خبرهای داغ:
امامزاده‌ها و حرم‌های ائمه اطهار (ع) و فرزندان آن‌ها در هر شهر و منطقه‌ای مایه برکت است، حرم حضرت سبز قبا هم نگین سبز دزفول محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۹۸۹۳
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
وجود حرم مطهر ائمه اطهار علیهم السلام در شهر‌ها و مناطق مختلف ایران اسلامی از نظر ما شیعیان و مسلمانان مایه خیر و برکت هستند و مکانی آرامبخش برای دور شدن از مادیات و تعلقات دنیوی به شمار می‌روند.

هر فردی که در زندگی روزمره دچار دلتنگی و گرفتاری‌های دنیوی می‌شود، با حضور حرم و بقاع متبرکه امامزاده‌ها و توسل به آن‌ها خود را به آرامشی غیرقابل وصف دعوت می‌کند، درددل کردن با افرادیکه که نزد خداوند متعال مقام و منزلت دارند به حدی لذت بخش است که شاید نتوان آن را به زبان آورد.

محمد بن موسی کاظم (ع) ملقب به سبزقبا از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که حرم این بزرگوار در شهرستان دزفول قرار دارد و بر اساس مستندات تاریخی وی به‌خاطر نبود آزادی سیاسی و عقیدتی در دوران خلفای عباسی و همچنین با هدف ترویج افکار پدر بزرگوارش و امامت برادرش مدینه را ترک کرد و پس از عبور از بصره در کشور و عراق و خرمشهر، به دزفول رسید و تا پایان عمر در این شهر اقامت داشت و مقبره ایشان در خیابان امام خمینی (ع) واقع شده و زیارتگاهی برای عاشقان و دوستداران اهل بیت (ع) است.

علت ملقب شدن به سبزقبا، به تن داشتن قبای سبز رنگ عنوان شده، ضمن اینکه به دلیل نزدیکی به رودخانه دز، برای افرادیکه با فاصله از رودخانه سکونت داشتند و توانایی طی کردن مسیر طولانی نداشتند، آب می‌آورد و سقایی می‌کرد.

مسئول دفتر خادمیاران آستان قدس رضوی در دزفول وجود حرم حضرت سبزقبا (ع) را عامل ارتباط خوب بین مردم این شهرستان و مشهد دانست و گفت: این ارتباط باعث شده هر سال کاروانی از حرم مطهر امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی جهت عرض ارادت به ایشان به شهرستان سفر کنند.

رضا آیت با بیان اینکه حرم حضرت سبزقبا (ع) در دزفول یک ظرفیت بزرگ مذهبی و فرهنگی است، افزود: حرم این بزرگوار یک ظرفیت عظیم فرهنگی است که شهرستان را علاوه بر شهر گردشگری به یک شهر زیارتی تبدیل کرده است.

امام جمعه دزفول بر تبدیل سبزقبا (ع) به یک فرهنگ و گفتمان تاکید کرد و بیان داشت: ایشان یک مسئله ملی و نمادی از ایستادگی، مقاومت و ایثار ملت ایران و مردم دزفول در سال‌های جنگ تحمیلی است.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی قاضی‌دزفولی با بیان اینکه با تبدیل بقعه مبارک سبز قبا (ع) به یک جریان ماندگار فرهنگی، میراثی ماندگار از ارزش‌های اسلامی و انقلابی برای نسل آینده به یادگار می‌ماند، اظهار کرد: محبوبیت ایشان در دوران حیاتش به‌خاطر اقدامات و اخلاق خیری از جمله سقایی است و همین امر سبب شده تعداد زیادی از دزفولی‌ها از کار‌های خیر ایشان الگو بگیرند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها