم نیست از طریق مترو سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند البته کارشناسان شهروندان را نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک در شهر زیرزمینی توصیه کرده‌اند و هر چند در حال حاضر تقریبا 100درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند ولی امکان رعایت فاصله اجتماعی به دلیل کمبود قطارهای مترو چندان امکانپذیر نیست.

مدیران شهری می‌گویند قطار و واگن مترو کم داریم و چاره‌ای به غیر از مدیریت سفر توسط شهروندان وجود ندارد، قطار ملی هم مدتی پیش رونمایی شد ولی هنوز وارد چرخه بهره‌برداری نشده است. حال این روزهای مترو تهران چندان مساعد نیست و به غیر از کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها نیز گریبان این ناوگان حمل و نقل عمومی را گرفته است.

درباره موضوعات مختلف در مترو پایتخت از جمله سرانجام عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط 4، حفاری پروژه توسعه جنوبی خط 6، افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو، زمان بکارگیری اولین رام از قطار ملی، اوراق مشارکت سال 99 تا 1400، ماجرای ورود مترو به بورس، اخبار جدید مترو پرند، سرانجام ساخت ترامو یا قطار سبک شهری در پایتخت و مباحث دیگر با علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

زمان افتتاح خط مترو پرند

راه‌اندازی مترو پرند جزو مطالبه بسیاری از شهروندان تهرانی است و بارها از رسانه‌ها پیگیری این مسأله درخواست شده بارها شرکت مترو تهران وعده‌هایی در این زمینه داده ولی هنوز محقق نشده است، سرانجام این موضوع به کجا ختم می‌شود و چه زمانی قرار است مترو پرند وارد چرخه بهره‌برداری شود؟

حدود یک ماه پیش در استانداری تهران جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند همچنین شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و بنده برگزار شد و بنا شد شرکت عمران شهر جدید پرند از منابع غیرنقد و زمین‌ها جهت راه‌اندازی ایستگاه‌ها استفاده کنند و مجوز لازم برای کاربری مترو از این زمین‌ها در اختیار ما قرار گیرد تا ما هم آن را به پیمانکار دهیم. صورتجلسه مربوطه تهیه و فرآیند نهایی شدن در حال انجام است که پس از ابلاغ آن، خط پرند افتتاح خواهد شد. بنابراین اگر طی خرداد منابع محقق شود در یک سال آینده راه‌اندازی این خط را شاهد خواهیم بود.

ماجرای ورود شرکت مترو به بورس

گفته می‌شود که قرار است شرکت مترو تهران وارد بورس شود و از این طریق فعالیت‌های اقتصادی برای تأمین منابع مورد نیاز توسعه مترو مورد استفاده قرار گیرد، آیا این موضوع صحت دارد و زمان ورود شرکت مترو به بورس چه موقع خواهد بود؟

خیر؛ این موضوع صحت ندارد ما هیچ وقت دنبال ورود به بورس نبودیم شرکت مترو، شرکتی ماهیتاً ضررده است و به هیچ عنوان شهرداری برنامه‌ای در این زمینه نگذاشته ولی برای موضوع شهروند ورود به بورس محقق خواهد شد.

41 رام قطار مترو نیاز به اورهال دارد

وضعیت فرسودگی قطارهای مترو در پایتخت چگونه است و چه تعداد از قطارها نیاز به بازسازی و اورهال شدن دارد؟

قطارهای نسل اول شبکه مترو که مربوط به دهه 70 و 80 است نیاز به اورهال شدن دارد که آمار آنها حدود 41 رام قطار بوده که با گذر زمان به تعداد این قطارها نیز افزوده می‌شود. مدتی پیش قرار شد که با استفاده از ظرفیت تبصره 18 بودجه کل کشور و تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه و صندوق امید منعقد شد که بر اساس 31 رام قطار اورهال می‌شود و امسال این موضوع محقق خواهد شد.

ورود قطار ملی به چرخه بهره‌برداری از اوایل پاییز

رونمایی از اولین رام قطار ملی مدتی پیش انجام گرفت، قرار است چه زمانی این قطار وارد مدار حمل و نقل عمومی شود و شهروندان در پایتخت از آن استفاده کنند؟

باید تست عملکردی و ایمنی در مورد کارکرد قطار ملی حاصل شود و چون این نخستین بار است که از قطار ملی در شهر زیرزمینی استفاده می‌کنیم بنابراین نظر مشاور ذی‌صلاح خارجی باید لحاظ شود که در حال حاضر بنا داریم قرارداد مربوطه با مشاور خارجی را به زودی انجام دهیم و امیدواریم در هفته‌های پیش‌رو شاهد حضور نماینده مشاور خارجی باشیم و تحت نظر آن تست‌های مربوطه را آغاز کنیم. بنابراین پس از تست‌های عملکردی و ایمنی ان‌شاءالله اوایل پاییز یعنی در مهر و آبان مجوز سیر اولیه قطار ملی را خواهیم داشت و این یک رام قطار که شامل 7 واگن است وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

تراموا در تهران ساخته نمی‌شود

ساخت تراموا در پایتخت چه زمانی انجام می‌شود و آیا شهرداری تهران برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

تراموا یا قطار سبک شهری ساخت آن در پایتخت در طرح جامع حمل و نقل ریلی که توسط شورای عالی ترافیک مورد تأیید قرار گرفت مدنظر نبود و بنابراین تراموا در پایتخت بر اساس مفاد این طرح ساخته نمی‌شود.البته هزینه ساخت تراموا یک سوم هزینه ساخت مترو است ولی میزان انتقال مسافر از طریق تراموا بسیار کمتر از مترو خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت، تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

ساخت دو ایستگاه جدید مترو کمتر از یک هفته دیگر

مدتی پیش وعده داده شده بود که دو ایستگاه جدید در خط 6 و 7 راه‌اندازی می‌شود آیا مدیریت شهری همچنان بر وعده خود پایدار است؟‌

بله؛ قطعاً همینطور است دو ایستگاه جدید مترو در خط 7 با عنوان ایستگاه باقرخان و در خط 6 با عنوان شهرک آزمایش کمتر از یک هفته دیگر افتتاح می‌شود و در حال هماهنگی با دفتر رئیس‌جمهور هستیم که هماهنگی‌های لازم انجام و رئیس‌جمهور هم جهت افتتاح به صورت مجازی حضور داشته باشند.

ایستگاه تجریش عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران

بلندترین و عمیق‌ترین خط مترو تهران کدام است؟

ایستگاه تجریش عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران محسوب می‌شود که عمق 60متر را دارد و در خط یک قرار داشته و به طور کلی عمق تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو 20 متر به بالا است. همچنین خط 6 تهران با توسعه آن بلندترین خط مترو درون‌شهری پایتخت است و خط کرج هم وسعت 45 کیلومتری دارد و بلندترین خط برون‌شهری محسوب می‌شود.

خبرهای جدید از توسعه جنوبی خط 6

حفاری پروژه توسعه جنوبی خط 6 چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

خط 6 مترو تهران با توسعه بخش جنوبی آن حدود 38کیلومتر است و از حرم عبدالعظیم (ع) تا سولقان ادامه دارد. برای خط 6 از میدان امام حسین (ع) تا دولت‌آباد شامل 6 ایستگاه است و 10 کیلومتر بوده که به طور کامل افتتاح شده بخش دیگر آن نیز حدفاصل دانشگاه تربیت مدرس تا ستاری است که 6 ایستگاه را شامل می‌شود که 5 مورد آن افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه آخر که ایستگاه شهرک آزمایش است نیز به زودی انجام می‌شود و در مجموع این خط 38 کیلومتر را شامل می‌شود.

سه روز پیش در مورد توسعه جنوبی خط 6 به ایستگاه پایانی رسیدیم ولی در نظر داشته باشید که حفاری با دستگاه TBM به صورتی است که هم حفاری انجام می‌گیرد هم پوشش بتنی و جایگذاری انجام می‌شود که اکنون به ضلع شرقی عبدالعظیم (ع) رسیده‌ایم ولی در مورد ایستگاه‌ها هنوز ای کار داریم که باید تکمیل شود که اگر منابع مالی نیاز است محقق شود اواخر سال 1401 شاهد افتتاح توسعه جنوبی خط 6 خواهیم بود.

پیشنهاد اوراق 3 هزار و 500 میلیاردی برای سال 1400 شرکت مترو و اتوبوسرانی

نتیجه تحقق اوراق مشارکت سال 98 و 99 به کجا رسید و آیا برای سال 1400 هم اوراقی در نظر گرفته شده است؟

از اوراق مشارکت سال 98 تنها 219 میلیارد تومان نزد بانک عامل بوده و وثیقه‌گذاری‌ها انجام گرفته ولی کار به کندی پیش می‌رود در مورد اوراق سال 99 هم اقدامات اداری لازم انجام گرفته عقد قرارداد با بانک عامل انجام شده و بازارگردان هم مشخص شده است تا پس از آن از بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق بگیریم که امیدواریم تا پایان خرداد شاهد انتشار و فروش اوراق سال 99 شرکت مترو و اتوبوسرانی باشیم. برای اوراق سال 1400 هم لایحه‌ای را باید به شورا تقدیم کنیم که ادامه فرآیند با ارسال درخواست با وزارت کشور انجام می‌شود. ما لایحه‌ای را در شهرداری بررسی کرده‌ایم و تا چند روز آینده و احتمالاً هفته پیش‌رو این لایحه به شورا ارسال خواهد شد. میزان پیشنهادی اوراق مشارکت سال 1400، 3500 میلیارد تومان برای مترو و اتوبوسرانی است که امیدوارم این موضوع نیز محقق شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها