همزمان با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران و با توجه به رویه ها و رویکردهای خاص او در عرصه سیاست خارجی، آمریکا باید سعی کند تا "توافق برجام" را که مذاکرات مرتبط با احیای آن در وین در جریان است، هر چه سریع‌تر به مسیر کسب نتیجه هدایت کند.
کد خبر: ۹۳۵۳۲۲۱
|
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزای بسیج، "سی ان ان" در گزارشی تحلیلی، به مساله انتخاب "ابراهیم رئیسی" به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران پرداخته و به طور خاص به این مساله اشاره کرده که دولت جدید آمریکا باید از تغییرِ رفتارهای قابل توجه در مقابل دولت جدید ایران، قویا پرهیز کند و رفتارهای خود را به نحو محتاطانه ای، با توجه به رویکردهای خاصِ دولت جدید ایران تنظیم کند. سی ان ان در مطلب تحلیلی خود همچنین به تحلیل شرایط کلی ایران و آمریکا در آستانه روی کار آمدن ابراهیم رئیسی می پردازد.

سی ان ان در این رابطه می نویسد: «بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند: اکنون که مردمِ ایران، ابراهیم‌رئیسی، از چهره های انقلابی و اصول گرای این کشور را به سِمت ریاست جمهوری ایران انتخاب کرده اند، دولت آمریکا باید رویکرد جدیدی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند. در این رابطه، مخالفان ایران در عرصه بین المللی اینگونه ادعا می کنند که زین پس باید تا حد زیادی به کنش ها، و نه مواضع دولت جدید ایران دقت کرد. نگرانی آن ها از این است که دولت جدید ایران، تا حد زیادی نسبت به رویه های کشورهای غربی در رابطه با ایران حساس است. به نحوی که حتی غربی ها آن را ضدآمریکایی توصیف می کنند.

ابراهمی رئیسی از چهره های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران "آیت الله خامنه ای" است و ارتباطات خوبی با نهادهای انقلابی ایران نظیر "سپاه پاسدران انقلاب اسلامی" دارد. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران توانست 17.9 میلیون رای کسب کند و با فاصله از دیگر رقبای خود، پیروز انتخابات شود.

ابراهیم رئیسی همچنین از سوی دولت ترامپ درسال 2019، هدف تحریم نیز قرار گرفته است. امری که به زعم برخی ناظران و تحلیلگران می تواند تا حدی برای کنشگریِ او به عنوان رئیس جمهور ایران درعرصه بین المللی، ایجاد مشکل کند. با این همه، هنوز دقیقا مشخص نیست که رئیسی چگونه می خواهد با طیف قابل توجهی از مشکلات ایران، رو به رو شود و آن ها را حل کند. نرخ تورم سالانه ایران حدودا 50 درصد است و نرخ بیکاری در این کشور در دو دهه اخیر بیش از 10 درصد بوده است. از سویی، بحران پاندمی ویروس کرونا نیز تا حد زیادی بر دامنه مشکلات ایران در ابعاد مختلف( مخصوصا از نظر اجتماعی و اقتصادی) افزوده است.

یکی از مسائل اصلی پیش رویِ ابراهیم رئیسی، مذاکرات هسته ای ایران و غرب است که در چهارچوب آن، ایران تاکید دارد که تحریم های هسته ای علیه این کشور باید لغو شوند و در مقابل، ایران بار دیگر محدودیت های برجامی را بر برنامه هسته ای خود خواهد پذیرفت. بدون تردید ایران سعی خواهد کرد تا با منابع مالی که به دست می آورد، تا حدی اقتصاد خود را بازسازی کند و وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشد. با این همه، رئیسی در مسیر دستیابی به منافع ملی ایران، تا حد زیادی می تواند فضای منسجم تری را در داخل این کشور ایجاد کند و به نحو بهتری اهداف تهران را در محیط بین المللی محقق سازد.

بسیاری از تحلیلگران مخصوصا در آمریکا نگران بوده اند که مبادا رئیسی که دیدگاه های انقلابی در عرصه بین‌المللی دارد و خواستار اتکا اقتصادی ایران به ظرفیت های خود است، با حضور در قدرت، فرمان خاتمه بخشیدن به مذاکرات اتمی با قدرت های جهانی در وین را صادر کند. با این حال، این طیف افراد به این مساله توجه نداشته‌اند که وی پیش از پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری ایران، به صراحت از احیای توافق برجام حمایت کرد. با این حال، رئیسی تاکید کرده که موافقتِ وی با فرایند احیای توافق برجام، مشورط خواهد بود. بدون تردید شروط اصلی رئیسی معطوف به لغو تحریم های ضد ایرانی خواهد بود تا این کشور بتواند با تکیه بر آن ها، خود را به نحو قابل توجهی بازسازیِ اقتصادی کند.

تا پیش از اینکه رئیسی به طور رسمی قدرت را در ایران به عنوان رئیس جمهور به دست بگیرد، مذاره کنندگانِ حاضر در وین، شش هفته وقت دارند تا به یک توافق دست پیدا کنند. در این چهارچوب، اگر توافقی حاصل شود، بدون تردید دولت رئیسی می تواند میوه آن را بچیند و مخصوصا با حذف محدودیت ها علیه صادرات نفت و همچنین استفاده ایران از شبکه بانکی جهانی، این امکان وجود خواهد داشت تا شرایط اقتصادی ایران، به نحو قابل توجهی بهتر شود.

در بُعد منطقه ای، انتظار می رود که دولت رئیسی، تا حد زیادی به تقویت حضور منطقه ای ایران بپردازد و عملا در دوره وی شاهد قوی تر شدنِ بیش از پیش محورِ موسوم به مقاومت در منطقه خاورمیانه خواهیم بود. با این حال، باید توجه داشت که دولت جدید اسرائیل نیز حامل چالش های خاصی برای دولت رئیسی خواهد بود. مقام‌های جدید دولت اسرائیل نظیر "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل و همچنین "یائیر لاپید" وزیر خارجه آن، به صراحت موضع گیری های شدیدی را علیه ایران، در همان آغازین روزهای آغاز به کارخود ایراد کرده اند. در این رابطه، نفتالی بنت در پارلمان اسرائیل (کنست) اعلام می کند: "هرگونه توافق هسته ای با ایران، اشتباهی جبران نشدنی خواهد بود که می تواند مشروعیت و قدرت قابل توجهی را به نظام جمهوری اسلامی ایران بدهد".

در این چهارچوب، "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا نیز عملا با یک پرسش اساسی رو به رو است: چطور باید با رئیس جمهور جدیدِ ایران مواجه شد؟ شاید بهترین پاسخ به این پرسش این باشد که امریکا باید همچنان به روند و نوعِ رفتار کنونی خود با ایران ادامه دهد. هرگونه تغییر موضع ناگهانی در مورد ایران، می تواند تبعات بدی را برای آمریکا به دنبال داشته باشد. در این رابطه، آمریکا باید سعی کند تا توافق برجام را که مذاکرات مرتبط با احیای آن در وین در جریان است، هر چه سریع تر به مسیر کسب نتیجه هدایت کند. آمریکا در این مسیر باید بر میزان هماهنگی های خود با روسیه و چین نیز جهت احیای برجام بیفزاید. مسکو و پکن از جمله متحدان قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستند.

بایدن همچنین باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اسرائیل را قانع کند که هیچگونه اقدام یکجانبه ای را علیه ایران انجام ندهد. امری که در صورت وقوع، می تواند تبعات جبران ناپذیری را در بُعد منطقه ای و بین المللی به دنبال داشته باشد».

انتهای پیام/

ارسال نظرات