خبرهای داغ:
معاون اجرایی سپاه فجر فارس گفت: مشارکت سیاسی یکی از ابزار‌های تحقق مردم‌سالاری است.
کد خبر: ۹۳۵۰۲۹۹
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، قاسم علیپور، معاون اجرایی سپاه فجر فارس با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات گفت: هر جامعه‌ای نسبت به وضعیت خود و جهت قوام خویش می‌تواند سطحی از مشارکت مردم را تعریف کند و این مشارکت جنبه‌های مختلفی دارد و یکی از آن‌ها مشارکت سیاسی است که در قالب انتخابات و در چارچوب متعارف و قانونی برای توسعه سیاسی کشور شکل می‌گیرد.

وی مشارکت سیاسی را یکی از ابزارهای تحقق مردم‌سالاری دانست که در کشورمان مردم‌سالاری دینی از همین بستر شکل می‌گیرد و یکی از این سطوح بحث انتخابات است.

علیپور تصریح کرد: انتخابات و مشارکت انتخاباتی معمولاً مورد توجه همگان بوده است و شرکت در انتخابات عام‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع مشارکت سیاسی است که معمولاً عدد و رقم کمّی هم برای عموم اهمیت دارد.

معاون اجرایی سپاه فجر با بیان اینکه عده‌ای رأی دادن را حق افراد و عده‌ای آن را تکلیف و عمل اجتماعی می‌دانند و بر همین مبناست است که حاکمیت تقسیم می‌شود و مردم در این موضوع مشارکت دارند، گفت: وقتی که رأی دادن تبدیل به یک حق می‌شود فرد مخیر می‌شود که از این حق استفاده کند.

وی بیان کرد: نظریه دوم بحث حاکمیت ملی را در نظر می‌گیرد و می‌گوید حاکمیت متعلق به کلیت یعنی ملت است و قدرت انتقاد کردن به یکایک شهروندان سپرده می‌شود. در کشور ما مشارکت سیاسی در انتخابات یکی از موضوعات مهم و حساس و مورد توجه همه خاصه رهبر معظم انقلاب است و در واقع، مردم خواسته‌ها و تغییر و گردش نخبگانی را از طریق انتخابات شکل می‌دهند.

علیپور فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در خصوص انتخابات یادآور شد و گفت: معظم‌له می‌فرمایند آنچه این روزها در درجه اول اهمیت است که باید در چند جمله بیان شود انتخابات مظهر حضور مردم و آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خودشان است. وقتی مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند یعنی تمام سررشته‌های اجرایی کشور را دست کسی می‌دهند که منتخبشان است و برخاسته از رأی و اراده ملت است.

وی با بیان اینکه ما یکی از کشورهایی هستیم که انتخابات‌های متعددی را برگزار کرده‌ایم، گفت: بسیاری از کشورها که امروز ادعا دارند نتوانستند در هر شرایطی انتخابات برگزار کنند یعنی در شرایط جنگ، اتفاقات و بحران‌ها انتخاباتمان حتی یک روز جابجا نشد و این اهمیت فلسفه اصل انتخابات است.

معاون اجرایی سپاه فجر همچنین این نکته را یادآور شد: برخی از مواقع عملکرد مدیران سطح انتخابات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اعتماد یا بی‌اعتمادی را بین مردم شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌های رهبری درباره انتخابات

وی در ادامه برخی از کلیدواژه‌های رهبر معظم انقلاب را در خصوص انتخابات سالم برشمرد و گفت: نخست لزوم پرهیز از بی‌انصافی از برگزاری انتخابات است. عده‌ای هستند انتخابات را تاوقتی قبول دارند که نتیجه انتخابات را قبول دارند و این بی‌انصافی است.

علیپور بیان کرد: نکته دوم لزوم ارائه برنامه و پرهیز از اظهارات بدون پشتوانه از سوی داوطلبان انتخابات است که اگر رعایت نشود قدری به شعور توجه نشده و اهانت شده است.

معاون اجرایی سپاه فجر با بیان اینکه فرصت‌های فرهنگی در جامعه ما وجود دارد که می‌تواند انتخابات را تقویت کند شامل اعتقادات و ارزش‌های دینی است، گفت: مردم ما مسائل را به هم ربط نمی‌دهند آنچه که رسالتشان بوده و از ابتدا احساس وظیفه کردند خوب تشخیص داده و خوب هم عمل کردند.

وی نکته دوم را علاقه به وطن برشمرد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر شما مسئولان یا عده‌ای حتی نسبت به نظام ایراداتی دارید ولی نسبت به کشور تعهدتان را انجام دهید و نکته سوم هم ظرفیت‌های علمی و عقلانی است که سطح تحصیلات و فهم سیاسی مردم ما به حدی رسیده است که تشخیص می‌دهند چه باید انجام دهند.

علیپور به برخی از موانع و محدودیت‌های فرهنگی در مسیر انتخابات اشاره کرد و گفت: نخست تفکری که از حکومت‌های گذشته در تاریخ ایران بوده است و گاهی برخی‌ها در میان فرهیختگان، تحصیل‌کردگان و روشنفکرنمایان هستند که سیاه‌نمایی کرده و قیاس‌هایی را انجام می‌دهند.

وی، مانع بعدی را تلقی محدودی برشمرد که از مفهوم پیشرفت در افکار عمومی است و افزود: کشور ما از نظر مجلات و مقالات معتبر بین‌المللی رتبه‌های خوبی در عرصه‌های مختلف زیستگاه‌ها علمی و اقتصادی دارد و برخی‌ها نمی‌توانند این را فهم کنند و برای خود تعریف دیگری از پیشرفت می‌گذارند و این را با کینه‌ای قضاوت می‌کنند.

معاون اجرایی سپاه فجر فارس اظهار کرد: بحث بعدی نارسایی‌هایی هست که گاهی در فرهنگ عمومی می‌نشیند یعنی تعمیم دادن کم‌کاری یا تخلف برخی خواص به عموم یا تعارف یا تملق یا چاپلوسی یا قانون‌گریزی سلسله مباحثی از این قبیل از موانع فرهنگی است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

علیپور در ادامه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود اشاره کرد و گفت: ارزشمند این است که متوجه شویم حضور پرشور و پرنشاطی از مردم به خصوص اکنون که تمام شیوه‌های تبلیغاتی دشمن با هم جمع شده‌اند و برخی از دنباله‌‌روهای آنها در منطقه علیه انتخابات ما تلاش می‌کنند، ضروری است.

وظیفه شرعی و عمومی

وی شرکت در انتخابات را تکلیف شرعی و وظیفه عمومی دانست و گفت: حضور حداکثری می‌تواند قدرت ملی و بین‌المللی دولت مستقر را افزایش دهد.

معاون اجرایی سپاه فجر همچنین اهمیت حضور آگاهانه را یادآور شد و افزود: موضوع مهم بعدی تحکیم مردم‌سالاری دینی است که وحدت کلمه و محبت یکدیگر از مشارکت در انتخابات اتفاق می‌افتد.

وی تثبیت اقتدار ملی را از دیگر پیامدهای شرکت در انتخابات دانست و گفت: نکته بعد عمل به تشخیص است. مردم مختار هستند و برنامه‌های کاندیداها را می‌شنوند و آن‌ها را آنالیز کرده و نهایتاً شناخت اصلح است که باید اتفاق افتد.

علیپور نکته مهم دیگر را پرهیز از کدورت در انتخابات برشمرد که رقابت انتخاباتی را نباید در ادامه تعمیم داد و از متخصصین و ظرفیت‌هایی که در کشور است باید به نحو مطلوب استفاده شود.

معاون اجرایی سپاه فجر گفت: یکی دیگر از نکات مهم اعتنا نکردن به زبان‌های بی تقوا و ناامید کننده است. عده‌ای هستند که عموماً کارشان لجن‌پراکنی است و مردم نباید به آن‌ها توجه کنند و به آنچه احساس تکلیف می‌کنند، عمل کنند.

وی یادآور شد: اگر مشابه دو ماراتن در نظر بگیریم برخی‌ها در پیروزی انقلاب، برخی‌ها در دفاع مقدس، برخی‌ها در پیشرفت کشور در حوزه‌های علمی و مباحث دیگری نقششان ایفا کردند و برخی‌ها در برد امنیتی و در سطح بین‌الملل و دفاع از حرم این کار را انجام دادند و امروز رسالت ما پای صندوق‌های رأی و شکست مجدد دشمن است و به یاری خدا باید با قوت در این عرصه شرکت کنیم.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها